Kinetic Super Étendard (klar!) och Alpha Jet (klar den också nu!) i 1/48

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Kinetic Super Étendard (klar!) och Alpha Jet (klar den också nu!) i 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

En fransk dubbel på båda sidorna av nyåret. Den ena blev klar precis före årsskiftet och några av er kanske har sett dem på annat håll. Den andra är däremot rykande färsk på byggbordet just nu. Vi börjar med Super Étendarden:

Bild

Kinetic gör bjussiga modeller med gott om plast i lådan och fina detaljer. Ibland har de problem med passformen, lite åt Kitty Hawk-hållet, men det har gradvis blivit bättre. Den här var ett mellanting, det mesta passade rätt bra med ett undantag: Vingarna. Kinetic har valt att göra separata slats (vingframkanter), som dessvärre inte passar för fem öre. Inte blir det lättare av den visserligen helt naturliga, men likväl problemskapande möjligheten att ha vingspetsarna uppfällda. Jag skojar inte om jag säger att de tolv delarna som utgör båda vingarna stod för halva byggtiden.

Bild

Jag hade tänkt använda Aires cockpit. Otroligt fin när man tittar på den. Otroligt usel passform. Baljan var ungefär 0,5 cm (japp centimeter) bredare än flygkroppen! Så jag fick nöja mig med stol, instrumentbräda och delen ovanför den. Lyckligtvis är Kinetics egen cockpit riktigt fin och dessutom är allt både pyttelitet och dessutom svart, så egentligen syns inte särskilt mycket. Så lite att det var svårt att fånga på bild.

Bild

Dekalerna är ljuvliga. Utmaningen är dock att få till den ljusgrå färgen eftersom denna ska vara i samma nyans som siffrorna och texten på bakkroppen. Men med hjälp av FS-numren i målningsbeskrivningen och Mr Paints färger, löste det sig riktigt bra.

Bild

Lite vädring på det och - ovanligt för mig - även lite last under vingar och kropp. Men det gick inte att motstå den i SuE-sammanhang legendariska/ökända Exocet-roboten. Så oerhört överdimensionerad på detta lilla flygplan! På bilden syns också Kinetics för- och nackdelar tydligt: Den finfina detaljeringen i hjulhusen och luftbromsarschakten, som trots att de på originalet alltid är stängda utom just när de används måste exponeras eftersom luckorna passar så pass dåligt... :)

Bild

Men på det stora hela ändå ett trevligt bygge av ett - som alltid när det gäller Dassault - vackert flygplan:

Bild
Senast redigerad av Björn Fransson den 16 feb 2023, 15:23, redigerad totalt 3 gång.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Kinetic Super Étendard och Alpha Jet i 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Nästa modell blev också fransk (och tysk), en lite okänd klassiker som man sällan ser i byggbloggar och på utställningar. Inte heller jag har någonsin byggt en Alpha Jet förrän nu. Bygget gick relativt smärtfritt och vips var det dags att måla. Trots att de franska maskinerna var målade i bara en enda färg, visar flera av dem upp en härlig vädring med olika nyanser på olika paneler, något som blev en spännande utmaning att försöka efterlikna.

Först lite preshade:

Bild

Och så på med det grå:

Bild

Nu dags för dekaler!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Kinetic Super Étendard (klar!) och Alpha Jet (inte klar) i 1/48

Inlägg av magnusf »

Etendarden har jag redan begapat i årsbokslutet, snyggt bygge även om det inte är min favorit-Dassault. De ställde till något med nosen, det kunde ju blivit så snyggt eftersom framkroppen åtminstone ser ut att vara snodd från Mirage III!

Alpha Jet är fin, med elev och lärare efter varann så blir det en slank och snygg flygkropp. Vad är anledningen till den speciella preshadingen med delar av panelerna solidmålade? Snyggt blev det i alla fall efter målning och dekaler!

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Kinetic Super Étendard (klar!) och Alpha Jet (inte klar) i 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

magnusf skrev: 19 jan 2023, 19:29 Alpha Jet är fin, med elev och lärare efter varann så blir det en slank och snygg flygkropp. Vad är anledningen till den speciella preshadingen med delar av panelerna solidmålade? Snyggt blev det i alla fall efter målning och dekaler!
Tack! Jag vet faktiskt inte varför det ser ut så på förebilden, när man kollar på närbilder på väderbitna exemplar är de främre panelerna på vingar, stabbe och fena, plus luftbromsar, betydligt mörkare än resten. Jag gissar att de är tillverkade i ett annat material, men här finns säkert personer som är betydligt mer kunniga i flygplanskonstruktion som kan svara bättre än jag.

Men det syns t ex här - även om maskinen är kamouflerad är framkanter och luftbromsar markant mörkare än resten:

Bild
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Kinetic Super Étendard (klar!) och Alpha Jet (klar den också nu!) i 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Och så var den lilla Alphan klar!

Bild

Bild

På det stora hela en trevlig liten modell, Kinetics modeller kan ju bjuda på en del ovälkomna överraskningar, inte minst vad gäller glasdelarna. Men den här gången passade det mesta riktigt fint.

Bild

Bild

Var lite fundersam till huvudställen, en rätt komplicerad konstruktion som enligt instruktionen egentligen skulle monterats tidigt i bygget (vilket jag alltid försöker undvika av lätt insedda skäl). Men efter lite pillande funkade det riktigt fint till slut.

Bild

Bild

Bild

Extra plus att Kinetic slänger med bälten i fotoets! Guldstjärna där. Lite synd att det inte följde med några dekaler till instrumentpanelerna.

Bild

Bild

Idag Alpha Jet. I morgon blir det Alphaville live. En riktig Alpha-vecka! :D
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Kinetic Super Étendard (klar!) och Alpha Jet (klar den också nu!) i 1/48

Inlägg av Anders.Edblad »

Etendarden har jag redan berömt i tråden om ditt årsbokslut den är riktigt fin. Inte ofta man ser en Kinetic modell av den färdibyggd. Den där multipart vingen kanske är en förklaring till det.

Alphaville? Det är väl ett sånt där Tyskt syntband från 80-talet, det är väl roligare att lyssna på dom än att bygga några av dom modeller som gjordes då. Hur som helst är modellen supersnygg. 2st Kinetic inte helt lättbyggda modeller klara!

Anders E
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Kinetic Super Étendard (klar!) och Alpha Jet (klar den också nu!) i 1/48

Inlägg av magnusf »

Enkelt sätt att plocka poäng hos mig: bygg franskt :) ! Snygg, liten och inte helt vanlig i utseendet - man bara måste gilla den!

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Kinetic Super Étendard (klar!) och Alpha Jet (klar den också nu!) i 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Tack ska ni ha! Faktum är att jag inte nöjt mig med två franska Kinetic. En tredje landar inom kort på ett forum nära er. ;)
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Kinetic Super Étendard (klar!) och Alpha Jet (klar den också nu!) i 1/48

Inlägg av magnusf »

Spänd förväntan 😁

M
Skriv svar