För ett par år sedan ville jag så gärna införliva en Mauser 1894 karbin till mina samlingar. Har alltid gillat den, men det som funnits att köpa har varit för dyra. Sökte även delar , men det var lika svårt. Så fick jag tag på en Mauser stock med kolv. Köpte ett galvat stålrör som jag blånerade. Fräste ur en rundstav och byggde lådan. Slutstycke och resterande detaljer byggdes av Pc samt en annan mindre bit rundstav, alla övriga detaljer av Pc och aluminumplåt. Varbygeln köpte jag på nätet laddhandtaget med kula, är skikt limmad Pc, och så slipade jag fram formen, samt värmde och böjde rätt vinkel. Köpte en påse träkulor hos slöjd detaljerför kulan , målade alla delar och monterade dem. Även sikte byggdes av Pc. Efter lite patina så blev jag ganska nöjd till slut.
//Lennart
Mauser Karbin 1894
-
- Namn: Lennart Alvhult
Mauser Karbin 1894
- Bilagor
-
- 3.jpg (241.22 KiB) Visad 2594 gånger
-
- 2.jpg (323.14 KiB) Visad 2594 gånger
-
- 1.jpg (124.56 KiB) Visad 2594 gånger
-
- 7.jpg (888.61 KiB) Visad 2594 gånger
-
- 6.jpg (1.16 MiB) Visad 2594 gånger
-
- 5.jpg (1.32 MiB) Visad 2594 gånger
-
-
Re: Mauser Karbin 1894
Thats fantastic - wouldnt know the parts were not metal/original if it had not been for the previous photos. Great job.

Frank Glackin
The problem with common sense, is that it´s not that common!
http://plastic-battle.blogspot.se/
The problem with common sense, is that it´s not that common!
http://plastic-battle.blogspot.se/
-
Thank you very much Mr Glackin !
The gun fits on the wall in my hobbie room anyway, its a kind of an Emil" i Lönneberga gun
//Lennart
The gun fits on the wall in my hobbie room anyway, its a kind of an Emil" i Lönneberga gun

//Lennart
Som vanligt ett udda och fascinerande bygge från dig Lennart. Jag håller med Frank, makalöst metallimitation. Gå inte ut på stan med den där! 

holst
CU@C4
CU@C4
-
Nej då den stannar här hemma, vill inte bli haffad för olaga vapen innehav ,, tack så mycket Holst
jag har målat med mattsvart och sedan grafit pulver i olika lager,samt polerat. Lade lite utspädd oljefärg för rost, med nafta blandning, och så lack ovanpå det hela. Grafit pulver är mycket användbart för att skapa metall liknande ytor, med svart som grundfärg.
//Lennart

jag har målat med mattsvart och sedan grafit pulver i olika lager,samt polerat. Lade lite utspädd oljefärg för rost, med nafta blandning, och så lack ovanpå det hela. Grafit pulver är mycket användbart för att skapa metall liknande ytor, med svart som grundfärg.
//Lennart