RF-35 Draken, Hasegawa (Revell) 1/72 - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

RF-35 Draken, Hasegawa (Revell) 1/72 - Klar!

Inlägg av Björn Fransson »

Draksommaren fortsätter! Här ett litet snabbprojekt som jag började med i förrgår. Fick ett infall att försöka måla de tidiga, väderbitna danska Drakarna innan de målades med mer vädertålig glansig färg. Men för att få måla, måste man börja med att bygga. Och eftersom det här är ett snabbprojekt, blev det en hel del genvägar.

Bygget innebar inga större svårigheter. Det här är min åttonde Hasegawadrake, så snart kan jag bygga dem i sömnen. :)

Bild

Denne lille gubbe var byggets största hjälpreda. Genom att peta in en pilot, kunde jag dels slippa karva bort rodren för att ställa dem i fällt läge, dels slippa pilla med nödgeneratorn. Dessutom underlättade det cockpitdetaljeringen eftersom i stort sett allt döljs när man stoppar dit en gubbe och dessutom stänger huven.

Bild

Överdelen av nosen är den i lådan, i tillslipad form, kompletterat med underdelen från Hellers gamla trettiofemma.

Bild

Det tidiga Drakarna är också mer lika de svenska = mindre jobb där med. Bakdelen av sporrstället behövde dock byggas om för att passa till danskarnas krok. Ska försöka leta upp en bra i skrotlådan.

Bild

Och vips var det dags för det roliga: Målandet! :) Riktigt kul det här! Allt är liksom klart redan efter preshaden!

Bild

Och snart är allt klart. Vilket innebär att jag kan återvända till de Drakar som jag egentligen hade tänkt göra klara i sommar...
Senast redigerad av Björn Fransson den 22 jul 2012, 16:39, redigerad totalt 1 gånger.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: RF-35 Draken, Hasegawa (Revell) 1/72

Inlägg av Stellan »

Vojne, den var ball! Snyggt målad.
Stellan Schroeder Englund
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: RF-35 Draken, Hasegawa (Revell) 1/72

Inlägg av Henrik R »

Gott gjort Björn! Vad är det egentligen som skilljer en 72:a mot en 48:a? är det mer delar till en 48?
Hur som helst så blev den ju "rätt" väderbiten med för-skuggningen. men jag antar att du ska oxa fram lite metall oxå'?
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: RF-35 Draken, Hasegawa (Revell) 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Tack! Jo, det är fler delar till 48:an. Yttervingar, hjul och en del andra detaljer är t ex i två delar. Svårighetsgraden beror lite på ambitionen. Vill man - som här - smälla ihop något snabbt, går det mycket enklare med 72:an. Men för den som har lite högre ambitioner, går det nog snabbare med 48:an. Den lilla kräver mer vad gäller extra detaljerIng. Hjulhusen är t ex mycket förenklade och dessutom inte helt korrekta. Och cockpiten är i enklaste laget. Ska man vara petig är kroppen en aning för smal, men det är nästan omöjligt (och rätt onödigt) att korrigera.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: RF-35 Draken, Hasegawa (Revell) 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Sådär, då var den klar! Ett sommarprojekt som är färdigt innan semestern är över är inget som hör till vanligheterna! :)

Bild

Kul målning är det. Kanske skulle man bygga en sådan här i 1/48 så småningom.

Bild

Dekalerna är lite gott och blandat från dekallådan. Numret på fenan är från Hellers gamla ark. R:et är avsmalnat och eftersom typsnittet på siffrorna inte är helt korrekt, kändes AR-111 som ett bra alternativ...

Bild

Som sagt, nosens undersida är från Heller, resten ur lådan utom krok och partiet intill som är scratchat. De tidiga danska Drakarna påminde mycket mer om de svenska, så det underlättar ju en hel del.

Bild

Bild

...och en inte lika väderbiten undersida:

Bild

Det var det, det! Åter till de andra sommardrakarna!

Bild
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: RF-35 Draken, Hasegawa (Revell) 1/72 - Klar!

Inlägg av Janne.S »

Ursnyggt!!! :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: RF-35 Draken, Hasegawa (Revell) 1/72 - Klar!

Inlägg av Niklas »

Det här är nog en av de snyggaste Drakarna jag sett, speciellt i den här skalan! Mycket bra jobbat! Får jag min bara hälften så fin är jag mer än nöjd.. :)

Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: RF-35 Draken, Hasegawa (Revell) 1/72 - Klar!

Inlägg av Henrik R »

Mycket vackert Björn!!!! Det drar i Drakentarmen känner jag! Ska nog införskaffa mig en och göra en skolmaskin nu!
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: RF-35 Draken, Hasegawa (Revell) 1/72 - Klar!

Inlägg av Björn Fransson »

Tackar! Och ett kul bygge var det! Undrar som sagt om det går att få till det i 1/48. 1/72 är ju lite mer förlåtande. Men det vore en utmaning!
Skriv svar