1/48 Dragon/Trimaster Me 262 A-2a/U2

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

1/48 Dragon/Trimaster Me 262 A-2a/U2

Inlägg av magnusf »

Den här historien tar sin början när Rickard, Jonas och jag pratade om varför man så sällan ser de gamla Trimastermodellerna (eller Dragon som tog över formarna efter konkursen) byggda. OK, när de var nya (1990 eller så...) så kostade de en dryg femhundring, och det var då det, idag är det som om man skulle betala en bra bit över en tusenlapp.

Bild
Vanligaste formen man ser dem i är den här: en hel hög av dem. Obyggda. Tyvärr ofta från ett dödsbo även om jag inte vet om det är så i detta fallet. Någon har betalt mycket pengar för dessa och lagt dem på hyllan och de har aldrig blivit byggda. Och de kostar numera några hundringar på sin höjd. Tack till Marco och HP på Hobbybokhandeln för bilden, de har också lovat att inte gola om att jag bygger 1/48 så jag litar på att ni andra också är lika schyssta :D !

Bild
Det är definitivt inte boxarten det är något fel på i alla fall, den här formligen skriker "bygg mig"! Och ja, det är den specifika byggsatsen från bilden ovan. Högra raden, tredje underifrån, 295 kronor.

Bild

Bild

Bild
Mycket smådelar!

Bild
Fotoetsat stål som är styvt som (oväntat) stål, bra när det är strukturellt som i landställsschakten men helt kass till bälten. Och så en uppsättning avskyvärda gummidäck, jag har skaffat resin från Eduard. Inser att jag kunde beställt bälten också men det tåget har gått...

Bild
Dekalark. Tryckår 1996. Då var jag 24, nu är jag drygt 50... Får se hur de funkar, det som är stort maskar jag.

Bild
Det mesta av småplocket gick åt till interiören, det är betänkligt tomt på ramarna redan innan jag kommit fram till det som syns ordentligt: utsidan. Observera bältena i stolen, styva som plankor...

Bild
Närbild på landställsschaktet. Ungefär lika mycket delar som en hel 1/72-byggsats :) !

Vi får se om jag lyckas pina mig igenom den här, det är stort och obekvämt :) !

Hälsningar

Magnus
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: 1/48 Dragon/Trimaster Me 262 A-2a/U2

Inlägg av MartinN »

Snyggt! Det kommer att bli spännande att följa bygget. Jag önskar lycka till och det är ju en intressant iakttagelse det där med prisbilden. Modeller är nog inget bra investeringsalternativ i dessa räntehöjartider.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/48 Dragon/Trimaster Me 262 A-2a/U2

Inlägg av magnusf »

Martin! Det där med att tjäna pengar på modeller är tveksamt, det är bättre att bygga dem. Vilket är bevisat åtminstone vad gäller Trimaster tycker jag :) !

Det rullar på rätt bra här, det är rätt enkelt när väl allt är ihopsatt. Kombinerat med en måttlig ambitionsnivå...

Bild
Vet inte om detta är smartaste sättet att bygga på men allt är lite småflimsigt så det är svårt att torrpassa. Jag har limmat bakkroppen, nu får den sätta sig ordentligt (dessutom förstärkt med en remsa plast på undersidan där skarven kändes mer än lovligt tunn). Sedan ska jag peta in bombfällarutrymmet och limma nosen, förhoppningsvis så blir det lättare att centrera kroppshalvorna mot varann och också lättare att få innerdelarna centrerade och fixerade. Efter det hoppas jag att det går att trycka dit vingarna med den färdiginstallerade cockpiten, indikationerna är att det nog funkar men jag är inte riktigt säker...

Bild
Dagens tumregel ;) (sorry, lyckades inte hitta på något roligare som relaterade till mina fingrar i bild). Ganska smidigt att måla i den här skalan, och ser inte allt för illa ut. Speciellt inte på plats i cockpit!

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: 1/48 Dragon/Trimaster Me 262 A-2a/U2

Inlägg av Björn Fransson »

1/48?!? Jag är mållös! (Vilket ju garanterar att jag inte kommer att skvallra...). Men så klokt! Modeller ska byggas. Just den här hamnar dessutom i synnerligen kompetenta händer. Ska följas med spänning!
Gabriel
Inlägg: 652
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/48 Dragon/Trimaster Me 262 A-2a/U2

Inlägg av Gabriel »

Jag kan bara hålla med Björn, hade aldrig väntat mig en modell i 1/48 av dig! Skalan kan ursäktas med att det är en väldigt ovanlig förebild där det (förutom en gammal short run MPM) inte finns någon byggsats i 1/72. Blir intressant att följa.

/Gabriel
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/48 Dragon/Trimaster Me 262 A-2a/U2

Inlägg av magnusf »

Björn! Lovar att göra mitt bästa för att förvalta förtroendet :) !

Gabriel! Jag minns MPM-byggsatsen i 1/72, de hade en hel familj med 262:or som var baserade på Hellers gamla (men fina) nattjakt-262:a. Tittade på den många gånger på Rebell på Birkagatan för snart 30 år sedan men all klarplast var vacuumformad och inte sådär Falcon-kristallklar direkt. Köpte aldrig någon men vore kul att prova att bygga idag!

Bild
Kroppseländet till slut hoplimmad. Bit för bit, med förstärkningar av PC på insidan och rejält med svart CA runt alla skott inuti för att förhoppningsvis den ska undvika att spricka. Allt är LITE skevt och LITE trångt med LITE för små limytor. Jag tror det var där den huvudsakliga irritationen kom från: en j-igt dyr byggsats med den sortens passningsfel som är tråkiga och svåra att åtgärda. Det stämmer rätt bra med erfarenheterna från mina två Ta-152-byggen från länge sedan, samma sak med en Ar-234 jag byggde en gång.

Bild
Och så har det faktiskt målats lite också, inte så många delar kvar i lådan!

Hälsningar

Magnus
Skriv svar