En liten buss

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

En liten buss

Inlägg av Björn B »

Bild
Bild
Atlas hade en bussamling i 1/72 och den första ut i den svenska utgåvan var en Volvobuss. Jag köpte en begagnad billigt. Den hade troligen använts som leksak.
Backspeglarna och en del kromribbor i fronten var borta liksom solskyddet. Gallret över reservhjulet var trasigt och den bakre stötfångaren saknades.

Bild
Denna buss har säkert använts vid övergången till högertrafik då den hade dörrar på bägge sidor men jag ville ha en i vänstertrafiksutförande så att den var trasig gjorde inget. Jag började med att ta bort dörren på höger sida.

Bild
Fyllde upp med plasticcard. Byggde sedan en ny stötfångare och fixade till reservhjulet.

Bild
Ett nytt golv behövdes för att dölja trappan på högra sidan

Bild
Bild
och en soffa byggdes.

Bild
Bild
Bild
Bygget är inte baserat på en riktig förebild.

Bild
Bild
Bild
Funderade länge på färgsättningen. Ett fiktivt bolag eller kanske en postdiligens men till slut bestämde jag mig för en SJ buss.
Om jag skulle få för mig att använda den i ett diorama så känns det som den passar in i en stor del av Sverige.