Tamiya 1/48 Messerschmitt 109G6

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
FredrikAlmlöf
Inlägg: 152
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
Namn: Fredrik Almlöf
Ort: Uppsala

Re: Tamiya 1/48 Messerschmitt 109G6

Inlägg av FredrikAlmlöf »

För mig, som bara ser helheten, ser det mycket bra ut! En detalj, som ser mycket, mycket bra ut, är skavet vid vingrötterna och cockpit.

/Fredrik
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Tamiya 1/48 Messerschmitt 109G6

Inlägg av magnusf »

Gör som jag brukar göra, ställ undan modellen ett tag ur sikte och gå och sura någon vecka på annat håll. Ta fram den efter det och då brukar det inte se så himla illa ut :) ! Det är lätt att stirra sig blind på misstagen man själv känner till, speciellt om man känner att modellen inte blev det man hoppades på eller planerade för, men det är fasen sällan någon annan ser det!

Jag gillar din 109:a och tycker du ska vara nöjd :) ! Mustangen borde du göra klar. Brittisk med gul nos, eller hur?

Hälsningar

Magnus
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Tamiya 1/48 Messerschmitt 109G6

Inlägg av Snussugen »

MartinN skrev: 12 jun 2023, 07:02 Oavsett förebild – det är trevligt att läsa om dina vedermödor och det finns nog många som kan lära mer av dina nyförvärvade kunskaper när du delar med dig. Får jag rösta skulle jag gärna se Mustangen i 1/24 klar, det är en utmaning att bygga den, det vet jag! Och 109:an är riktigt fin.
/M
Tack Martin! Och ja.. Mustangen. Påbörjade den 2015, jösses. Det är en nog en bra idé att färdigställa den. Tror t.o.m jag gjorde en byggtråd här på forumet. Vi får nog köra på det.
FredrikAlmlöf skrev: 12 jun 2023, 07:04 För mig, som bara ser helheten, ser det mycket bra ut! En detalj, som ser mycket, mycket bra ut, är skavet vid vingrötterna och cockpit.

/Fredrik
Tackar Fredrik! Tror jag börjar bli lite bättre på det, "less is more" och allt det där. Runt cockpit körde jag med en fin pensel och Humbrol 11, vingrötternas skav uppnåddes med silverfärg som primer, sen Humbrol maskol påduttad med en disksvamp, och sen målade jag helt enkelt över det och gnuggade bort maskolen när färgen torkat.
magnusf skrev: 12 jun 2023, 07:58 Gör som jag brukar göra, ställ undan modellen ett tag ur sikte och gå och sura någon vecka på annat håll. Ta fram den efter det och då brukar det inte se så himla illa ut :) ! Det är lätt att stirra sig blind på misstagen man själv känner till, speciellt om man känner att modellen inte blev det man hoppades på eller planerade för, men det är fasen sällan någon annan ser det!

Jag gillar din 109:a och tycker du ska vara nöjd :) ! Mustangen borde du göra klar. Brittisk med gul nos, eller hur?

Hälsningar

Magnus
Tack Magnus. Det är bra råd det där, vet jag kände likadant för min Spitfire i 1/48 och den blev rätt fin den också.

Du är den andra som nämner min Mustang, så det blir nog att jag färdigställer den. Gul nos är riktigt, men tror det är en kanadensisk RCAF fågel.

Ska plocka fram den omedelbart och damma av. :) Se vad jag kan åstadkomma.
Live & let dry.
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Tamiya 1/48 Messerschmitt 109G6

Inlägg av Lurifax »

Superduperbygge!
Belöningen för att du inte gav upp. Du har ju lärt dig massor under byggets gång.

I mina ögon är det en utmärkt 109a.

Jag håller med om att mattlack är ett av de riktigt stora stressmomenten inom modellbygget. Jag använde länge Vallejos Model-Air mattlack. Den levererade alltid. men så tog flaskan slut. Och den flaskan jag hade finns inte längre. De har en annan men den är inte riktigt lika bra. Den blir inte riktigt matt. Så just nu letar jag efter en bra ersättare. Jag hade stora förhoppningar på Ammos "Lucky Varnish" men den visade sig vara "Unlucky Varnish". Och Real Colors, som annars är mina favoritfärger, har en mattlack men återigen, den blir inte riktigt matt.

Hur som helst, du kan vara stolt över din 109!
holst

CU@C4
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Tamiya 1/48 Messerschmitt 109G6

Inlägg av Snussugen »

Tack ska du ha, Lurifax. :)

Jag gillar verkligen Humbrols mattlack, personligen. Matt Cote. Inte i deras små stålburkar, utan deras produkt i 28ml glasflaska. Man får röra om en del så den blandas ordentligt, men ytan blir jättematt, jämn, och fin. Den har inte gulnat för mig heller, medan Humbrols klarlacker på stålburk verkar göra det för jämnan. Har du inget emot lukt och halvlånga torktider så kan jag rekommendera denna.

Bild

Anledningen till att jag inte använde den själv för mina senaste byggen är just torktiderna.

Satin Cote blir också jättefin. Tyvärr är deras gloss lite kass. Minns jag gav mig på att blanklacka en FW-190D9 i 1/24 för ett X antal år sedan. 2 år senare var den fortfarande klibbig. :D Fick skrota den modellen av andra anledningar, så spelar ingen boll. Fast de kanske gjort ändringar i gloss cote nu som gör den bättre och det visar sig att jag bara snackar bara strunt.
Live & let dry.
aln63
Inlägg: 181
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Re: Tamiya 1/48 Messerschmitt 109G6

Inlägg av aln63 »

Hej,
Mycket snyggt bygge och en rolig tråd att följa :-)

Angående mattlack så använder jag själv gunzes som jag späder med t-röd om det skall bli riktigt matt.
En sak som jag lärt mig den hårda vägen är att man kan få problem om man använder lösningsmedelsbaserade lacker ovan vattenbaserad akryl. Underliggande akryl tar evigheter atyt torka ordentligt medans ytan torkar snabbt. Det kan leda till sprickor som inte sert så roliga ut.

Mvh
Anders
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Tamiya 1/48 Messerschmitt 109G6

Inlägg av Snussugen »

Tackar och bockar, Anders! Och tack för påpekandet om Gunzes klarlack. Ska ha detta i åtanke när jag provar.
Live & let dry.
Skriv svar