Finsk Hawk, Italeri 1/48 - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Finsk Hawk, Italeri 1/48 - Klar!

Inlägg av Björn Fransson »

Efter SK 60- och Alpha Jet-byggena i höstas/vintras plus avslutandet av min Fouga Magisterduo i vintras, kändes det logiskt att plocka fram min Italeri Hawk som legat till sig i högen alltför länge. Bygget kom igång, men avbröts då Britmodellers Drakengruppbygge drog igång, ett tema som såklart var oemotståndligt för min del. Sedan blev det en Tunna av bara farten innan jag tog tag i den här. Då hade den kommit så här långt:

Bild

Hela bygget gick rätt snabbt, för att vara en Italeri var passformen riktigt bra och detaljeringen helt okej. Och jag har också medvetet blundat för en del felaktigheter i modellen, nosen är inte klockren i formerna och bakpartiet är inte 100 % korrekt för en finsk Hawk, men tillräckligt för mig och sannolikt för de flesta andra.

Jag hade ett Galdecal-dekalaark för bland annat Hawk liggandes, men där fanns bara dekaler till en modifierad, grå sak. De gamla kamouflerade kändes betydligt roligare, så det fick bli en sådan. Kamouflaget målades på fri hand, jag börjar få hygglig kläm på det nu och tycker att det är både lättare och ger bättre resultat. Det grå fick dock maskas då övergången mellan över- och undersida är knivskarp utom i de partier som är uppdragna på sidorna, som har diffus kant. Lite märkligt, kan tyckas.

Bild

Valet av kamouflage krånglade ju till det vad gällde dekalerna. Men efter lite letande i dekalarkivet lyckades jag pussla ihop dekaler som kombinerades med småtexter från Galdecalarket och lådans ark, till ett resultat som blev acceptabelt. Att de finska Hawk målades och märktes i England underlättade en hel del, typsnittet på individmärkningen är nämligen samma som britterna använder, vilket underlättade letandet en hel del.

Bild

Sedan bilden togs har det även kommit dit lack på kärran. Nu återstår bara stolar - som jag som vanligt lämnat till sist - och scratchade FOD-luckor. Det senare en nödvändighet då Italeri ägnat lika mycket uppmärksamhet åt luftintagens interiör som Airfix gjorde på sina modeller typ 1964.
Senast redigerad av Björn Fransson den 20 dec 2023, 11:41, redigerad totalt 1 gånger.
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Finsk Hawk, Italeri 1/48

Inlägg av Nicklas Karlén »

Hawk är en väldigt snygg maskin för att vara en traineer och du har som vanlig lyckats få till den på ett smakfullt sätt, tumme upp.

/Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
commander
Inlägg: 129
Blev medlem: 18 feb 2012, 11:49
Namn: Andreas Agensjö
Ort: Kungsängen

Re: Finsk Hawk, Italeri 1/48

Inlägg av commander »

Blir som alldeles fin den där!

/Andreas
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Finsk Hawk, Italeri 1/48

Inlägg av magnusf »

Jag var på sommarkurs på F21 1987 och vid ett tillfälle var det en av spaningspiloterna som höll föredrag och visade bilder. Sista bilden han visade var riktigt fin, tagen med den framåtblickande kameran i nosen på en SF 37. En fjärd, lite skärgård, och mitt i bild vad jag vid en snabb anblick trodde var en SK 60. Det var inte en 60, det var en finsk Hawk. Han hade flugit lite vilse och varit på fel sida gränsen :) ! När jag tänker tillbaka så förutsatte jag att det var Viggen som varit på fel sida men det kan också varit Hawken som var i Sverige.

Håller med Nicklas att den är inte så dum för att vara en skolkärra, inte alls faktiskt!

Hälsningar

Magnus
Kalle M
Inlägg: 124
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:56
Namn: Kalle Malinen
Ort: Göteborg

Re: Finsk Hawk, Italeri 1/48

Inlägg av Kalle M »

Snyggt! Jag hittade ett dekalark för en specialmålad finsk Hawk, som jag bara måstade ha, ett i grunden grått plan (1/72). Oväntat men roligt nog så räcker dekalerna till tre plan, så nu får jag ju bygga (minst) en Hawk till, och den blir i det här ljusgröna/mörkgröna kamouflagemönstret. Litet annorlunda dock, mycket mindre rundlar och så en knivskarp övergång mellan över- och undersidan, där det grå inte alls går upp på sidorna.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Finsk Hawk, Italeri 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Jag har varit usel på det här forumet, ser jag nu. Trodde att jag avslutat byggtråden på den här som var med på AIM. Men icke! Så här kommer bilder på den färdiga finska höken:

Bild

Bild

Bild

Bild
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Finsk Hawk, Italeri 1/48 - Klar!

Inlägg av Stellan »

Kalassnygg! Klart du måste ha en grå dito som kamrat, elller vilken annan sort https://www.1999.co.jp/eng/image/10539559/10/1

Har alltid gillat den tidiga Hawken, det ä något med linjerna som känns rent och självklart. Dess breda huvudställ får mig alltid att tänka på Hurricane.
Stellan Schroeder Englund
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Finsk Hawk, Italeri 1/48 - Klar!

Inlägg av Björn Fransson »

Stellan skrev: 20 dec 2023, 22:44 Kalassnygg! Klart du måste ha en grå dito som kamrat, elller vilken annan sort https://www.1999.co.jp/eng/image/10539559/10/1

Har alltid gillat den tidiga Hawken, det ä något med linjerna som känns rent och självklart. Dess breda huvudställ får mig alltid att tänka på Hurricane.
Tack, Stellan! Ja, du har rätt i Hurricane-känslan. Jag har inte tänkt på den förr, men det är något Hurricaneskt över hela konstruktionen. Paradoxalt nog, eftersom Hawk väl var den enda Hawker som Sydney Camm inte var inblandad i.

Jag funderade på att göra den grå, dekalarket jag använde var faktiskt till de grå. Men jag fastnade för den kamouflerade, vilket bara krånglade till det för mig, eftersom det innebar att jag fick lösa större delen av dekalfrågan på annat sätt. Så de flesta gråsparvdekalerna finns kvar, så vem vet? Kommer det någon bra ny modell av den här, så kanske det kan bli en till. De som finns på marknaden idag är inte optimala någon av dem, men det här känns som något som Airfix borde ta tag i. Deras gamla har ju tjugo år på nacken.
Skriv svar