Dubbla Spitfire i 1/48: Tamiya och Airfix - Klara!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Dubbla Spitfire i 1/48: Tamiya och Airfix - Klara!

Inlägg av Björn Fransson »

Jag har varit helt genomusel på både att bygga och redovisa mina byggen i år. Inte nog med att det är minsta antalet på länge, jag har dessutom mest publicerat dem på annat håll. Så här kommer två klassiker som blev klara tidigare i år.

Först ut är Tamiyas Spitfire Mk. 1A. En modell som är så enkel att bygga att det nästan känns som lite fusk. Kvalitetsmässigt helt klart än av de allra bästa modeller jag någonsin byggt. Så förhoppningsvis har jag gjort den åtminstone lite rättvisa:

Bild

Det blev inte så mycket vädring den här gången. Förebilden är visserligen välkänd från ett foto som målats av på boxarten, men dess karriär blev dessvärre tämligen kort innan det sköts ner.

Bild

Bild

Alla som känner att de tappat lite av sin modelling mojo ordineras denna omgående. Mer tacksam modell får man leta efter!

Bild

Lika lätt var inte resan med Airfix Spitfire VB. Lite grovare i detaljerna (men mycket bättre än "nya Airfix" förstlingar i 1/48) och något sämre passform.

Bild

Däremot är förebilden desto roligare. Den här var baserad på Malta, där några Spitfires målades om i en udda färgsättning där det gröna ersattes av en lokalt ihopmixad gråblå nyans:

Bild

Bild

Som sagt, lite kämpigare resa här. Men ändå inte så mycket att bråka om. Hade jag inte byggt den direkt efter Tamiyan, hade recensionen nog blivit ännu bättre. :D

Bild

Bild

För ovanlighetens skull fixade jag till en basplatta också. Lite Maltainspirerad, även om Ta'Qalibasen (där jag faktiskt varit, de har ett utmärkt litet flygmuseum där) inte alls var grus och öken, blev det ändå lite sydlig känsla.

Bild

Då har jag nog lagt ut alla årets byggen på detta eminenta forum. En sammanfattning i form av årsbokslut kommer. Plus kanske några av de tre britter som just nu ligger på byggbordet.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Dubbla Spitfire i 1/48: Tamiya och Airfix - Klara!

Inlägg av magnusf »

En Spitfire är alltid bra, två Spitfire är mer än dubbelt så bra. Det vet alla som vet något :) !

Ser fram emot årsredovisningen även om det inte är lika stor som den brukar vara!

Hälsningar

Magnus
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Dubbla Spitfire i 1/48: Tamiya och Airfix - Klara!

Inlägg av Lurifax »

Attans snygga maskiner båda två. Personligen gillar jag V bäst p g a den tuffare vädringen och framförallt den blå färgen.
Toppenbyggen.
holst

CU@C4
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Dubbla Spitfire i 1/48: Tamiya och Airfix - Klara!

Inlägg av Henrik R »

Schtekt Fransson.
Engelskt Ikon är aldrig fel. Snyggt som tusan.

Jag byggde faktiskt en Spit i 1/32 för ja.. måste ha varit 2020 nånstans. Byggdes åt en kamrat som fyllde år. Du vet Iron Maidens Revell.
Den påminner ju skarpt om din 1A i målningen, fast jag tror den är en Mk V.
Spad16
Inlägg: 327
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Dubbla Spitfire i 1/48: Tamiya och Airfix - Klara!

Inlägg av Spad16 »

Gilla!
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Dubbla Spitfire i 1/48: Tamiya och Airfix - Klara!

Inlägg av Björn Fransson »

Tackar! Och fler Spitfire blir det, en Mk XIV ropar på att få bli byggd. Dock i hård konkurrens från andra lådor som också är trötta på att bara ligga på hyllan. :D Och kanske, kanske vågar jag mig på Tamiyas Mk IX i den läskiga skalan 1/32 under 2024...
Skriv svar