1:72 Lockheed F-117A Stealth Bomber

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Morgan
Inlägg: 220
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

1:72 Lockheed F-117A Stealth Bomber

Inlägg av Morgan »

Bygglusten verkar ha kommit igång nu. Nu handlar det om att hålla igång den och få den att bli starkare.

Jag tänkte bygga två projekt parallellt med varandra, bara för att kunna variera fokus lite grann.

Mitt Me 262-projekt är mycket mer komplicerat och kommer att ta längre tid att slutföra. Det här känns mycket enklare att få klart.

Jag köpte en förmodligen gammal Tamiya-byggsats och har nu fått ballasten på plats. 20 gram var rekommenderat allra längst fram i den oerhört smala nosen, men jag har istället fördelat 65 gram inuti den triangel som bildas av landningsstället. Detta borde hålla flygplanet stadigt på marken.

Allt är redan torrpassat och kommer att passa ihop även när limmet kommer till användning.

I nuläget är det inte säkert om jag faktiskt kommer att använda de två smarta bomberna. Kanske jag väljer att bygga klart flygplanet med bombrummet stängt och då istället använder bomberna till JAS 39C Gripen, som ju också kan använda samma laserstyrda bomber.

En kväll i veckan har jag avsatt till modellbygget och då bygger jag helt enkelt på det som jag känner för just då. Detta kan variera mellan Me 262-bygget och det här F-117A-bygget. Jag tar det så som det kommer.

Tack ni som läser.

Vänligen, Morgan
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1:72 Lockheed F-117A Stealth Bomber

Inlägg av Björn B »

Troligen en Italeri. Måste bygga en F-117 någon gång. Misslyckades ju med den förra. Medan jag väntar får jag följa detta bygge.
Morgan
Inlägg: 220
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: 1:72 Lockheed F-117A Stealth Bomber

Inlägg av Morgan »

Precis vad min magkänsla också har sagt mig, Björn. Jag har på känn att det är en Italeri i grund och botten.

Men å andra sidan så tror jag att jag just nu behöver en serie enklare byggen bara för att komma igång igen och på nytt befästa modellbygget, ett intresse sedan 30 år i mitt liv, i min vardag. En fast byggdag i veckan är ju en mycket bra början.

Vänligen, Morgan
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: 1:72 Lockheed F-117A Stealth Bomber

Inlägg av Knajd »

Vad gäller gamla "skruttbyggsatser" är det enligt min åsikt aldrig fel med en Italeri. Även när den klätt ut sig till en Tamiya. Jämfört med lika gamla Academy, Airfix, Heller och Revell (samt även vissa Hasegawa) tycker jag Italeri höll något bättre passform och detaljering. Ofta bra Cartografdekaler också.

Finns det någon bra modern F-117 i 1/72 som är bra?
Morgan
Inlägg: 220
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: 1:72 Lockheed F-117A Stealth Bomber

Inlägg av Morgan »

Jo, passformen, åtminstone av själva flygkroppen, verkar vara ganska bra för att vara en Italeri.

Jag köpte en uppsättning tvingar förra helgen och ville testa om de överhuvudtaget gick att använda på ett så "kantigt" flygplan som en F-117, men det gick. Och passformen verkar som sagt vara ganska bra. Det blir nog att köpa ytterligare en uppsättning tvingar för de här var faktiskt praktiska.

Rent spontant så känns det som om just F-117 är en ganska udda modell i modellbyggevärlden. Kanske den inte längre "säljer" lika bra som innan.

Alla färger till bygget fanns till min stora glädje redan hemma i färgförrådet. Sprayburkar med svart och vitt har jag också så det är egentligen bara huvmaskering som saknas för att kunna göra klart bygget.

Vänligen, Morgan
Morgan
Inlägg: 220
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: 1:72 Lockheed F-117A Stealth Bomber

Inlägg av Morgan »

Det mesta av spraymålningsjobbet är ju gjort. Återstår gör bara spraymålningen av kabinhuven, som jag för säkerhets skull har köpt två huvmaskeringsset till. I de seten ingår också maskering till hjulen.

B61-atombomben kommer nog att hamna på en bombvagn, som egentligen kommer från Italeris F-35B-byggsats, som ett fint komplement till den då färdiga F-117A. Förhoppningen är att hitta en fin, begagnad spegel att kunna ställa ut hela flygplanet på i all sin prakt.

Det har delvis känts lite meningslöst... Den svarta plasten har först målats vit och sedan svart igen, men nu så har hjulhusen och bombutrymmet rätt färg.

Det är den sista gången jag använder bomull till att fylla ut hjulhusen med. Nästa gång använder jag blött hushållspapper, som helt enkelt får tryckas i rätt form rätt in i hålen. Bombutrymmet "maskerade" jag genom att helt enkelt trycka på bombluckorna innan jag sedan spraymålade. Därefter gick den att trycka ut med en nål, som jag använder till att göra hål i ägg innan jag kokar dem.

Nästa vecka fortsätter arbetet igen.

Återigen tack ni som läser.

Vänligen, Morgan
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1:72 Lockheed F-117A Stealth Bomber

Inlägg av Stellan »

Prova att pula in en lagom passande del av en disksvamp i valfritt hål som ska maskas av, hjulchakt eller cockpit. Inget ludd och fyller ut väldigt bra, försök bara att ha en någorlunda lika form på svampen. Går att återanvända många gånger.
Stellan Schroeder Englund
Morgan
Inlägg: 220
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: 1:72 Lockheed F-117A Stealth Bomber

Inlägg av Morgan »

Stellan skrev: 06 jul 2023, 09:22 Prova att pula in en lagom passande del av en disksvamp i valfritt hål som ska maskas av, hjulchakt eller cockpit. Inget ludd och fyller ut väldigt bra, försök bara att ha en någorlunda lika form på svampen. Går att återanvända många gånger.
Tack för tipset. Det är ju ingen direkt katastrof...jag torrmålar lite grann med svartfärg fram till kanten så ser det ju bra ut ändå...och det är undersidan vi pratar om. I en spegel syns det, men inte annars.

Vänligen, Morgan
Morgan
Inlägg: 220
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: 1:72 Lockheed F-117A Stealth Bomber

Inlägg av Morgan »

Flygkroppen är ihoplimmad, även om själva formen på flygplanet skapade en hel del problem med tvingarna, som på vissa ställen helt enkelt jättelätt gled av. Så ett problemområde, framtill på vänster sida, kvarstår. Där finns en olimmad glipa, som jag måste ta itu med på något sätt.

Antagligen genom att lägga i lim och hålla för hand i en halvtimme eller på något annat sätt.

Skyddsglaset för FLIR och huven är fastlimmade med Krystal Clear, som på de här bilderna ännu inte har torkat helt och hållet.

Det finns säkert bättre F-117-byggsatser i 1:72 än denna, som har sina brister. Det måste vara en Italeri i grunden för en Tamiya kan det helt enkelt inte vara. Precisionen är helt enkelt för dålig för det.

Jag lyckades i alla fall få stjärtfenorna fastlimmade symmetriskt och tyngdpunkten tycks ligga på precis rätt ställe. Flygplanet borde stå stadigt på alla tre hjulen, vars främre strålkastare ska borras ur lite grann, målas i silver och sedan förses med lite Krystal Clear är det tänkt.

Återigen tack till ni som läser.

Vänligen, Morgan
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: 1:72 Lockheed F-117A Stealth Bomber

Inlägg av Lurifax »

Precis som ni säger är det en gammal Italerimodell.
https://www.scalemates.com/kits/tamiya- ... th--134510

Numera brukar Tamiya märka sina ompaketeringar av Italeri med just "Italeri". I alla fall då det gäller pansarmodeller. Det känns lite ärligare.

Bygget ser fint ut. Det ska bli kul att se slutresultatet. Det är lite svårt att få liv i en helt svart modell.
holst

CU@C4
Skriv svar