Svenska missiler

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Svenska missiler

Inlägg av Björn B »

Bild
Hittade ett par 3D printade missiler på nätet och kunde inte låta bli att köpa.
Lekte med Cameoskäraren för att göra bottenplattorna. Skar ut bokstäverna i 0,25 mm plasticcard.

Bild
Inte stora i 1/72. Längden på bottenplattan är lika lång som en tändsticka.
Nord AS.11 och AS.12. Vet inte om dom är exakt lika dom som fanns i Sverige men nära nog i den här skalan.

Bild
Tänkte starta en liten samling av missiler. Det lär ju finnas en del överblivet i reservdelslådorna.
Närmast blir det en Rb 15F och det finns ju garanterat en Rb 04 och en Rb05 någonstans.
Sidewinders och Maverick borde jag också ha liggande. Vad mer kan finnas i 1/72.
Senast redigerad av Björn B den 29 jun 2023, 02:36, redigerad totalt 1 gånger.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Svenska missiler

Inlägg av Stellan »

Kul! Det finns ju en hel del att botanisera i på Arbogamuseet. https://www.robotmuseum.se/ROBOT/ARM_robotmateriel.htm Bloodhound? Det har väl testats en del saker som aldrig satts ut på föband också? Harpoon?
Stellan Schroeder Englund
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: Svenska missiler

Inlägg av Pelle F »

Toppenprojekt. Ett par frågor: Den där R21:an i dayglofärg, vad är historien bakom den. Jag har aldrig sett något om en sådan förut. Och vad använder du för färg, för att få så bra resultat? De försök jag har gjort har varit mycket dåliga, blaskiga med usel täckning.

Arboga är inspirerande och väldigt värt ett besök. Jag gjorde en liten reportagefilm i vintras om det:
https://www.youtube.com/watch?v=OKiPmQELrp8

Den där platta saken som lyfte upp framför nosen på planen vore väl kul.

/Pelle
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Svenska missiler

Inlägg av Björn B »

Jag tror att färgen var LifeColor. Senast jag använd lysorange provade jag en från AK.
Historien om J 21 drönare hittade jag här; http://flygplanshistorik.se/21/21_tek.h ... hl=53#GTEM
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Svenska missiler

Inlägg av Stellan »

Lifecolours dayglo orange är finemang, lätt att spruta. Man kan gott droppa i lite av Vallejo eller annat märke om man vill tona ned det lysande och få lite mer dragning åt rött. Bara några droppar alltså. Glöm inte att lägga vitt under innan dayglo.
Stellan Schroeder Englund
aln63
Inlägg: 181
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Re: Svenska missiler

Inlägg av aln63 »

Den skulle man kanske prova. Jag har använt MRP-194 Luminous Orange som jag tycker är lite för lite röd.
Är Lifecolourfärgen vattenbaserad?
/Anders Lindgren
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Svenska missiler

Inlägg av Stellan »

aln63 skrev: 20 jun 2023, 18:39 Den skulle man kanske prova. Jag har använt MRP-194 Luminous Orange som jag tycker är lite för lite röd.
Är Lifecolourfärgen vattenbaserad?
/Anders Lindgren
Japp, inget geggande, bara vatten.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar