Pilot Replicas SK 60 i 1/48 - Klar!
-
- Inlägg: 3593
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Pilot Replicas SK 60 i 1/48 - Klar!
Jag är en av de lyckliga som fått möjlighet att bygga den här rekordefterlängtade modellen redan innan den släpps (vilket sker om tre veckor på www.pilot-replicas.com). Ska försöka dra igång snarast, jag vet att många med mig är riktigt nyfikna på den här. Så här kommer lite bilder:
Boxart:
Den som byggt Pilot Replicas andra modeller kommer att känna igen sig. Samma plast och samma detaljkänsla. Lådan innehåller sex sprues, varav en genomskinlig. Gjutningen ser jättefin ut, lite gjutskägg på några enstaka ställen, men inget att bry sig om:
Huven är rätt tjock, men i gengäld grymt välpolerad och genomskinlig:
Detaljeringen på cockpitens insida är finfin:
Panellinjer och nitar ser också bra ut, det här kommer att bli toppen under lite färg:
Stolarna är fina, men gjutna bälten, något som lär väcka lite blandade reaktioner. Men för min del funkar det bra.
Ett fotoetsark medföljer också. Dekalerna är Robert Bergwalls och tryckta av Cartograf och som alltid helt briljanta. Fyra alternativ finns med, två tidiga omålade och två i "Drakenkamouflaget". Den ena är försedd med den vingklaff som satt där kronmärket sitter på höger vinge, därav de tredelade dekalerna. Den som vill prova sig på detta (vilket ska vara fullt möjligt att lyckas med) får två chanser.
Instruktionerna är som alltid snygga, prydliga och tydliga:
Tanken är att dra igång den här snarast, så fler bilder kommer.
Boxart:
Den som byggt Pilot Replicas andra modeller kommer att känna igen sig. Samma plast och samma detaljkänsla. Lådan innehåller sex sprues, varav en genomskinlig. Gjutningen ser jättefin ut, lite gjutskägg på några enstaka ställen, men inget att bry sig om:
Huven är rätt tjock, men i gengäld grymt välpolerad och genomskinlig:
Detaljeringen på cockpitens insida är finfin:
Panellinjer och nitar ser också bra ut, det här kommer att bli toppen under lite färg:
Stolarna är fina, men gjutna bälten, något som lär väcka lite blandade reaktioner. Men för min del funkar det bra.
Ett fotoetsark medföljer också. Dekalerna är Robert Bergwalls och tryckta av Cartograf och som alltid helt briljanta. Fyra alternativ finns med, två tidiga omålade och två i "Drakenkamouflaget". Den ena är försedd med den vingklaff som satt där kronmärket sitter på höger vinge, därav de tredelade dekalerna. Den som vill prova sig på detta (vilket ska vara fullt möjligt att lyckas med) får två chanser.
Instruktionerna är som alltid snygga, prydliga och tydliga:
Tanken är att dra igång den här snarast, så fler bilder kommer.
Senast redigerad av Björn Fransson den 19 okt 2022, 21:26, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Pilot Replicas SK 60 i 1/48
Jag har inte varit så himla aktiv över sommaren men den här lyckades verkligen dra upp mig ur mitt kaninhål !
Ska bli kul att följa bygget, och jag håller givetvis tummarna för att den krymper i tvätten till 1/72 så småningom.
Hälsningar
Magnus
Ska bli kul att följa bygget, och jag håller givetvis tummarna för att den krymper i tvätten till 1/72 så småningom.
Hälsningar
Magnus
-
- Inlägg: 1965
- Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
- Namn: Lennart Alvhult
Re: Pilot Replicas SK 60 i 1/48
Intressant och kul skall det bli att se dig bygga den Björn. Trevligt att modellen nu är på väg ut i butikerna. Är väl snart 15 20 år sedan jag byggde min egen
//Lennart-
- Inlägg: 3593
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: Pilot Replicas SK 60 i 1/48
Lennart: Jag minns din modell, den är verkligen helt fantastisk! Visst var kroppen en Lear Jet från början? Det där är vad jag kallar modellbygge på riktigt!
Betydligt enklare än så kommer det bli att få ihop den här. Torrpassade de flesta delarna igår och passformen är helt underbar!
Betydligt enklare än så kommer det bli att få ihop den här. Torrpassade de flesta delarna igår och passformen är helt underbar!
-
- Inlägg: 1965
- Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
- Namn: Lennart Alvhult
Re: Pilot Replicas SK 60 i 1/48
Tack Björn. Jag började med någon liknande, men beslöt till slut att göra flygkroppen i Balsa trä. Mycket slipa och spackla blev det dock.
PR:s ser jättefin ut verkligen . Snart finns det nog delar att konvertera för en C version också. Blir mycket spännande som sagt hur ditt bygge framskrider. Nu finns det mycket svenskt kalla kriget flyg att bygga för dem som vill i alla fall , denna modell sluter cirkeln i någon mening
//Lennart
PR:s ser jättefin ut verkligen . Snart finns det nog delar att konvertera för en C version också. Blir mycket spännande som sagt hur ditt bygge framskrider. Nu finns det mycket svenskt kalla kriget flyg att bygga för dem som vill i alla fall , denna modell sluter cirkeln i någon mening
//Lennart
-
- Inlägg: 617
- Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
- Namn: Robert Bergwall
- Ort: Linköping/Hammarstrand
Re: Pilot Replicas SK 60 i 1/48
Spännande att se Björn! Tack för de vänliga orden.
Imponerande bygge Lennart!
PR har redan planerat en SK 60C (troligtvis nästa år, men jag är inte någon att lova sådant):
Imponerande bygge Lennart!
PR har redan planerat en SK 60C (troligtvis nästa år, men jag är inte någon att lova sådant):
Senast redigerad av bergwall den 31 aug 2022, 17:59, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 1060
- Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19
Re: Pilot Replicas SK 60 i 1/48
Kul att den äntligen kommer plasten ser riktigt fin ut. Du slipper nog att göra kroppen i balsa trä typ Lennarts fantastiska bygge.
Anders E
Anders E
Re: Pilot Replicas SK 60 i 1/48
Så häftigt! Inte alls avis!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work
-
- Inlägg: 3593
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: Pilot Replicas SK 60 i 1/48
Då var vi igång! Cockpit (och övriga smådetaljer som inte är med på bilden) målade och klara.
Den största utmaningen är nog egentligen att få plats med tillräckligt mycket nosvikt. Pilot Replicas rekommenderar 15 gram, men jag fick inte plats med mer än drygt hälften i nosen. Lite till gick att klämma in framför cockpit, men problemet fick lösas med ett par rejäla vikter bakom cockpit, strax framför huvudstället.
Jag monterade alla motor- och luftintagsdelar samtidigt, en sida i taget. Passformen är toppen, men det är lätt att delarna halkar lite snett, så på det här sättet kan man finjustera dem innan limmet härdar.
Och sedan var det bara att plocka ihop resten. Det tog inte ens en timme att bygga ihop de flesta delarna, inklusive dem på bilden ovan. Cockpitdelarna behövde knappt limmas ens. I övrigt var det bara lite trimning av vingarnas infästning mot kroppen (på undersidan) som behövdes, plus lite slipande på vingspetsarna.
Den enda lilla glipan som uppstod var vid där vingarnas mittsektion möter partiet bakom cockpit, men det fixades lätt till med en tunn plastremsa.
En detalj är att luftintagens bakre delar är felmärkta på ritningen, men det är inget praktiskt problem eftersom de inte går att sätta ihop fel. Möjligen gäller det även delarna precis innanför motorerna, de hamnade fel först, men det kan ha varit jag som blandade ihop dem.
Den största utmaningen är nog egentligen att få plats med tillräckligt mycket nosvikt. Pilot Replicas rekommenderar 15 gram, men jag fick inte plats med mer än drygt hälften i nosen. Lite till gick att klämma in framför cockpit, men problemet fick lösas med ett par rejäla vikter bakom cockpit, strax framför huvudstället.
Jag monterade alla motor- och luftintagsdelar samtidigt, en sida i taget. Passformen är toppen, men det är lätt att delarna halkar lite snett, så på det här sättet kan man finjustera dem innan limmet härdar.
Och sedan var det bara att plocka ihop resten. Det tog inte ens en timme att bygga ihop de flesta delarna, inklusive dem på bilden ovan. Cockpitdelarna behövde knappt limmas ens. I övrigt var det bara lite trimning av vingarnas infästning mot kroppen (på undersidan) som behövdes, plus lite slipande på vingspetsarna.
Den enda lilla glipan som uppstod var vid där vingarnas mittsektion möter partiet bakom cockpit, men det fixades lätt till med en tunn plastremsa.
En detalj är att luftintagens bakre delar är felmärkta på ritningen, men det är inget praktiskt problem eftersom de inte går att sätta ihop fel. Möjligen gäller det även delarna precis innanför motorerna, de hamnade fel först, men det kan ha varit jag som blandade ihop dem.
-
- Inlägg: 3593
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: Pilot Replicas SK 60 i 1/48
Som sagt, inte mycket konstigheter med den här. Primern visade inga andra problem än sådana som jag skapat själv och nu har den lille skickats vidare till sprutboxen. Jag har testat Black Base på sistone, så jag körde en sådan pre-shade den här gången med: