Kan mitt senaste inköp kallas modellbygge? (Matilda och Carden Loyd)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
TomasJ
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 apr 2012, 21:18
Namn: Tomas Johansson
Ort: Hjo

Kan mitt senaste inköp kallas modellbygge? (Matilda och Carden Loyd)

Inlägg av TomasJ »

Hur många delar krävs innan man kan kalla det modellbygge? De här spännande modellerna kom i brevlådan får några veckor sedan och skämt åsido så skiljer de sig ju inte så mycket från resinbyggsatser jag brukar bygga som inte heller brukar bestå av särskilt många delar.

Spanska FC Model Trend är i vilket fall en helt ny bekantskap för mig, är det någon annan som har erfarenhet av denna tillverkare?
Dessutom är detta mina första 3D-printade modeller så de ska bli spännande att bygga av bara den anledningen. Jag har läst att ytstrukturen på de första 3D-printade modellerna kunde vara lite sträv men det kanske går att lösa med extra grundfärg. Ytan på dessa verkar se helt ok ut.

Matilda och Carden Loyd foto1.jpg.jpg
Matilda och Carden Loyd foto1.jpg.jpg (1.06 MiB) Visad 2417 gånger

Det finns ett par Matilda I i resin på marknaden vad jag vet men jag tänkta testa denna och se hur det blir.

Matilda1.jpg.jpg
Matilda1.jpg.jpg (1.14 MiB) Visad 2417 gånger

En liten Carden-Loyd tankett har jag inte sett som modell tidigare så den var jag tvungen att testa.

Carden-Loyd.jpg.jpg
Carden-Loyd.jpg.jpg (1.01 MiB) Visad 2417 gånger

De ser väldigt fina ut och är väldigt detaljrika i lådan. Ingen fotoets eller dekaler ingår, inga instruktioner heller men det lär inte behövas.
Jag återkommer när jag börjat "bygga". :D


/Tomas
Senast redigerad av TomasJ den 16 apr 2023, 19:57, redigerad totalt 1 gånger.
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: Kan mitt senaste inköp kallas modellbygge?

Inlägg av F Porsche »

Tanketten ser iallafall fin ut, väldigt få har lyckats bygga dessa bandaggregat av något kit så det blir nog fint.
Målat med en figur på en bas är det verkligen modellbygge.
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Kan mitt senaste inköp kallas modellbygge?

Inlägg av Lerxzt »

FC huserar visst i Alicante så jag tänkte besöka dem nästa gång jag är där nere. Har en del småpryttlar från denna tillverkare men har upplevt lite tveksamma resultat att använda avbitare för rensning av de utskrivna delarna. Är rätt skört och går lätt att förstöra trots försiktighet. Vad är egentligen bäst metod för att rensa 3D skrivna pryttlar?? Ska bli spännande att se hur Matildan och Loyden blir efter ihopmontering :)

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Kan mitt senaste inköp kallas modellbygge?

Inlägg av Anders.Edblad »

Jag var på C4 och köpte figurer och detaljer av SSR Models och Rudolf_Filip 121.
De tipsade om att lägga resinen i varmt vatten i 15minuter. Då blir resinet mjukare och inte så skört.

Anders E
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Kan mitt senaste inköp kallas modellbygge?

Inlägg av Plasticbattle »

Personally, the only thing that really counts is the end result. How many parts, good kit, old kit, etc is up to one and all. At model shows we already have this - from one piece resin figures to thousand piece kits with loads of etch to fully scratch-built models. :shock: :shock:
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
TomasJ
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 apr 2012, 21:18
Namn: Tomas Johansson
Ort: Hjo

Re: Kan mitt senaste inköp kallas modellbygge? (Matilda och Carden Loyd)

Inlägg av TomasJ »

Hej

Nu är Matildan klar för grundfärg.
Detta är som sagt min första 3D-printade modell och jag är positivt överraskad så här långt. Får se hur den ser ut med lite färg på sig.
Det gäller att hitta en teknik när man knipsar av alla "gjut"-stammar föra att inte bryta loss något som ska vara kvar. En del detaljer är otroligt små, som strålkastarhållarna och tänderna i bandlänkarna (som jag fått laga på flera ställen). Tre detaljer saknades i printningen, ett halvt "banduppehållarhjul", en halv rökkastarcylinder och en skärva av en bakskärm, så detta har jag försökt återskapa enligt bästa förmåga.

Någon som har koll på lämpliga färger till det brittiska tvåfärgskamoflaget för Matildan? De användes väl bara under en kort tid och lämnades väl kvar i Normandie vid evakueringen av Frankrike?

Matilda 1 foto b1.jpg
Matilda 1 foto b1.jpg (647.98 KiB) Visad 1590 gånger
Matilda 1 foto b2.jpg
Matilda 1 foto b2.jpg (681.48 KiB) Visad 1590 gånger

/Tomas
TomasJ
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 apr 2012, 21:18
Namn: Tomas Johansson
Ort: Hjo

Re: Kan mitt senaste inköp kallas modellbygge? (Matilda och Carden Loyd)

Inlägg av TomasJ »

Hej

Den lilla tanketten är också klar för färg. Blir spännande att se hur den kommer bli.

Carden Loyd foto b1.jpg
Carden Loyd foto b1.jpg (515.55 KiB) Visad 1589 gånger
Carden Loyd foto b2.jpg
Carden Loyd foto b2.jpg (520.87 KiB) Visad 1589 gånger

På återseende
/Tomas
TomasJ
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 apr 2012, 21:18
Namn: Tomas Johansson
Ort: Hjo

Re: Kan mitt senaste inköp kallas modellbygge? (Matilda och Carden Loyd)

Inlägg av TomasJ »

Nu är målningen i princip klar. Den lilla tanketten behöver nog ett lager wash till då färgen fortfarande ser lite platt ut, den är bara 5x7cm så det är bland det minsta jag byggt. Jag önskar jag hade haft några snygga vita registreringssiffror i lagret men icke.
Bogservajer på Matildan är extra annars är båda byggda ur lådan. Målat med Tamiya och vädrat med oljefärger.


Matilda 1 foto c1.jpg
Matilda 1 foto c1.jpg (1.37 MiB) Visad 837 gånger

Matilda 1 foto c2.jpg
Matilda 1 foto c2.jpg (1.14 MiB) Visad 837 gånger

Matilda 1 foto c3.jpg
Matilda 1 foto c3.jpg (1.01 MiB) Visad 837 gånger

Med kamerazoomen ser jag nu några "gjutstammar" jag missat att skära bort, kan ni se dem också? :-)
...
TomasJ
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 apr 2012, 21:18
Namn: Tomas Johansson
Ort: Hjo

Re: Kan mitt senaste inköp kallas modellbygge? (Matilda och Carden Loyd)

Inlägg av TomasJ »

...
Matilda 1 foto c4.jpg
Matilda 1 foto c4.jpg (1.05 MiB) Visad 836 gånger

Carden Loyd foto c1.jpg
Carden Loyd foto c1.jpg (1.27 MiB) Visad 836 gånger

Carden Loyd foto c2.jpg
Carden Loyd foto c2.jpg (1.36 MiB) Visad 836 gånger
...
TomasJ
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 apr 2012, 21:18
Namn: Tomas Johansson
Ort: Hjo

Re: Kan mitt senaste inköp kallas modellbygge? (Matilda och Carden Loyd)

Inlägg av TomasJ »

...

Carden Loyd foto c3.jpg
Carden Loyd foto c3.jpg (1.52 MiB) Visad 834 gånger

Carden Loyd foto c4.jpg
Carden Loyd foto c4.jpg (1.27 MiB) Visad 834 gånger

/Tomas
Skriv svar