Ventura Spitfire IX – old school
Postat: 30 okt 2024, 13:50
Jag har äntligen kommit igång med min Ventura Spitfire. Jag har bestämt mig för att bygga den som man gjorde när byggsatsen kom i början av 90-talet. På den tiden hade jag slutat bygga Spitfires, då var det Spad och andra WWI kärror som gällde för min del, borden på IPMS-tävlingar dignade av jets och tyskt från WW2, det är märkligt hur tiderna förändras. Foto-ets var det senaste skriket. Eduard foto-ets såldes dyrt i små paket, resin var ovanligt. Min Spitfire samling bestod av Frog, Matchbox, Airfix och Heller, alla är kvar, men på senare år kompletterade med Fujimi, Airfix, CMR, Xtrakit, HobbyBoss, AZ och Ventura. Jag rör mig framåt, men ack så sakta, jag har ett par Eduard Spitfires men dom är orörda, och jag tänker inte sno delar, dom ska vara intakta. Jag kanske kan be att få med mig min Eduard Aussie Eight i graven!
Jag inventerade allt jag hade kvar av Spitfire rester efter förra gången jag byggde en Ventura, och det var inte så illa, finaste fyndet var en slaktad MPM Spitfire XIX från 1993, det var nästan synd på den, ser faktiskt lite bättre ut än Ventura, men det gav instrumentpanel och kylare. Jag tror att jag har fått ihop allt som jag behöver, jag har inga större ambitioner, jag är nöjd om jag får ihop det med värdigheten i behåll.
Jag börjar med omslaget på boken jag läser just nu, och det är Prince Emanuel Galitzine’s Spitfire IX som jag ska bygga som avbildas. Han lyckades skadeskjuta en Ju86R på 43000 fot, högsta höjden för en luftstrid under WW2, kanske någonsin? Nån som vet? Kärran är en mycket tidig MkIX, en MkVc från början, som strippats från pansarskydd och kulsprutor. Färgen är en ljusblå specialblandning , det är allt vi vet.
81SoT1YiyML._AC_UF894,1000_QL80_ by Spad54, on Flickr
Här är vänster insidan, jag visar inte högersidan, den är ännu sämre. Det spelar ingen roll, jag ska ha huven stängd, mycket stängd. Att det är så tomt bakom stolen är medvetet, pansarplåten är borta och då försvann upphängningen för säkerhetsbälten, jag tvivlar på att det syns, isåfall.....den dagen den sorgen.
Spitfire MkIX 1-72 Ventura-1964 by Spad54, on Flickr
Här är vingens undersida, jag kom på att jag borde fixa till hjul brunnar lite, så jag sågade av brunnarna på en Heller Mk.16 och limmade dit. De är lite för grunda, men bättre än inget.
Spitfire MkIX 1-72 Ventura-1967 by Spad54, on Flickr
Jag inventerade allt jag hade kvar av Spitfire rester efter förra gången jag byggde en Ventura, och det var inte så illa, finaste fyndet var en slaktad MPM Spitfire XIX från 1993, det var nästan synd på den, ser faktiskt lite bättre ut än Ventura, men det gav instrumentpanel och kylare. Jag tror att jag har fått ihop allt som jag behöver, jag har inga större ambitioner, jag är nöjd om jag får ihop det med värdigheten i behåll.
Jag börjar med omslaget på boken jag läser just nu, och det är Prince Emanuel Galitzine’s Spitfire IX som jag ska bygga som avbildas. Han lyckades skadeskjuta en Ju86R på 43000 fot, högsta höjden för en luftstrid under WW2, kanske någonsin? Nån som vet? Kärran är en mycket tidig MkIX, en MkVc från början, som strippats från pansarskydd och kulsprutor. Färgen är en ljusblå specialblandning , det är allt vi vet.

Här är vänster insidan, jag visar inte högersidan, den är ännu sämre. Det spelar ingen roll, jag ska ha huven stängd, mycket stängd. Att det är så tomt bakom stolen är medvetet, pansarplåten är borta och då försvann upphängningen för säkerhetsbälten, jag tvivlar på att det syns, isåfall.....den dagen den sorgen.

Här är vingens undersida, jag kom på att jag borde fixa till hjul brunnar lite, så jag sågade av brunnarna på en Heller Mk.16 och limmade dit. De är lite för grunda, men bättre än inget.
