Ännu en Drake 1/48 med snabb byggtråd och redan klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Stefan Eriksson
Inlägg: 58
Blev medlem: 09 feb 2012, 21:13
Ort: Halland

Ännu en Drake 1/48 med snabb byggtråd och redan klar!

Inlägg av Stefan Eriksson »

Var länge sen jag byggde en 1/48 modell av olika anledningar, men nu var det dags. Detta är egentligen ett bygge för att prova lite metallfinish teknik med Tamiyas LP serie, inför ett annat projekt. Just det, den kommer bli "omålad". Jag har aldrig fått riktigt bra resultat med akrylmetallfärger. Hursomhelst byggsats Hasegawa förstås, pitotrör master, luft intag ryggås från QB och lite överbliven Eduard ets från mitt första 35 bygge. Så detta blir min blott andra 48 drake. Bygget startade egentligen i julas, så nuförtiden tar jag lång tid på mig.. Slutresultatet kommer sist..


Bild
..och bygget en bit på väg. Några obligatoriska moddar så som utskurna vingroder, kylluft intag på fenan avklarat. Det blir stängd huv så sparsamt med grejer i cockpit och stol från lådan. En bra byggsats överlag..

Bild
..nu ihopsatt, grå basfärg XF-75 IJN Gray..

Bild
..med lite preshade med LP-11 Silver och XF-69 Nato black.

Bild
Flera jättetunna lager Tamiyas LP-70 gloss aluminium som fick bli grund. Polerade mellan lagren med 8000 grit papper.

Bild
Översida..

Bild
..undersida med paneler maskade och målade i ljusare och mörkare toner, mycket maskering blir det.. lång tid tar det.. Själva målningen går ju snabbt. Jag har utgått från LP-70 och sedan blandat i med LP-11/71/72/63/48 för att variera tonen på panelen, och samtidigt studerat mina referensfoton så det blir någorlunda rätt. Färgen tål maskeringstejpen mycket bra. Avslutningsvis fick hela kärran ett tunt lager med LP-48 sparkling silver, den mest chromeliknande nyansen i serien. Detta för att blanda ihop lapptäcket av färger så det ser lite mer enhetligt ut.

Bild
Luftintagen är en utmaning att få till bra. Originalet var ju av glasfiber. Grön och brun färg och sedan lite X-19 smoke över. Sen blir det lite torrborstning över allt som avslutning efter dekaler och lack. Luftintagsläpparna målade svart.

Bild
Detaljmålning och klarlackning klar äntligen dags för dekaler. Noskon målad med X-18 semi gloss black.

Bild
Dekaldags! Det blir en licenstillverkad omålad nylevererad J35S (XS) till Ilmavoimat, dvs finska flygvapnet. Hasegawa har den goda smaken att ha med rätt kod på dekalarket för min tänkta individ, DK-203. Några dekaler har jag printat själv, bla lilla divisionsmärket på fenan. Dekalerna är några år gamla, så vissa sprack, så jag fick lappa ihop lite här och där.

Bild
Dekaler klart, tror jag. De referensbilder jag har på tidiga omålade 35S så sitter inte alla varningstexter och stenciler på som den fick senare så det får nog duga.

Yttre last kommer bli 2st skarpa Rb27 och 2st 1275l stora fälltankar. Rb27 är från Matterhorn Circle och är 3d printade. Fälltankarna kommer från Italeris Gripen sats som jag råkade ha över i den berömda scraplådan.

Färdig! Alla detaljer slutmonterade och efter obligatorisk wash och lite torrborstning med lätt allmän vädring här och där, så får vi vara klara här:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Och tillsammans med min första 48 Drake, en 35J, som jag byggde för säkert 10 år sedan, runtomkring när modellen först gavs ut.
Jag kommer använda LP färgerna igen på nästa bygge, nöjd med resultatet, blir väl klart till jul..

/Stefan
Senast redigerad av Stefan Eriksson den 22 jul 2023, 13:37, redigerad totalt 1 gånger.
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Ännu en Drake 1/48 med snabb byggtråd och redan klar!

Inlägg av MartinN »

Det där var en himla trevlig karamell! En Vicks blå eller något annat som friskar upp.

Nu hoppas säkert fler än jag på en tredje 35:a!

/M
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Ännu en Drake 1/48 med snabb byggtråd och redan klar!

Inlägg av MartinN »

Nu avslöjar jag min okunskap här men det innebär att Finland hade likadana fälltankar som danskarna..? Där ser man, jag lärde mig något nytt i dag också.
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Ännu en Drake 1/48 med snabb byggtråd och redan klar!

Inlägg av Lurifax »

Förbaskat snyggt bygge. Extra plus för aluminiumimitationen som ser realistisk ut. Varken för metallisk eller för matt. Metallrenaplan är en utmaning.

Kul att se en i finsk märkning.
holst

CU@C4
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Ännu en Drake 1/48 med snabb byggtråd och redan klar!

Inlägg av Knajd »

Respekt till er som kan få aluminiumplan att se så snygga ut. Fint!
Stefan Eriksson
Inlägg: 58
Blev medlem: 09 feb 2012, 21:13
Ort: Halland

Re: Ännu en Drake 1/48 med snabb byggtråd och redan klar!

Inlägg av Stefan Eriksson »

Tack alla!
Ja Finland hade stora fälltankar till att börja med(bara på 35S), men övergick sedan till de mindre.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Ännu en Drake 1/48 med snabb byggtråd och redan klar!

Inlägg av magnusf »

Jättesnygg Drake Stefan, jag har inte sett de metallrena finska byggda så ofta. Metallfinishen känns "Drakig", som jag minns tvåsitsarna från F 10 :) !

Ska ta med mig ditt tips om en sista övermålning med en gemensam metallfärg för att dämpa lapptäcket, jag byggde en metallren Mustang för något år sedan och tyckte den blev fin om än lite väl rutig! (Jag använder MrP metallfärger och är väldigt nöjd med dem, precis som du skriver så tycker jag också de "snälla" akrylerna varit jobbiga att få till).

Hälsningar

Magnus
Stefan Eriksson
Inlägg: 58
Blev medlem: 09 feb 2012, 21:13
Ort: Halland

Re: Ännu en Drake 1/48 med snabb byggtråd och redan klar!

Inlägg av Stefan Eriksson »

Tack Magnus för din kommentar, jag blev nöjd med slutresultatet.

Jag ska försöka visa mina framtida byggen nu när jag fått liten nystart..
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Ännu en Drake 1/48 med snabb byggtråd och redan klar!

Inlägg av Björn Fransson »

Riktigt tjusig! Härlig metallfinish och dessutom imponerande detaljkoll!
Skriv svar