Italeri A-26K Invader
Postat: 31 jul 2023, 16:53
Italeri's Invader har fått många lovord av dem som tittat på den i lådan. Själv har jag varit rätt sugen på att bygga en Invader sedan jag såg ett avsnitt av "Tidsresenärerna", den där engelska serien om ett gäng arkeologer tar åt sig uppgiften att göra en utgrävning under en helg. De har tidigare grävt ut platsen för en Spritfire krasch och senare även grävt ut platsen för en kraschad Invader.
Invader'n blev ju även lite populär att bygga som brandsläckare" efter filmen "Always". Själv fastnade jag även lite runt andra historier och öden runt denna flygmaskin. Polacken Jan Zumbach flög Hurricane och Spitfire under andra världskriget. Lite ledsamt var han inte välkommen att stanna kvar i England efter kriget utan flyttade till Frankrike och försörjde sig senare som pilot och legosoldat. Det gjorde att han hamnade i det Katangesiska flygvapnet under Kongo kriget. Och rätt säkert hade han nog koll på om Hammarskjölds flygplan sköts ner av det Katangesiska flygvapnet.
Efter det så var han med och byggde upp flygvapnet i Biafra tillsammans med Carl Gustav von Rosen. Von Rosen "smugglade" ju ut flygplan som byggdes i Malmö och som sedan beväpnades i Frankrike innan de kom till Biafra. Man kan undra om Jan Zumbach och von Rosen talade med varandra om händelserna i Kongo och Hammarsköld?
I vilket fall så hamnade två stycken Invader's i Biaffra på lite underliga vägar. Jan Zumbach var en av dem som flög dem och då de var obeväpnade från början så fick man improvisera lite för att kunna använda dem. Bomber tillverkades av oljefat och en kulspruta monterades i nosen som en skytt fick hantera I mörker utan att kunna se ut. Jan Zumbach hade ett snöre som han ryckte i som signal för att skytten skulle öppna eld. Två ryck betydde eld upphör.
Invader användes även på andra håll i världen ända tills början på 70-talet. Den flögs av CIA i Afrika och i länder som Cambodja och Laos under Vietnamkriget. Jag hade inte någon direkt förebild som jag fastnade för när jag fick tag i Italeri's A-26K Invader. Men efter hand så har bygget blivit mer av en överbliven surplus kärra I väntan på nya öden i Afrika eller Ostindien.
Kan väl säga att den här modellen hade de sedvanliga Italeri problemen. Man har haft lite problem med kvalitetskontrollen eller så har budgeten inte räckt till. I vilket fall har det gjort att det är en modell som har ett och annat att önska när det gäller passform. Det handlar om att torrpassa och torrpassa och torrpassa igen. Det svåraste är att huven är smalare än flygplanet vilket krävde lite icke ortodoxa åtgärder. Jag fick skära ur botten av en sidan för att kunna passa in cockpit i efterhand för att kunna få dit huven. Å andra sidan... ...klarplastdelarna är så fina att det här är en modell som lämpar sig bra för detaljering av cockpit mm. Så skulle jag bygga en till i framtiden så har jag lite bra erfarenheter med mig.
Mvh. André
Invader'n blev ju även lite populär att bygga som brandsläckare" efter filmen "Always". Själv fastnade jag även lite runt andra historier och öden runt denna flygmaskin. Polacken Jan Zumbach flög Hurricane och Spitfire under andra världskriget. Lite ledsamt var han inte välkommen att stanna kvar i England efter kriget utan flyttade till Frankrike och försörjde sig senare som pilot och legosoldat. Det gjorde att han hamnade i det Katangesiska flygvapnet under Kongo kriget. Och rätt säkert hade han nog koll på om Hammarskjölds flygplan sköts ner av det Katangesiska flygvapnet.
Efter det så var han med och byggde upp flygvapnet i Biafra tillsammans med Carl Gustav von Rosen. Von Rosen "smugglade" ju ut flygplan som byggdes i Malmö och som sedan beväpnades i Frankrike innan de kom till Biafra. Man kan undra om Jan Zumbach och von Rosen talade med varandra om händelserna i Kongo och Hammarsköld?
I vilket fall så hamnade två stycken Invader's i Biaffra på lite underliga vägar. Jan Zumbach var en av dem som flög dem och då de var obeväpnade från början så fick man improvisera lite för att kunna använda dem. Bomber tillverkades av oljefat och en kulspruta monterades i nosen som en skytt fick hantera I mörker utan att kunna se ut. Jan Zumbach hade ett snöre som han ryckte i som signal för att skytten skulle öppna eld. Två ryck betydde eld upphör.
Invader användes även på andra håll i världen ända tills början på 70-talet. Den flögs av CIA i Afrika och i länder som Cambodja och Laos under Vietnamkriget. Jag hade inte någon direkt förebild som jag fastnade för när jag fick tag i Italeri's A-26K Invader. Men efter hand så har bygget blivit mer av en överbliven surplus kärra I väntan på nya öden i Afrika eller Ostindien.
Kan väl säga att den här modellen hade de sedvanliga Italeri problemen. Man har haft lite problem med kvalitetskontrollen eller så har budgeten inte räckt till. I vilket fall har det gjort att det är en modell som har ett och annat att önska när det gäller passform. Det handlar om att torrpassa och torrpassa och torrpassa igen. Det svåraste är att huven är smalare än flygplanet vilket krävde lite icke ortodoxa åtgärder. Jag fick skära ur botten av en sidan för att kunna passa in cockpit i efterhand för att kunna få dit huven. Å andra sidan... ...klarplastdelarna är så fina att det här är en modell som lämpar sig bra för detaljering av cockpit mm. Så skulle jag bygga en till i framtiden så har jag lite bra erfarenheter med mig.
Mvh. André