Airfix Canberra PR.9, 1/48

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Airfix Canberra PR.9, 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Just nu är jag inne i en period där jag försöker ta tag i modeller som legat på hyllan alltför länge. "Bygg eller sälj" är mottot. Så runt lucia tog jag äntligen tag i min Airfix Canberra PR.9 i 1/48. För övrigt den sista modellen jag köpte på klassiska Modellex i Örebro innan de slog igen nångång för åtta-nio år sedan. En månad senare var den klar, vilket inte berodde på att jag skippade julstöket utan att den här bjässen (42 centimeter mellan vingspetsarna) faktiskt inte tog särskilt lång tid att få ihop.

Bild

Jag har ett kluvet förhållande till Airfix Canberror. Å ena sidan är det häftigt att de finns, i synnerhet i den här skalan blir de riktigt maffiga. Dessutom är de inte särskilt svårbyggda. Å andra sidan är de förhållandevis förenklade, de alltför grova panellinjerna stämmer sådär och researchen brister på många håll. Därav den korta byggtiden, det är inte fler delar i den här än i motsvarande Airfixmodell i 1/72. Så svårigheten ligger främst i att hantera storleken. Såvida man inte vill rätta till allt som egentligen behöver justeras. Och då har man att göra! Så jag valde en annan väg och nöjde mig med att justera de värsta grodorna.

Bild

Fenans framkant hade fel form, det lilla utblåset på den högra motorn behövde flyttas till andra sidan, små kameraöppningar behövde borras upp i nosen och en del antenner och andra smådetaljer behövde fixas till.

Bild

Bild

Ett annat problem är dekalerna. Kvalitetsmässigt är de rätt okej, men färgerna är allt annat än korrekta. Rundlarna är på tok för mörka och småtexterna orange istället för ljusgula. Småtexterna fick vara som de var, jag hittade inget bra aftermarketark. Däremot hade jag korrekta rundlar i dekallådan. Målningen blev av modellen "lätt vädrad", de här Canberrorna gjorde tjänst långt in på 00-talet och mot slutet var de hyfsat välstädade.

Bild

En av de största utmaningarna var att få den att inte tippa över. Varenda utrymme i nosen och strax bakom fylldes med tyngd och till slut stod den på alla tre hjulen. Det vete sjutton hur mycket vikt jag slängde in, men hela modellen väger nästan exakt ett kilo!

Bild

Diverse smådetaljer - märkligt att de inte fanns med i den här skalan - scratchades och så var allt klart. Det ÄR en riktigt cool kärra det här! Och tro't eller ej, den fick precis plats i vitrinen!

Bild
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Airfix Canberra PR.9, 1/48

Inlägg av Lurifax »

Gloster Meteors storebror!

De ser roliga ut de där Canberrorna och den här är ser extra rolig ut. Någon säger kanske undervädrad, någon annan övervädrad, jag säger perfekt vädrad. Det ser rätt ut helt enkelt.

Konstigt att Airfix slarvat med forskningsarbetet. Det här är ju ett plan från deras område så att säga. De bör finnas hur mycket referensobjekt som helst. Airfix är också ett osäkert kort när det gäller bygbarhet. Kul att höra att den här är hyfsat lättbyggd.

Som vanligt ett toppenbygge.
holst

CU@C4
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Airfix Canberra PR.9, 1/48

Inlägg av magnusf »

Min favorit-Canberra, hann se den flyga uppvisning sista säsongen på Fairford 2006 och byggde faktiskt Xtrakits byggsats i 1/72 av just uppvisningsmaskinen. Vet inte om färgen är så snygg i sig själv men flygmaskinen klär onekligen väl i den!

Visst har du kläckt ur dig någon ytterligare Airfix-Canberra förr?

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Airfix Canberra PR.9, 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Tack ska ni ha!

Holst: Ja, märkligt med researchen! Det känns lite hafsigt. Det största problemet är att de missat att Canberran inte är symmetrisk vad gäller motorer och vingar mm. Båda vingarnas undersida ser likadan ut, trots att där finns skillnader och motorerna är spegelvända, dvs de små utblåsen sitter inte på samma sida utan spegelvänt. Dessutom sitter det en lucka på vänstersidan som bara finns på högersidan, plus andra små fåniga missar. Känslan är att de skippat det sista i researchen och försökt få ut den så fort som möjligt. Vilket mycket väl kan stämma med tanke på deras sits just då. Men jag känner igen känslan från deras Nimrod, stora ambitioner som inte når ända fram.

Magnus: Visst har jag byggt flera av Airfix Canberror. En Tp 52 i 1/48, en B(I)8 med hajkäft i 1/72 och en PR.9 i 1/72. Den sistnämnda fick jag dessutom hjälp med aftermarketdekaler av en viss Herr Fridsell. ;)

Här är de:

Bild

Bild

Bild
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Airfix Canberra PR.9, 1/48

Inlägg av magnusf »

Visst fasen ja, det hade jag glömt! Det fanns dekaler kvar från mitt bygge. Hade för mig du gjort B(I)8 i 48 också men den duger ju bra i 1/72 :) !

Hälsningar

Magnus
Spad16
Inlägg: 327
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Airfix Canberra PR.9, 1/48

Inlägg av Spad16 »

Ser väldigt bra ut, tycker jag.
/Neil
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Airfix Canberra PR.9, 1/48

Inlägg av denstore »

Läskigt fina modeller! Jag blir bygg…ehh…köpsugen bara av att titta på dem….
Skriv svar