Aeropoxy Ikarus IK-2 1/48

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
YU-DGC
Inlägg: 28
Blev medlem: 17 dec 2018, 21:14
Namn: Igor Travar

Aeropoxy Ikarus IK-2 1/48

Inlägg av YU-DGC »

Ikarus IK-2 konstruerades i början av 1930-talet. Kosta Sivčev och Ljubomir Ilic designade IK-2 efter att de studerade flygteknik i Frankrike. De har valt s.k. måsen vinge för sitt nya flygplan. Flygplanet var bevepnad med en kanon Hispano Suiza HS 404 (kaliber 20 mm) och två kulsprutor Darne 7,9 mm. Första prototypen lyftes den 22 april 1935. Bara 12 exemplar byggdes, eftersom flygplanet var redan föråldrat när det togs i bruk i 1935. Endast åtta exemplar har varit i tjänsten när tyskarna attackerade Jugoslavien den 6 april 1941. Fyra exemplar överlevde aprilkriget och de togs till bruk av den ny formade staten Kroatien. Ingen IK-2 överlevde WWII. Ni kan läsa mer om IK-2 här https://en.wikipedia.org/wiki/Ikarus_IK-2
Den här byggsatsen kommer från Aeropoxy som baserar sin produktion på resin. Deras sortiment täcker framför allt flygplan som konstruerades i Jugoslavien. Aeropoxy bjuder också på några exotiska byggsatsen såsom Bristol 138, Spartan Cruiser och Bucker Bu-133 och Folland Gnat i skala 1/48.
Jag började bygga IK-2 genom att klippa och rengöra alla delar. Jag glömde att ta bilden på de delarna men det finns bra bilder här https://aeropoxy.wordpress.com/models/a ... -ik-2-148/ I nästa steg limmade jag säten, en spake och de två små fönsterna vid sidan av flygkroppen. Instrumentpanelen tog jag från överskottdelar (Eduards Zlin 226). Sedan limmade jag vingar, fenan och stabilisatorer med superlim. Jag använde superlim också för att fylla på de glappen mellan delarna.

Bild

Bild

Landningsställen ser komplicerat ut och jag var lite rädd att jag ska få problem med detta. Det gick dock smidigt efter att jag har tittat på flera foton som finns på nätet.

Bild

Bild

Jag sprejade hela modellen med Mr Surfacer 1000. I nästa steg sprejade jag en grund färg Tamiya svart semigloss men jag tog tyvärr inga bilder.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3658
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Aeropoxy Ikarus IK-2 1/48

Inlägg av magnusf »

Den ser ut som en snabbare Avia 534, nos och kylare är väldigt lika!

Snygg flygmaskin, och kul att du är tillbaka med ett nytt bygge!

Hälsningar

Magnus
Urban Gardini
Inlägg: 1285
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Aeropoxy Ikarus IK-2 1/48

Inlägg av Urban Gardini »

Varför får jag Tintinvibbar av formen på ditt flygfä? Jag har för mig att den INTE har förekommit där.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
YU-DGC
Inlägg: 28
Blev medlem: 17 dec 2018, 21:14
Namn: Igor Travar

Re: Aeropoxy Ikarus IK-2 1/48

Inlägg av YU-DGC »

Hej Urban,

Vad menar du med Tintinvibbar?
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3658
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Aeropoxy Ikarus IK-2 1/48

Inlägg av magnusf »

I Tintin fanns det ofta roliga flygplan som såg "nästan verkliga" ut, den här ger lite samma känsla! Det är ett positivt betyg :) !

Hälsningar

Magnus
YU-DGC
Inlägg: 28
Blev medlem: 17 dec 2018, 21:14
Namn: Igor Travar

Re: Aeropoxy Ikarus IK-2 1/48

Inlägg av YU-DGC »

A ha, nu förstår jag vad Urban menade. :-)
Magnus. tack så mycket för förklaringen!
Urban Gardini
Inlägg: 1285
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Aeropoxy Ikarus IK-2 1/48

Inlägg av Urban Gardini »

Precis så som Magnus förklarade.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
YU-DGC
Inlägg: 28
Blev medlem: 17 dec 2018, 21:14
Namn: Igor Travar

Re: Aeropoxy Ikarus IK-2 1/48

Inlägg av YU-DGC »

Jag sprejade Vallejo acrylic metall aluminium över hela modellen. Vallejo glanslack kom efter och sedan dekalerna var på plats. Dekalerna har mycket bra kvalitet och jag var supernöjd med dem. I slutändan sprejade jag hela modellen med blandning av Vallejo saten och glaslack i proportion 1:1. Här kommer några bilder som jag tog ca 10 min sedan. :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Tillsammans med sin yngre bror Rogozarski IK-3 som jag presenterade här för ca 2,5 år sedan.

Bild
Skriv svar