Finsk Hawk, Italeri 1/48 - Klar!
Postat: 16 aug 2023, 09:30
Efter SK 60- och Alpha Jet-byggena i höstas/vintras plus avslutandet av min Fouga Magisterduo i vintras, kändes det logiskt att plocka fram min Italeri Hawk som legat till sig i högen alltför länge. Bygget kom igång, men avbröts då Britmodellers Drakengruppbygge drog igång, ett tema som såklart var oemotståndligt för min del. Sedan blev det en Tunna av bara farten innan jag tog tag i den här. Då hade den kommit så här långt:

Hela bygget gick rätt snabbt, för att vara en Italeri var passformen riktigt bra och detaljeringen helt okej. Och jag har också medvetet blundat för en del felaktigheter i modellen, nosen är inte klockren i formerna och bakpartiet är inte 100 % korrekt för en finsk Hawk, men tillräckligt för mig och sannolikt för de flesta andra.
Jag hade ett Galdecal-dekalaark för bland annat Hawk liggandes, men där fanns bara dekaler till en modifierad, grå sak. De gamla kamouflerade kändes betydligt roligare, så det fick bli en sådan. Kamouflaget målades på fri hand, jag börjar få hygglig kläm på det nu och tycker att det är både lättare och ger bättre resultat. Det grå fick dock maskas då övergången mellan över- och undersida är knivskarp utom i de partier som är uppdragna på sidorna, som har diffus kant. Lite märkligt, kan tyckas.

Valet av kamouflage krånglade ju till det vad gällde dekalerna. Men efter lite letande i dekalarkivet lyckades jag pussla ihop dekaler som kombinerades med småtexter från Galdecalarket och lådans ark, till ett resultat som blev acceptabelt. Att de finska Hawk målades och märktes i England underlättade en hel del, typsnittet på individmärkningen är nämligen samma som britterna använder, vilket underlättade letandet en hel del.
Sedan bilden togs har det även kommit dit lack på kärran. Nu återstår bara stolar - som jag som vanligt lämnat till sist - och scratchade FOD-luckor. Det senare en nödvändighet då Italeri ägnat lika mycket uppmärksamhet åt luftintagens interiör som Airfix gjorde på sina modeller typ 1964.

Hela bygget gick rätt snabbt, för att vara en Italeri var passformen riktigt bra och detaljeringen helt okej. Och jag har också medvetet blundat för en del felaktigheter i modellen, nosen är inte klockren i formerna och bakpartiet är inte 100 % korrekt för en finsk Hawk, men tillräckligt för mig och sannolikt för de flesta andra.
Jag hade ett Galdecal-dekalaark för bland annat Hawk liggandes, men där fanns bara dekaler till en modifierad, grå sak. De gamla kamouflerade kändes betydligt roligare, så det fick bli en sådan. Kamouflaget målades på fri hand, jag börjar få hygglig kläm på det nu och tycker att det är både lättare och ger bättre resultat. Det grå fick dock maskas då övergången mellan över- och undersida är knivskarp utom i de partier som är uppdragna på sidorna, som har diffus kant. Lite märkligt, kan tyckas.

Valet av kamouflage krånglade ju till det vad gällde dekalerna. Men efter lite letande i dekalarkivet lyckades jag pussla ihop dekaler som kombinerades med småtexter från Galdecalarket och lådans ark, till ett resultat som blev acceptabelt. Att de finska Hawk målades och märktes i England underlättade en hel del, typsnittet på individmärkningen är nämligen samma som britterna använder, vilket underlättade letandet en hel del.

Sedan bilden togs har det även kommit dit lack på kärran. Nu återstår bara stolar - som jag som vanligt lämnat till sist - och scratchade FOD-luckor. Det senare en nödvändighet då Italeri ägnat lika mycket uppmärksamhet åt luftintagens interiör som Airfix gjorde på sina modeller typ 1964.