Bokslut 2023

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Bokslut 2023

Inlägg av Lurifax »

Jag är ju inte direkt en massbyggare men lyckades (tvingades?) ändå klämma ur mig en modell i år igen. Annars hade det blivit kökstjänst på julmiddagen.

I år var temat amerikanskt enmotorigt 2VK-flyg från Tamiya. Och det kan ju inte bli fel.

Jag hoppar att det här fungerar. Orkade inte ladda upp bilderna utan tänkte använda en tjänst jag faktiskt betalar för.

Behöver jag säga att Tamiyas P-51 bygger man i sömnen. Makalöst bra modell.
Men om man nu tvunget måste gnälla så är dekalerna lite väl tjocka. Det finns lite silvering här och var men jag plåtade såklart så att man inte ska se det. :) Modellen fick faktiskt ett brons på C4-Open 2023.

https://lightroom.adobe.com/shares/d4b5 ... a66593918e
holst

CU@C4
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Bokslut 2023

Inlägg av Björn Fransson »

En är ändå mer än noll! :) Och bra gjort också! Snygg finish!

Dessutom kul att låta den bli flygande. Egentligen är det roligare att exponera dem så, men någonstans vågar jag liksom inte ta steget att sätta dem på en pinne. Det där med att landställen (som ju är såååå tråkiga att fixa till) ska vara med sitter så djupt.
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Bokslut 2023

Inlägg av Lurifax »

Tack för det. :)

Jag bygger inte så mycket flyg men när jag gör det ser jag dem gärna i luften. Jet lämpar sig såklart bäst. Propellerplan är krångligare. Ska man ha stillastående propeller eller ska man försöka få till illusionen av en snurrande propeller? Det sistnämnda är inte det lättaste. Ibland blir det också krångligt med var man ska sätta in pinnen och hur man ska transportera och förvara modellen då den är klar.

Jag tycker ibland att man förstör flygplanens siluett när man bygger med utfällda landningsställ eller uppfälld huv. Men det är såklart en smaksak. Det finns inget rätt eller fel här.

När det gäller arbetsinsats så är nog inte skillnaden så stor. Vill man bygga en modell som flyger och har otur så måste man börja med att hitta en pilot. Och ibland måste man sågar av benen eller göra andra anpassningar för att piloten ska passa. Sen får man borra och krångla i flygkroppen för att få in pinnen. Och eftersom många modelltillverkare förutsätter att man bygger med landningsställen utfällda så måste man ofta krångla med luckorna till landningsställen som inte alltid passar om man stänger dem.

Jag tycker att du ska bygga den subtilt vädrade Airfix Canberrans som jag såg på Instagram i luften! :D
holst

CU@C4
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Bokslut 2023

Inlägg av magnusf »

Rakt upp och ner en riktigt fin Mustang Peter! Tamiyas dekaler har ofta varit lite småproblematiska men som du själv skriver, med listigt valda fotovinklar så behöver ingen veta :) !

Hälsningar

Magnus
Mikael Falk
Inlägg: 213
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:21
Ort: Kiruna

Re: Bokslut 2023

Inlägg av Mikael Falk »

Den där Mustangen behöver du inte skämmas för! :-)

Snyggt!
"1/48, för oss skumögda."
Skriv svar