Ronnie Petersons Tyrell P34 1977 - Tamiya 1/20

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Kontakt:

Ronnie Petersons Tyrell P34 1977 - Tamiya 1/20

Inlägg av Björn Fransson »

I min förra tråd utlovade jag ju att det skulle komma något helt annat nästa gång. Och här kommer det!

Bild

En julklapp från sonen som togs emot med glädje. Hela familjen har ett stort Formel 1-intresse, och jag har sneglat på F1-bilar, men det har aldrig blivit av att bygga någon. Förrän nu.

Bild

För den som bara byggt flyg är detta ju en helt ny upplevelse! Visst, jag har byggt tre-fyra bilar, men det är ändå skillnad. Inte minst konstruktionen, varenda, och då menar jag varenda del ska ju målas! Och målande och byggande sker successivt på ett helt annat sätt än när man bygger flyg. Dessutom sker ju slutmontaget då allt är målat, dekalerat och lackat. Scary bara det... :o

Modellen kom även den 1977 (baserad på 1976 års modell) och med tanke på sin ålder är den faktiskt helt fantastisk. Visst finns den del i övrigt att önska, men om man ser till hur många samtida modeller såg ut är den otroligt bra!

Bild

Men som sagt, ovant för en flygbyggare. Och nyttigt att få känna sig som nybörjare ibland. En annan ovanlig grej var att allt ju ska vara skinande blankt på såna här. En utmaning för mig som är van att kunna gömma undan mina grodor med en massa vädrande... :D

Bild

Så den har såklart massa småfel och nybörjarmissar, men kul var det!

Bild

Bild

I gengäld använde jag inte spackeltuben en enda gång. Och det var bara en ynka liten skarv som behövde slipas (cockpitens främre kåpa var uppdelad i två delar). I övrigt är den ju - som de flesta bilmodeller - uppbyggd hyfsat på samma sätt som originalet. Mitt enda tillägg var hemgjorda bälten, resten av rakt ur lådan. Att det skulle bli en Ronnie-bil var självklart, både med tanke på att jag var F1-tokig småkille på sjuttiotalet och att jag numera är bosatt i hans gamla hemtrakter. Och fler F1-bilar blir det. Men först ytterligare ett lämna-min-comfort-zone-projekt. :)
Thomas H

Re: Ronnie Petersons Tyrell P34 1977 - Tamiya 1/20

Inlägg av Thomas H »

Snyggt Björn! Kul att se lite bilar här, jag hade en senare version av denna bil utställd på GGG nyligen. Ingen av dom är väl nåt under av skön design :-)
Det är förövrigt kul och spännande att bygga nåt helt annat än det vanliga man gör .
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Blev riktigt snygg den där Björn. Derek Gardners design" var väl bara Jody Schekter som vann ett enda race med bilen? Jag var själv mycket F1 och Can Am intresserad under 60 70 och 80 talet, och byggde flera modeller under tiden i högstadiet . Can Am bilar var det sparsamt av i modell men Bandais Matra och Honda var mina egna favoriter. Matran som senare gavs ut av Tamiya, (även Hondan) var i mitt tycke en det vackraste F 1 bilar som gjorts. Likaså flera av Lotus bilarna.Sexhjulingar var ju flera stall som tänkte sig att konstruera, men så blev det aldrig. Högre vikt bl.a var väl största problemet om jag minns rätt ? Men ett stycke F1 historia i modell , som du lyckats mycket bra med, och kul att få se en F1 bil här.
//Lennart

( March hade också några riktigt vackra bilar, Ronnie Petterssons från 1970, bl.a)
Minns ej på raken, men har för mig han vann i Frankrike ?
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

För mig kan ingenting jämföras med "Black Beauty" (Lotus 79:an). Jag har hoppats på att Tamiya ska göra en 1:12 av den ända sedan jag först såg den under säsongen 1978 - som Ronnie & Mario defilerade i mål under loppen; först kom två Lotus, sedan ingenting, sedan ingenting igen och först någon minut senare någon annan bil.

Den bil som fångade mitt intresse allra mest på förra helgens GGG var dock en fin Mazda 787 B, Le Mans-vinnaren från 1991. Det var första gången jag sett den byggd och det inspirerade mig till att försöka hitta mitt eget exemplar någonstans i gömmorna.
/G
Spad16
Namn: Neil Crawford

Inlägg av Spad16 »

Snygg Tyrell. Mazda 787 som nämndes ovan skulle behöva ljud anläggning i modellen, ljudet var utomjordisk, kolla youtube med ljudet på högt!
/Neil
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Snyggt bygge. Ser fram mot nästa F1 bil. Det är en trevlig modell även om den lider av en tidigare elmotorisering.
Det stämmer att Schekter körde den i den enda vinsten som var på Anderstorp 1976. Två år senare vann en annan särling sin enda seger (och enda race). Brabhams "dammsugarbil" vann även den på Anderstorp.
Proosen
Namn: Niclas Proos

Inlägg av Proosen »

Kul att du blev lite biten av F1-bacillen!
Snyggt blev det också, nu har du några andra tillverkare att testa som Hasegawa, EBBRO, Fujimi och NuNu med en hel del roligt att bygga!

/Niclas
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Fint bygge och roligt att se. Är ju själv Ronnie fantast då även jag tillhör den generationen. Har några pågående byggen men Tyrell'en har jag än så länge aldrig fått hem. Men den finns på önskelistan. Fram tills dess får jag njuta av dina bilder!
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Tack ska ni ha! Ja, den här gav verkligen mersmak och Ronnies Lotus 79 från Hasegawa har faktiskt redan inhandlats. Däremot får vi väl se när den blir byggd, det är mycket annat som väntar. :)

Lennart: Ja, det stämmer, som Björn B skriver vann Jody Scheckter i Anderstorp 1976, faktiskt med Depailler som tvåa i en likandan bil. Annars var det tunt med framgångarna. Ronnie knep en tredjeplats i Belgien 1977, hans bästa resultat i den här bilen.

Mahatma: Du får nöja dig med den snarlika Lotus 78:an i 1/12. Men visst vore det fint med en 79:a också!
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Tur att du valde Hasegawas 79 för att bygga Ronnies bil. Sidoplåtarna på framvingarna skiljer sig åt mellan Ronnies och Marios bilar. Tamiya s stämmer med Marios.
Skriv svar