Charles W Morgan

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
christer k
Inlägg: 46
Blev medlem: 01 feb 2018, 11:13
Namn: Christer Karlsson

Charles W Morgan

Inlägg av christer k »

Dags för lite syslöjd. Jag har just färdigställt Revells modell av valfångstfartyget Charles W Morgan. Modellen kom 1968 och skalan är 1/160. Det är andra gången jag bygger den, den första var när jag var 13 år, och jag tyckte då att det var det hittills roligaste bygget jag gjort. Nu känner jag att fingrarna börjar bli lite fumliga och man riskerar hela tiden att riva ut master och rår.

Fartyget byggdes 1841 och finns ännu bevarat och har restaurerats till sjövärdigt skick 2013. En intressant detalj är de falska kanonportarna som målades på för att avskräcka pirater och fientligt sinnade fartyg. Riggen på min modell är förenklad och jag har bara riggat den enligt Revells byggbeskrivning. Inga block eller taljor med andra ord. Ursäkta den dåliga bildkvaliteten, skärpa och vitbalans är inte bra. Seglen är målade med "kina-humbrol" som gulnar automatiskt, medan valbåtarnas skrov och skeppssidans rand är målad med en gammal Humbrol Authentic (Insignia white) och behåller vitheten.

Nästa modell blir nog en Sopwith Camel i skala 1/72 och att rigga den blir nog en barnlek jämfört med detta.

Christer
Bilagor
009.JPG
009.JPG (480.99 KiB) Visad 1502 gånger
011.JPG
011.JPG (471.65 KiB) Visad 1502 gånger
010.JPG
010.JPG (486.48 KiB) Visad 1502 gånger
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Charles W Morgan

Inlägg av Stellan »

Cool! Jag och Ulf trampade omkring på däcket på originalet för en sådär 15 år sedan.

https://www.mysticseaport.org/explore/morgan/

Kina-Humbrol?
Stellan Schroeder Englund
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Charles W Morgan

Inlägg av Lennart 12 »

Vackert modellbygge. Inte alltför ofta man ser den byggd.
//Lennart
aln63
Inlägg: 181
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Re: Charles W Morgan

Inlägg av aln63 »

Vilken fin modell. Vad använde du när du riggade den?
Mvh
Anders
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Charles W Morgan

Inlägg av Joakim Hultman »

Det är inte ofta vi får nöjet att se ett färdigställt segelfartyg här. Fin är hon dessutom!
christer k
Inlägg: 46
Blev medlem: 01 feb 2018, 11:13
Namn: Christer Karlsson

Re: Charles W Morgan

Inlägg av christer k »

aln63 skrev: 16 maj 2023, 09:25 Vilken fin modell. Vad använde du när du riggade den?
Mvh
Anders
Jag använde helt enkelt de två spolarna som följde med. En svart för "standing rigging" och en beige för "running rigging". Den svarta tråden är den som stagar upp masterna och alltid sitter på plats. Den är tjärad, därav färgen. Egentligen ska den vara lite grövre men skalan är liten och jag har inte brytt mig. Den beiga tråden är den som manövrerar seglen. Jag har också använt den beiga tråden till att fästa seglen. I efterhand skulle jag nog ha använt en vit, lite tunnare tråd då det ser lite grovt ut, särskilt när jag låst knutarna med superlim. Den ska egentligen vara en enda lång tråd längs efter seglet som viras om till en knut vid jämna avstånd. De vant som används som stegar upp till riggen ("ratlines") hos Revell och Airfix är gummipålagda och lite för grova, men de hör liksom till när man bygger en Revell-modell. Senare utgåvor fick injektionsgjutna ratlines, vilket jag har svårt för. Heller har löst det mer naturtroget då man bygger upp dem med separata trådar av olika grovlek i ett verktyg. Fast det är lite jobbigt. Heller har inte de mest lättförståeliga byggbeskrivningarna.

Det här är en utgåva som är tillverkad i USA och den tycker jag hade bättre riggtråd än den engelska utgåvan då USA-tråden var styvare och inte lika lurvig. Hursomhelst bör man vaxa tråden med bivax. Innan dess gärna även fukta den så tvinnar den sig inte lika mycket och blir lättare att få på plats. Dessutom bör den kritvita tråden i den engelska utgåvan färgas med te och det slapp jag här.

Ett stort problem med plastmodeller av segelfartyg är att få precis rätt spänning på alla trådar så inte masterna dras snett. Ett alternativ kunde vara att bytta ut tråden mot Albion Alloys Nickel silver Rod på vissa kritiska ställen. Det verkar också finnas master i trä och mässing till diverse fartyg, men knappast till det här.

De vacuumformade seglen brukar vara lite problematiska då de ofta blivit buckliga, eller som i det här fallet helt enkelt blivit sköra av ålder. Som tur var hade jag en extra byggsats så jag kunde komplettera två av seglen. Det jag kallar Kina-Humbrol är när de lade ut tillverkningen till Kina och det blev en del kvalitetsproblem. Den vita färgen gulnar direkt. Numera står det "Made in UK" på burkarna.
https://uk.airfix.com/community/blog-an ... cturing-uk

Christer
Skriv svar