Roswell New Mexico 5 Juli 1947

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Roswell New Mexico 5 Juli 1947

Inlägg av Lennart 12 »

Det påstås ju att ett sk, flygande tefat kraschade i Roswell New Mexico 5 Juli 1947. En kompis och tillika Ufo nörd" frågade mig om jag ville bygga ett litet dio till honom som rent fiktivt kan skildra hur det kanske kunde sett ut. Historierna kring det hela är många och skiftande. Men ett litet dio blev det i alla fall :)
//Lennart
Bilagor
0000003.jpg
0000003.jpg (164.18 KiB) Visad 4009 gånger
0000002.jpg
0000002.jpg (90.93 KiB) Visad 4009 gånger
0000001.jpg
0000001.jpg (102.17 KiB) Visad 4009 gånger
0000004.jpg
0000004.jpg (111.37 KiB) Visad 4009 gånger
Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Re: Roswell New Mexico 5 Juli 1947

Inlägg av Urban Gardini »

Enkelt, simpelt och snyggt! Du har verkligen följt KISS-regeln till fullo och fått till en perfekt avvägning i dioramat.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Lurifax

Inlägg av Lurifax »

:D
Superfräckt.
Det är bara en liten detalj. UFOt såg ut så här:

Bild

https://www.scalemates.com/kits/testors ... o--1279136

Jag skojar såklart ... eller gör jag det? :)

Hur som helst, ditt diorama är snyggt och kreativt som alltid Lennart.

Vill man nörda ner sig i ufologi (och vem vill inte det?) så kan även den här vara av intresse:

Bild

https://www.scalemates.com/kits/testors ... ed--132021
holst

CU@C4
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

Tack för det Urban ! Den regeln kände jag ej till :)
//Lennart
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

Tackar så mycket Holst"

Ha ha, ja spekulationerna har tydligen varierat hur Ufot i Roswell kraschen såg ut ? Modellerna du länkat till var lite nya för mig, har dålig kunskap om den modelltypen :)
Intressant just med historiken kring Rosswell kraschen är att det var amerikanska försvaret som Först gick ut med nyheten att ett sk Ufo kraschat , och sedan ändrade man hela historien till ballonger, m.m. Vad jag förstått så finns det uppenbarligen någon substans i det hela, mman hittade ju ett annat objekt(Ufo) i Corona New Mexico 1949, två mil sydost om Roswell. Teorierna har sedan varit att farkosterna kolliderat, för det var ett kraftigt åskväder i Juli månad 1947, och det skulle kunnat vara en orsak till detta? Många som forskat i ämnet menar ju att k vapentester och annat i området, har gjort det intressant för främmande filurer att besöka platsen ? Min peronliga åsikt är att vi troligtvis inte är ensamma i detta stora universum, men om och hur dem tar sig hit, det är en annan fråga. Numera spekuleras ju också i om det kommer från en annan dimension , i vår egen galax? Har inte en susning ?

Tefatet byggde jag av två st pappskivor som jag skar ut, snittade paneler och limmade samman, med en distans på insidanför att få formen. Funderade ett tag på vad jag skulle använda som kupol på ovansidan. På min frus smink bord" i badrumet står en massa olika flaskor och burkar,med ett för mig mycket främmande innehåll. Så att en av dem hade en perfekt kork, om man bara sågade ned den och tog toppen av dem. Frågade vänligt om jag fick ta korken, jo då det gick bra, och såå hade jag kupolen till Ufot. Basen är gjord av lättspackel, grunmålad , och så lade jag på vanlig sand och vitlim. Hällde sedan på en blandning av oljefärg och lacknafta över det hela, och limmade några buskage . Tänkte ha en Willys Jeep i det hela, men hittade ingen i skala 1/48. Har däremot en 6X6 Dodge lastbil tamiya, som kanske skall sättas dit ?Figurerna är konverterade från en sats av Tamiya tyskar 1/48.
Och så lite klipp av hushållsfolie , som skall likna det metalldelar man påstod fanns runt vraket ?

Jag är inte så bevandrad i Ufo historik,men är och har varit mycket rymd intresserad. Har en stor samling obyggda modeller som relaterar till Apollo programmet, och kanske det vore dags att bygga någon av dem, vilket av någon anledning aldrig blivit av :)
//Lennart
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

Är inte det där en liten version av C-57D?
https://en.wikipedia.org/wiki/C-57D
/G
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

En viss likhet kanske ? Den Roswell modell som Holst" länkade, var klart snyggare :) Men som sagt kände inte till den.
Hittade en lämplig figursats med Willys Jeep också, i skala 1/48.
//Lennart
Bilagor
0000001.jpg
0000001.jpg (33.3 KiB) Visad 3915 gånger
Skriv svar