1/48 Focke Wulf 190D-11 samt introduktion

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Samba
Inlägg: 33
Blev medlem: 19 dec 2023, 12:23
Namn: Samir Baraka

Re: 1/48 Focke Wulf 190D-11 samt introduktion

Inlägg av Samba »

P.g.a. nytt arbete och massa nya rutiner blev bygget stående lite längre än väntat.
Nu är det i a f dags för lite nya bilder:)
Bilagor
Bomber är ett måste!
Bomber är ett måste!
IMG_4988.JPG (3 MiB) Visad 329 gånger
Det blev järnkors i schablon till slut. Är nöjd med resultatet. Tack för alla tips.
Det blev järnkors i schablon till slut. Är nöjd med resultatet. Tack för alla tips.
IMG_4970.JPG (4.03 MiB) Visad 329 gånger
IMG_4954.JPG
IMG_4954.JPG (4.16 MiB) Visad 329 gånger
Dekaler börjar leta sig till rätta:)
Dekaler börjar leta sig till rätta:)
IMG_4752.JPG (2.61 MiB) Visad 329 gånger
IMG_4713.JPG
IMG_4713.JPG (3.44 MiB) Visad 329 gånger
Samba
Inlägg: 33
Blev medlem: 19 dec 2023, 12:23
Namn: Samir Baraka

Re: 1/48 Focke Wulf 190D-11 samt introduktion

Inlägg av Samba »

Blev inte riktigt nöjd med den gröna färgen som jag målade luckan i tidigare, så den fick målas om! Blev ommålning av vissa andra delar också där jag eftersträvar mer kontrast. Nu är färg och dekaler nästan helt klara. Det går framåt!
Bilagor
IMG_4925.JPG
IMG_4925.JPG (3.99 MiB) Visad 326 gånger
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/48 Focke Wulf 190D-11 samt introduktion

Inlägg av magnusf »

Bra jobbat med korsen, skar du ut dem själv eller köpte du schabloner?

Ibland blir färgkombinationerna inte riktigt som man tänkt sig. Ett trick jag använder ofta är att provmåla (utan maskering och annat fancy) på en gammal modell för att se hur det blir innan jag går lös på finmodellen. Jag har en gammal Matchbox Spitfire jag fick av en kompis i högstadiet (1986 kanske?) som lever sitt bästa liv som målningstest. Lite då och då får han en spabehandling med slippapper och så grundar jag om honom med vit primer så funkar han en sväng igen :) ! Det är inte så mycket ytdetaljer kvar på den men det gör inget!

Till slut: är det Maskol du lagt på vänster vingspets? Se upp med maskeringsvätskorna som luktar gummi (Humbrol, Revell, diverse konstnärsmärken), de KAN ge sig på färgen under och missfärga eller lösa upp den! Microscale har en som heter Micro Mask som är en helt annan kemi som är säker!

Din FW blir kanonsnygg!

Hälsningar

Magnus
Samba
Inlägg: 33
Blev medlem: 19 dec 2023, 12:23
Namn: Samir Baraka

Re: 1/48 Focke Wulf 190D-11 samt introduktion

Inlägg av Samba »

Tack Magnus.

Du har alldeles rätt. Varje gång jag läser hur folk provmålar på andra ytor så slår det mig hur envis jag måste vara som gång på gång målar direkt på modellen. Däremot brukar jag alltid provspraya på en bit papper för att se hur färgen lägger sig men, det är nog inte riktigt samma sak som att provmåla en plastmodell..

Började med förskurna schabloner som en annan medlem skickade till mig. Efter att jag använt dom för att måla järnkorsen på vingarnas undersida blev de inte riktigt lika raka i kanterna som vid första användningen. På ovansidan stöttade jag med schabloner som jag skurit ur diverse maskeringstejp själv. Antar att det blev en hybrid schablon till slut om man får säga så:).

Det stämmer att det är maskol på bilden. Den maskerade delen /eller annat närliggande parti, skulle förmodligen målas om. Brukar dock aldrig låta maskol ligga på för länge. Den du ser i bild är Tamiyas lila men jag har införskaffat en ny från Abteilung 502 (liquid mask) som är blå. Har ännu inte använt den. Ska ha Micro mask i åtanke. Tamiyas luktar verkligen gammalt gummi :lol:

Dags för landställen!
FredrikAlmlöf
Inlägg: 152
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
Namn: Fredrik Almlöf
Ort: Uppsala

Re: 1/48 Focke Wulf 190D-11 samt introduktion

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Allting blir bättre med masker! I alla fall sådant som tyska kors. Bra jobbat!
/Fredrik
Samba
Inlägg: 33
Blev medlem: 19 dec 2023, 12:23
Namn: Samir Baraka

Re: 1/48 Focke Wulf 190D-11 samt introduktion

Inlägg av Samba »

FredrikAlmlöf skrev: 06 apr 2024, 15:48 Allting blir bättre med masker! I alla fall sådant som tyska kors. Bra jobbat!
/Fredrik
Tack Fredrik. Brukar du göra egna eller köpa färdigskurna?
FredrikAlmlöf
Inlägg: 152
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
Namn: Fredrik Almlöf
Ort: Uppsala

Re: 1/48 Focke Wulf 190D-11 samt introduktion

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Jag har sedan länge en skärplotter av märket Silhouette, så jag designar och skär mina egna masker. Nu måste man ju inte ha en sådan maskin, man kommer långt med tejp och linjal och vass skalpell.

Mvh Fredrik
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: 1/48 Focke Wulf 190D-11 samt introduktion

Inlägg av Urban Gardini »

FredrikAlmlöf skrev: 12 apr 2024, 11:34 Jag har sedan länge en skärplotter av märket Silhouette, så jag designar och skär mina egna masker. Nu måste man ju inte ha en sådan maskin, man kommer långt med tejp och linjal och vass skalpell.

Mvh Fredrik
Jag funderade på en Silhouette i fjol våras tror jag det var men det rann ut i sanden för mig då jag inte blev riktigt på det klara med hur små masker man kunde skapa med den. Jag är primärt en 1:72 byggare. Vad klarar maskinen av att skära? BuNo till en F-4 Phantom?
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Skriv svar