Trumpeter diesellok WR360-12 versus WR360-14, V36 eller SJ V3 skala 1:35.
Postat: 09 jun 2023, 17:12
Trumpeter diesellok WR360-12 versus WR360-14, V36 eller SJ V3 skala 1:35.
Jag är egentligen inte så intresserad av tåg, pansar eller WW2 men ville bygga något för mej ovanligt så det blev Trumpeters diesellok WR360-C12 (1937-1942) i skala 1:35. Det är en udda modell då loket bara producerades i 10 exemplar som växellok för Wermacht. Det finns bra byggbeskrivningar av dessa lok på nätet, det är inte lätt att annars hitta information. Den stora skalan gör det relativt enkelt att konvertera loket till de mer vanliga WR360-14 som byggdes i några hundra enheter och som användes efter kriget för DB, Deutsche Bahn. Det byggdes och kördes också andra varianter av dessa, V36, som kom att användas i trafik efter kriget in på 60-talet (några till 1978) i Tyskland, Schweiz, Österrike, Italien, Frankrike mm och flera finns idag kvar som musei och turistlok i trafik. Så det blev en konverterad maskin som användes på flera ÖBB banor i bla alperna. Jag har inte sett att någon har byggt någon av dessa men det finns flera lok i skala 1:87 HO och ritningar hos flera museer i Österrike. Loket är väldigt lämpligt för konvertering och detaljering för byggsatsen saknar en hel del väsentliga delar. Miniart har gjort tillbehör men som metall modellbyggare gillar jag inte Trumpeters eller Miniarts räls utan bygger om den. Det är viktigt att börja med rälsen så att man kan passa in hjulen, speciellt om man hänger på något av annan tillverkning än Trumpeter. Man kan även efter en del scratchbygge förvandla loket till de svenska varianterna SJ V- V3 (1949-1954) som fanns i 50 exemplar. Modellen kommer att stå ljust så det är viktigt att den efterbehandlas med en lack som har UV filter. Som extra försiktighet målas alla ytor, även på insidan som inte är synlig då plast är i viss mån självförstörande.
Dieselloket V36 kom i många olika utföranden hos flera loktillverkare och med olika motorer. Det byggdes mellan 1945-1957 och i utförande som A – D, de flesta omändrade senare. V36 är dieselhydraliska med en nedväxlad råstark 6 x 2 cyl motor med rek maxfart av 60 km/t på 265-390 kW och en vikt på 42/44 ton. Även om loken var tämligen små, ca 9 m, är de massiva och utmärkta på alpjärnvägar där man i alla fall inte kunde hålla högre hastighet eller köra med längre tågsätt. Och flera av de sydliga banorna mot Italienska gränsen var inte elektrifierade.
Trumpeters räls är inte så realistisk om man bygger den efter deras instruktion. Sliprarna blir för låga. Men det är lätt avhjälpt om man knipsar av de band som håller i hop dem och höjer dem från undersidan. Man kan ju i och för sig i stället använda modelljärvägsräls från skala 0 (egentligen 1:48) men då får man tillverka nya sliprar. Jag skar ner bädden och monterade Trumpeter-rälsen i stället på en träbas.
Jag är egentligen inte så intresserad av tåg, pansar eller WW2 men ville bygga något för mej ovanligt så det blev Trumpeters diesellok WR360-C12 (1937-1942) i skala 1:35. Det är en udda modell då loket bara producerades i 10 exemplar som växellok för Wermacht. Det finns bra byggbeskrivningar av dessa lok på nätet, det är inte lätt att annars hitta information. Den stora skalan gör det relativt enkelt att konvertera loket till de mer vanliga WR360-14 som byggdes i några hundra enheter och som användes efter kriget för DB, Deutsche Bahn. Det byggdes och kördes också andra varianter av dessa, V36, som kom att användas i trafik efter kriget in på 60-talet (några till 1978) i Tyskland, Schweiz, Österrike, Italien, Frankrike mm och flera finns idag kvar som musei och turistlok i trafik. Så det blev en konverterad maskin som användes på flera ÖBB banor i bla alperna. Jag har inte sett att någon har byggt någon av dessa men det finns flera lok i skala 1:87 HO och ritningar hos flera museer i Österrike. Loket är väldigt lämpligt för konvertering och detaljering för byggsatsen saknar en hel del väsentliga delar. Miniart har gjort tillbehör men som metall modellbyggare gillar jag inte Trumpeters eller Miniarts räls utan bygger om den. Det är viktigt att börja med rälsen så att man kan passa in hjulen, speciellt om man hänger på något av annan tillverkning än Trumpeter. Man kan även efter en del scratchbygge förvandla loket till de svenska varianterna SJ V- V3 (1949-1954) som fanns i 50 exemplar. Modellen kommer att stå ljust så det är viktigt att den efterbehandlas med en lack som har UV filter. Som extra försiktighet målas alla ytor, även på insidan som inte är synlig då plast är i viss mån självförstörande.
Dieselloket V36 kom i många olika utföranden hos flera loktillverkare och med olika motorer. Det byggdes mellan 1945-1957 och i utförande som A – D, de flesta omändrade senare. V36 är dieselhydraliska med en nedväxlad råstark 6 x 2 cyl motor med rek maxfart av 60 km/t på 265-390 kW och en vikt på 42/44 ton. Även om loken var tämligen små, ca 9 m, är de massiva och utmärkta på alpjärnvägar där man i alla fall inte kunde hålla högre hastighet eller köra med längre tågsätt. Och flera av de sydliga banorna mot Italienska gränsen var inte elektrifierade.
Trumpeters räls är inte så realistisk om man bygger den efter deras instruktion. Sliprarna blir för låga. Men det är lätt avhjälpt om man knipsar av de band som håller i hop dem och höjer dem från undersidan. Man kan ju i och för sig i stället använda modelljärvägsräls från skala 0 (egentligen 1:48) men då får man tillverka nya sliprar. Jag skar ner bädden och monterade Trumpeter-rälsen i stället på en träbas.