En väldigt trevlig modell detta. Detaljmässigt fullt i klass med vilken injektionsgjuten modell som helst, och inga större svårigheter byggmässigt om man jämför med injektionsgjutna kortseriemodeller.

Egentligen fanns bara tre större svårigheter: Motorkåpan passar inte riktigt över motorn, en hel del av motorns yttre delar får slipas ner. Men inget av detta syns, så i praktiken är det inget problem. Vacumhuven passar bra, men eftersom dess bakre del ska vara integrerad i flygkroppen (rutorna är mer av typen fönster i flygkroppen än en huv), krävdes en hel del jobb för att få bort skarven här. Vingarna sitter som en dröm mot flygkroppen på ovansidan, men är något tjockare än kroppen på undersidan, så det blev till att spackla en del här. Men inget värre.

Jag målade med Mr Paint, i betydligt fler nyanser än vad som syns på bilderna. Men vädringen fick bli rätt återhållen, J 22:orna var ju inte i tjänst särskilt länge varken på F 9 eller någon annanstans.
Dekalerna är en mix av lådans dekaler och diverse från arkivet. Lådans dekaler såg inte mycket ut för världen, men var bättre än väntat, så alla småtexter funkade bra. Kronmärkena kommer från Pilot Replicas J 21, även siffran. Dock hade jag ingen nia, men med hjälp av en skalpell och lite tålamod lyckades jag pussla ihop en från en femma och en tvåa.

Allt som allt ett trevligt bygge som gick betydligt snabbare och mer smärtfritt än väntat, därav de uteblivna byggbilderna. Visst vore det toppen med en injektionsgjuten J 22, men i väntan på den är detta ett fullgott alternativ.