Junkers G24
Postat: 14 jan 2024, 23:59
Det känns som det var länge sedan jag byggde ett riktigt flygplan så det är dags för lite korrugerat. (Fast det var ju bara tre månader sedan SAS Ju52 blev klar)

Bland det påbörjade fanns en Junkers G24 från VEB Plasticart

samt Revell's utgåva av den.

Tittar på datumet på bilden av den nya fenan och det verkar som jag började på modellerna 2005

Plasticartsatsen skulle bli en tidig maskin med originalplaceringen av motorerna och hjulställ.

Medan Revellsatsen skulle få utflyttade motorer och flottörer.

Dom tidiga planen led av vibrationer. Om jag förstått det hela rätt satt vingmotorerna för nära kroppen och stördes av luftströmmarna från nosmotorn. Lösningen blev insatser i vingarna för att flytta ut motorerna.
Jag hade delar kvar frän den enmotoriga Junkers F24 konverteringen som jag använde för att flytta ut motorerna.

Nu när jag många år senare tittade på bygget var jag inte nöjd utan fick en annan idé. Jag hade fått en Revellsats och kapade bort en liten del av vingen.
Sedan Kapade jag bort ytterdelen av vingarna som satt på modellen precis efter bandet som täcker skarvarna i vingarna.

Sedan blev det en vingmassaker för att få loss motorerna från dom gamla vingarna.

Men det finns ett annat problem med modellen som har irriterat mig. Jag kunde inte hitta någon lösning och hade tänkt strunta i det.
Nu när jag tagit tag i bygget igen fick jag en idé. Problemet är att taket fortsätter i en rak linje bakåt vilket gör att roderpartierna bak kommer för högt upp.
Här är modellen utan modifiering.

Jag fick för mig att kapa loss den bakre delen av taket och slipa ner den i bakkant för att få den att slutta bakåt. Det var svårt att slipa det så lita slipades ner i framkant också men jag tror att det fixar sig.
Får göra samma sak på det andra planet också. Blev plötsligt sugen på att plocka fram en Ju52 som jag började på 2006.
Bland det påbörjade fanns en Junkers G24 från VEB Plasticart
samt Revell's utgåva av den.
Tittar på datumet på bilden av den nya fenan och det verkar som jag började på modellerna 2005
Plasticartsatsen skulle bli en tidig maskin med originalplaceringen av motorerna och hjulställ.
Medan Revellsatsen skulle få utflyttade motorer och flottörer.
Dom tidiga planen led av vibrationer. Om jag förstått det hela rätt satt vingmotorerna för nära kroppen och stördes av luftströmmarna från nosmotorn. Lösningen blev insatser i vingarna för att flytta ut motorerna.
Jag hade delar kvar frän den enmotoriga Junkers F24 konverteringen som jag använde för att flytta ut motorerna.
Nu när jag många år senare tittade på bygget var jag inte nöjd utan fick en annan idé. Jag hade fått en Revellsats och kapade bort en liten del av vingen.
Sedan Kapade jag bort ytterdelen av vingarna som satt på modellen precis efter bandet som täcker skarvarna i vingarna.
Sedan blev det en vingmassaker för att få loss motorerna från dom gamla vingarna.
Men det finns ett annat problem med modellen som har irriterat mig. Jag kunde inte hitta någon lösning och hade tänkt strunta i det.
Nu när jag tagit tag i bygget igen fick jag en idé. Problemet är att taket fortsätter i en rak linje bakåt vilket gör att roderpartierna bak kommer för högt upp.
Här är modellen utan modifiering.
Jag fick för mig att kapa loss den bakre delen av taket och slipa ner den i bakkant för att få den att slutta bakåt. Det var svårt att slipa det så lita slipades ner i framkant också men jag tror att det fixar sig.
Får göra samma sak på det andra planet också. Blev plötsligt sugen på att plocka fram en Ju52 som jag började på 2006.