Var det någon som sa rökringar…? Jag hade en Macchi 202 Folgore och en 205V Veltro från Italeri i byggtraven och efter många arbetstimmar under april och maj blev de klara. Dessa två gangsters bjöd på ett antal otrevliga överraskningar…
För det första är passformen dålig. Alltså riktigt, riktigt dålig. På ”ta fram skalpellen och tälja”-nivå. För det andra har Italeri missat att nosen är rund och konformad, de har gett maskinen en rejäl ”underläpp”. Löses ganska enkelt genom att man tillfälligt limmar fast spinnern och slipar nosen mot den. Och för det tredje sitter avgasrören rejält assymetriskt: på höger sida ungefär 1,5 mm högre. Ganska lätt att fixa med sågen om man är medveten om det innan man sätter ihop kroppen, men svårare om man byggt ihop, spacklat och slipat allt, om man säger så…
det finns en massa andra irriterande småsaker också, bland annat har oljekylaren på Folgoren en mycket märklig form som har föga gemensamt med förlagan, så den byggdes om med plastark. Landställen är dåliga också, de där byglarna är svåra och få snygga, dessutom är det riktigt fula utstötarmärken på insidorna, de är svåra att få bort.
Eftersom jag spenderade alldeles för mycket tid med att närstudera referensfoton på Folgore/Veltro-nosar så upptäckte jag en massa detaljer som Italeri missat, diverse kylflänsar och bulor, och som jag gjorde av plastark. Sen la jag till positionsljus av klarplast och ersatte pitotrören med metallrör, men det är ju mer rutinjobb.
Rökringarna var ironiskt nog nästan det minsta problemet. Jag använde min nyinköpta Badger Renegade eftersom jag insåg att min gamla Patriot helt enkelt inte skulle fixa detta. Färg från Vallejo och en blöt tandborste redo för att borsta av nålspetsen, sen gällde det bara att försöka jobba snabbt och hålla färgen igång. I efterhand tycker jag att det ser lite för regelbundet ut, det borde kanske ha varit taggigare. Men det får duga så här.
Först då Macchi MC 202 Folgore...

- IMG_2330.jpeg (210.35 KiB) Visad 3998 gånger

- IMG_2327.jpeg (225.06 KiB) Visad 3998 gånger

- IMG_2326.jpeg (227.82 KiB) Visad 3998 gånger

- IMG_2329.jpeg (225.95 KiB) Visad 3998 gånger