Kinetic Super Étendard (klar!) och Alpha Jet (klar den också nu!) i 1/48
Postat: 16 jan 2023, 07:47
En fransk dubbel på båda sidorna av nyåret. Den ena blev klar precis före årsskiftet och några av er kanske har sett dem på annat håll. Den andra är däremot rykande färsk på byggbordet just nu. Vi börjar med Super Étendarden:

Kinetic gör bjussiga modeller med gott om plast i lådan och fina detaljer. Ibland har de problem med passformen, lite åt Kitty Hawk-hållet, men det har gradvis blivit bättre. Den här var ett mellanting, det mesta passade rätt bra med ett undantag: Vingarna. Kinetic har valt att göra separata slats (vingframkanter), som dessvärre inte passar för fem öre. Inte blir det lättare av den visserligen helt naturliga, men likväl problemskapande möjligheten att ha vingspetsarna uppfällda. Jag skojar inte om jag säger att de tolv delarna som utgör båda vingarna stod för halva byggtiden.

Jag hade tänkt använda Aires cockpit. Otroligt fin när man tittar på den. Otroligt usel passform. Baljan var ungefär 0,5 cm (japp centimeter) bredare än flygkroppen! Så jag fick nöja mig med stol, instrumentbräda och delen ovanför den. Lyckligtvis är Kinetics egen cockpit riktigt fin och dessutom är allt både pyttelitet och dessutom svart, så egentligen syns inte särskilt mycket. Så lite att det var svårt att fånga på bild.

Dekalerna är ljuvliga. Utmaningen är dock att få till den ljusgrå färgen eftersom denna ska vara i samma nyans som siffrorna och texten på bakkroppen. Men med hjälp av FS-numren i målningsbeskrivningen och Mr Paints färger, löste det sig riktigt bra.

Lite vädring på det och - ovanligt för mig - även lite last under vingar och kropp. Men det gick inte att motstå den i SuE-sammanhang legendariska/ökända Exocet-roboten. Så oerhört överdimensionerad på detta lilla flygplan! På bilden syns också Kinetics för- och nackdelar tydligt: Den finfina detaljeringen i hjulhusen och luftbromsarschakten, som trots att de på originalet alltid är stängda utom just när de används måste exponeras eftersom luckorna passar så pass dåligt...

Men på det stora hela ändå ett trevligt bygge av ett - som alltid när det gäller Dassault - vackert flygplan:


Kinetic gör bjussiga modeller med gott om plast i lådan och fina detaljer. Ibland har de problem med passformen, lite åt Kitty Hawk-hållet, men det har gradvis blivit bättre. Den här var ett mellanting, det mesta passade rätt bra med ett undantag: Vingarna. Kinetic har valt att göra separata slats (vingframkanter), som dessvärre inte passar för fem öre. Inte blir det lättare av den visserligen helt naturliga, men likväl problemskapande möjligheten att ha vingspetsarna uppfällda. Jag skojar inte om jag säger att de tolv delarna som utgör båda vingarna stod för halva byggtiden.

Jag hade tänkt använda Aires cockpit. Otroligt fin när man tittar på den. Otroligt usel passform. Baljan var ungefär 0,5 cm (japp centimeter) bredare än flygkroppen! Så jag fick nöja mig med stol, instrumentbräda och delen ovanför den. Lyckligtvis är Kinetics egen cockpit riktigt fin och dessutom är allt både pyttelitet och dessutom svart, så egentligen syns inte särskilt mycket. Så lite att det var svårt att fånga på bild.

Dekalerna är ljuvliga. Utmaningen är dock att få till den ljusgrå färgen eftersom denna ska vara i samma nyans som siffrorna och texten på bakkroppen. Men med hjälp av FS-numren i målningsbeskrivningen och Mr Paints färger, löste det sig riktigt bra.

Lite vädring på det och - ovanligt för mig - även lite last under vingar och kropp. Men det gick inte att motstå den i SuE-sammanhang legendariska/ökända Exocet-roboten. Så oerhört överdimensionerad på detta lilla flygplan! På bilden syns också Kinetics för- och nackdelar tydligt: Den finfina detaljeringen i hjulhusen och luftbromsarschakten, som trots att de på originalet alltid är stängda utom just när de används måste exponeras eftersom luckorna passar så pass dåligt...


Men på det stora hela ändå ett trevligt bygge av ett - som alltid när det gäller Dassault - vackert flygplan:
