SAS JEEP Libyen 1942

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
pimpek
Inlägg: 35
Blev medlem: 02 jun 2013, 22:45

SAS JEEP Libyen 1942

Inlägg av pimpek »

Strax innan Ukraina kriget fundera jag lite på modellbygget hur det starta... minns i 3e klass jag såg på fritidsgården lokal en byggd månlandare. Nyfiken fråga jag fritidspersonalen vad det var och fick det förklarat...

Kan jag också få bygga fråga jag och svaret var, Ja.

Valde bland en del modeller och det blev Italeris SAS Commando car... mycket fräck... massa kulsprutor 😁

Så varför inte bygga en SAS Jeep igen... ringer ÖkenErik och genast massa tips på vad man ska ha och bilder mm 🤣

Bäst att få tag i Dragons Jeep enligt ÖkenErik men det var inte lätt... en del letande men hitta en handlare i Ukraina knappa 2månader innan kriget för en sjyst pris.

Ett avstannat projekt som kommer avslutas med inom kort hoppas jag...


Lite info såhär långt....

Tavelram med plasticcard vägg och frigolit som uppbyggnad....

Bild

Täckbark för att imitera skiffersten/block

Bild


Grå primer på sprayburk samt utspätt trälim med krossad kattsand och uppbyggnad med krossad gips bland stenarna...

Bild


Efter några dygn hade kattsanden torkat och krackelerat för att imutera en uttorkad flodbädd... detta var mycket enerverande sedan processen haverera ett par gånger...

Bild



Ett par olika nyanser med Vallejo i form av sandfärger, ljusbrunt och gråa toner blev det såhär....


Bild






Bild



Bild
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: SAS JEEP Libyen 1942

Inlägg av Lennart 12 »

Snyggt gjort med basplattan, där hade även ett gäng Apacher" passat bra :)
// Lennart
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: SAS JEEP Libyen 1942

Inlägg av Knajd »

"Det finns gott om SAS-gubbar i både plast och resin med skägg och keffyeh för dessa dioraman" inflikar figurbyggartomten lite diskret.
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: SAS JEEP Libyen 1942

Inlägg av Janne Nilsson »

Trevligt Walter!

Men varför inte en tysk pansarbil eller halvbandare? Allt för att trilskas med Öken-Erik. ;)

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
pimpek
Inlägg: 35
Blev medlem: 02 jun 2013, 22:45

Re: SAS JEEP Libyen 1942

Inlägg av pimpek »

Lennart 12 skrev: 04 apr 2023, 08:29 Snyggt gjort med basplattan, där hade även ett gäng Apacher" passat bra :)
// Lennart

Nu när du nämner det så, ja det hade mycket väl varit i nordamerika... kul ni gilla den
pimpek
Inlägg: 35
Blev medlem: 02 jun 2013, 22:45

Re: SAS JEEP Libyen 1942

Inlägg av pimpek »

Knajd skrev: 04 apr 2023, 12:54 "Det finns gott om SAS-gubbar i både plast och resin med skägg och keffyeh för dessa dioraman" inflikar figurbyggartomten lite diskret.

Stämmer bra... ÖkenErik tipsa om dessa bl.a och de inhandlades i samma veva med Jeepen. Bra figurer och poser är utmärkta för sitt pris...

Bild
free temporary file hosting
pimpek
Inlägg: 35
Blev medlem: 02 jun 2013, 22:45

Re: SAS JEEP Libyen 1942

Inlägg av pimpek »

Janne Nilsson skrev: 05 apr 2023, 21:24 Trevligt Walter!

Men varför inte en tysk pansarbil eller halvbandare? Allt för att trilskas med Öken-Erik. ;)

Janne Nilsson
Det kan komma inom tid.. ett öken diorama med en panzer3 alt panzer2 har jag lite i tankarna... jag tror ÖkenErik gillar allt med sand 😉
pimpek
Inlägg: 35
Blev medlem: 02 jun 2013, 22:45

Re: SAS JEEP Libyen 1942

Inlägg av pimpek »

Ja mina vänner.. då tar jag tag i nästa projekt efter STRV121 bygget.

SAS Jeepen och figuerna var påbörjade innan så med detta försprång kan det ske mycket under Påsken.

Figuerna och Jeepen såhär långt sedan bygget stanna tidigt 2022... tanken på ungefärlig layout på dioramat.



Bild


Bild


Bild


Bild


Vallejo färgerna funkar jättebra att pensla... snabbtorkande och täcker bra...


Bild


Bild


Bild


Detaljer som reflexer borttagna...

Bild


En liten ökenorm på flykt ifrån "fiender"

Bild
free temporary file hosting
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: SAS JEEP Libyen 1942

Inlägg av Lurifax »

:D
Toppenbygge!
holst

CU@C4
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: SAS JEEP Libyen 1942

Inlägg av Knajd »

pimpek skrev: 06 apr 2023, 00:18
Knajd skrev: 04 apr 2023, 12:54 "Det finns gott om SAS-gubbar i både plast och resin med skägg och keffyeh för dessa dioraman" inflikar figurbyggartomten lite diskret.

Stämmer bra... ÖkenErik tipsa om dessa bl.a och de inhandlades i samma veva med Jeepen. Bra figurer och poser är utmärkta för sitt pris...

Bild
free temporary file hosting
Det där blir grejer det!

Gillar de udda däcken på jeepen!
Skriv svar