Då jag gillar både modellbygge och figurspel halkade jag ner i sjön efter en byggträff på Göranssons Färg.
En ny bekantskap hade med sig en smärre flotta svenska fullriggare i skala 1/700.
Det visade sig vara ett spelsystem från Warlord Games och deras Black seas.
Sagt och gjort, ett startset och en låda extra fartyg köptes in från Alphaspel. Jag och ena sonen delade på skeppen och skred till verket.
Vi har nu pysslat och spelat om vartannat sedan höstlovet och börjar få ihop mer eller mindre färdiga båtar.
Det har även blivit en drös med filer att 3D-printa fartyg från, så våra flottor kommer att växa stadigt framöver.
Nåja, här kommer en liten kavalkad på våra svenska och franska fartyg.
Först ut är fransmännen, eller kanske fransyskorna då det gäller fartyg.
/Niclas
Fullriggare för fåtöljamiraler!
Re: Fullriggare för fåtöljamiraler!
Här kommer det några svenskor från Adrians varv!
Han har inte hunnit med så många än, då han är otroligt noggrann med det han gör.
/Niclas
Han har inte hunnit med så många än, då han är otroligt noggrann med det han gör.
/Niclas
-
- Namn: Urban Gardini
- Kontakt:
Läckert men du vet väl att korrekt term är "Grodätare"...
Modellbyggare gör det med modeller.
What is the color when black is burned? - Neil Young
Jag tror att de är "fransmän" eftersom, till skillnad ifrån många andra länder, så är båtar maskulin på franska. Vi har feminim form på svenska, vilket ibland känns lite knasigt när man benämner t ex Bismarck som "hon".
Det verkar dock som om man kan använda både feminim och maskulin form på fartyg på franska. Någon för gärna rätta mig.
Roliga byggen. Kul när man kan både bygga och spela. Det saknar jag ibland när det gäller mitt eget byggande.
holst
CU@C4
CU@C4
Aha!Lurifax skrev: ↑17 dec 2024, 12:05Jag tror att de är "fransmän" eftersom, till skillnad ifrån många andra länder, så är båtar maskulin på franska. Vi har feminim form på svenska, vilket ibland känns lite knasigt när man benämner t ex Bismarck som "hon".
Det verkar dock som om man kan använda både feminim och maskulin form på fartyg på franska. Någon för gärna rätta mig.
Roliga byggen. Kul när man kan både bygga och spela. Det saknar jag ibland när det gäller mitt eget byggande.
Tack för den lilla språklektionen.
Att kunna spela är en mycket trevlig bieffekt, eller om det är tvärtom. Trevligt att få bygga sina egna pjäser.
/Niclas
-
- Namn: Urban Gardini
- Kontakt:
pronomen på Tyska flytetyg är väl "han", åtminstone KM under den stora otrevligheten hade maskulin pronomen vad jag vet.
Modellbyggare gör det med modeller.
Jag tycker de är otroligt charmiga och väldigt dynamiska, det ser verkligen ut som om de seglar!
Spelbiten har jag aldrig nappat på, en kompis var väldigt intresserad av både brädspel och rollspel och jag provade några gånger men det var inte för mig. Jag gillade konceptet med att hålla på länge med något, de körde sina spelhelger men gillar man inte att spela så lyfte det inte direkt
! Han förstod till slut vad jag menade när jag sa att "jag gillar spel ungefär lika mycket som du gillar modellbygge"
!
Hållaren du använder är fiffig, skönt att få upp det pilliga i ögonhöjd istället för att göra som jag och krypa ihop över arbetsbordet.
Hälsningar
Magnus
Spelbiten har jag aldrig nappat på, en kompis var väldigt intresserad av både brädspel och rollspel och jag provade några gånger men det var inte för mig. Jag gillade konceptet med att hålla på länge med något, de körde sina spelhelger men gillar man inte att spela så lyfte det inte direkt

Hållaren du använder är fiffig, skönt att få upp det pilliga i ögonhöjd istället för att göra som jag och krypa ihop över arbetsbordet.
Hälsningar
Magnus
-
- Namn: Lennart Alvhult
instämmer med Magnus, det ser verkligen ut att segla,. Trevlig förlängning av hobbyn, om man gillar att spela roll eller brädspel.
//Lennart
//Lennart