1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109F

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109F

Inlägg av magnusf »

För drygt ett år sedan byggde jag ett par tjeckiska Avia S-199, de förebådade en hel serie "riktiga" 109:or och tidigt i somras så dök den första boxen upp. En dubbel-box med två stycken F!

Bild
Notera den oerhört snygga "låd-looken" på lådan. Och inget fel på boxarten som vanligt!

Bild
Mellanting mellan byggbeskrivning och bok, står mycket om de olika varianterna på 109F. Bara att göra läxan, förhör på fredag!

Bild
En sprue för tidig F, märkt F-2...

Bild
...och en för F-2/F-4 tillsammans med en propeller för "F-4 late". Här täcker man upp för alla eventualiteter!

Bild
Och den här finns det två av och jag har dessutom redan sett den! Här är allt som är gemensamt för F till K samt S-199 så den här fanns med redan i förra årets Avia-bygge.

Bild
Blandat godis man får med i boxen. Dekalarket är imponerande, sedan är det lite ets och masker samt 3D-printade avgasrör. Trodde det skulle vara två uppsättningar avgasrör i boxen men jag fick bara med en. Skit samma, byggsatsens egna ser helt OK ut de också! Vad gäller dekalerna så finns det fjorton alternativ, man kan inte välja helt fritt eftersom det är två olika byggsatser men jag vågar nästan lova att alla kan hitta en kombo de gillar. Frankrike, Nordafrika, Sicilien, östfronten... Och diggar man inte något av alternativen i byggsatsen så är det ingen direkt brist på eftermarknadsdekaler heller!

Bild
Klarplast! Klara och fina men fortfarande inte lika tunna som Hasegawa som jag fortfarande tycker är injektionshuvarnas mästare!

Bild
Ytdetaljering, närmast i bild är Special Hobbys 109E...

Bild
...det man ser är att det är fler och tätare nitar på Special Hobby-modellen än på Eduard-modellen. Skit samma, lär bli snyggt hur som!

Hälsningar

Magnus
Gabriel
Inlägg: 652
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109F

Inlägg av Gabriel »

Spännande! Jag var väldigt sugen på den där lådan när Eduard annonserade den. Det blir nog en vanlig profi pack för mig istället.
Det är för övrigt skönt att se att du inte trillar ännu djupare ner i 48-träsket. Jag bänkar mig för ett utan tvekan snyggt dubbelbygge!

/Gabriel
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109F

Inlägg av Urban Gardini »

magnusf skrev: 19 aug 2023, 19:57 ...det man ser är att det är fler och tätare nitar på Special Hobby-modellen än på Eduard-modellen. Skit samma, lär bli snyggt hur som!
Men frågan som vi andra då ställer oss är om du har räknat nitarna och jämfört mot de officiella ritningarna som Messerschmitt använde? Vi ser gärna att du gör det så att vi får veta vilken modell som är närmast verkligheten...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109F

Inlägg av Lurifax »

magnusf skrev: 19 aug 2023, 19:57
Bild
...det man ser är att det är fler och tätare nitar på Special Hobby-modellen än på Eduard-modellen. Skit samma, lär bli snyggt hur som!
Nädu. Det där får du allt rätta till! Leta upp originalritningarna, sedan spacklar du igen nitarna på den som är fel och ristar in nya. Allr annat är slarv som vi icke kan tillåta på ett forum av hög kvalitet.

(Får väl lägga till en smiley :D så att ingen missförstår).

Det ser ut at vara två ypperliga modeller (trots debaclet med nitarna :D ). De kommer att bli alldeles förträffliga när du är klar med dem.
holst

CU@C4
Barbarossa
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 apr 2023, 14:46
Namn: Ragnar Hedlund

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109F

Inlägg av Barbarossa »

Den där (enorma) lådan har jag också liggande på en hylla, så jag kommer att följa detta bygge med spänning.:-) En grej jag inte fattar är att det ligger med två undervingar med kantiga hjulhus (för tidiga F-2:or) men bara en med runda hjulhus (för sena F-2 och F-4). Men det är bara fyra dekalalternativ som är för tidiga F-2:or. Så man kan bygga två tidiga F-2 eller en F-2 och en sen F-2/F-4, men inte två av de senare. Hur tänkte de där...?
Onwards, upwards! / Ragnar H
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109F

Inlägg av magnusf »

Urban och Peter! Jag tror att det i verkligheten är betydligt fler nitar än vad till och med de tät-nitande caddarna hos Special Hobby lyckades med. Ska kolla med kompisen Martin som räknat en massa flyg, han har nog koll på om det finns något standard-avstånd.

Ragnar! Det är inte första gången som det felet är trasigt, kollar du in länken till mina Avia-byggen så led de av samma problem med matchningen mellan möjliga varianter och dekaler. Av de tolv dekalalternativ som var med i boxen så gick tio till den ena modellen medan två gick till den andra... För min del spelar det ingen större roll, jag var inne på Mölders-varianten som är en tidig maskin och sedan valfri kärra från kanalfronten så det gick jämnt upp för mig i alla fall :) ! Ett enkelt sätt om man vill nyttja fler av dekalvarianterna är att kompletteringsshoppa "overtrees" (byggsatser där man bara får plasten, inga dekaler eller annat, Eduard brukar ha sådana också), då kan man välja fritt på ett helt annat sätt.

Bild
Lite cockpit-jobb! Den tidiga maskinen hade eventuellt en mer E-lik stol så jag högg givetvis på det tipset. Vad gäller de etsade pedalerna rekommenderar jag att man bara limmar dem rakt upp och ner på plastpedalerna, de är otroligt sköra och böjliga och mår bara bra av lite ordentligt stöd under. Rörande bältena så är jag allergisk mot etsbälten, det här är plastbälten från Fine Molds som finns i ett antal varianter från olika flygvapen och tidsepoker. Även om dessa också har sina sidor så föredrar jag dem framför ets, varje dag i veckan!

Hälsningar

Magnus
aln63
Inlägg: 181
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109F

Inlägg av aln63 »

Hej Magnus,
Kan man köpa bältena löst eller har de blivit över från någon annan modell?
Jag håller med om att ets inte är optimalt men för min del är det oftast det de blir i alla fall :-\
Mvh
Anders
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109F

Inlägg av Urban Gardini »

aln63 skrev: 30 aug 2023, 14:02 Hej Magnus,
Kan man köpa bältena löst eller har de blivit över från någon annan modell?
Jag håller med om att ets inte är optimalt men för min del är det oftast det de blir i alla fall :-\
Mvh
Anders
Här har du vad du ska leta efter! Jag har ett flertal av deras bältesset och de är riktigt trevliga.

https://www.scalemates.com/kits/fine-mo ... et--975560
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109F

Inlägg av magnusf »

Anders! Sorry, jag missade svara men det skötte Urban så galant!

Urban! Tackar och bugar för hjälpen med administrationen häromkring :) !

Jag har hunnit fixa lite så sakteliga med de här byggena också på sistone även om de inte tagit någon vidare fart än.
Bild
Huvuddelarna! Här ser man också de två olika sorternas landställsschakt som fanns på F-varianten, de tidiga hade den kantiga sorten i väntan på yttre landställsluckor som inte kom förrän på K-varianten sent 1944. När man väl fattat att några luckor inte skulle dyka upp på F så blev det runda schakt som slöt tätare runt hjulkonturen som gällde fram till dess.

Bild
Hör ser man de gjutna detaljerna i kroppssidorna, rätt snyggt gjort.

Bild
Och till slut en av de etsade instrumentpanelerna, det finns fint gjutna sådana också men den här boxningen hade ets med. Limmade dem med Zap Canopy Glue som dessutom dubblerade som "glas" över instrumenten.

Ska försöka få fart på de här två, förbeställde just en liknande box med G-2 och G-4 som kommer om någon månad och det vore ju trevligt att hålla jämna steg med utgivningstakten.

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109F

Inlägg av magnusf »

Har hunnit både måla och limma lite på sistone!

Bild
Färdigmålade cockpitar, man kan hålla på hur mycket som helst här men väldigt lite kommer att synas oavsett öppen eller stängd huv.

Bild
De framträdande bränsleledningarna genom cockpit är gjorda i klarplast så man kan lämna "glasdelen" där man kunde kolla bränsleflödet omålad medan man målar resten gult vilket var "kodfärgen" för det som var bränslerelaterat i Luftwaffe.

Hälsningar

Magnus
Skriv svar