På byggbordet: robotbandvagnar

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
TomasJ
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 apr 2012, 21:18
Namn: Tomas Johansson
Ort: Hjo

På byggbordet: robotbandvagnar

Inlägg av TomasJ »

Hej på er

Här kommer tre av mina pågående projekt. Pansarvärnsrobotar har det ju pratats om mer än vanligt senaste tiden, men detta är lite äldre typer och monterade på bandvagnar naturligtvis.

Först ut är Revells gamla Jagdpanzer Jaguar 1. Jag tänkte hotta upp den med nya 3D-printade bandlänkar, första gången jag testar det. Revells modeller ser ofta rätt simpla ut och kommer i en märklig blank plast, men de brukar förvandlas helt efter ett lager matt färg så än är inte hoppet förlorat.
Jaguar1_1.jpg
Jaguar1_1.jpg (979.97 KiB) Visad 2505 gånger

Sedan kommer en sovjetisk IT-1 från Trumpeter. Denna vagn funkade inte så bra som det var tänkt så den försvann snabbt är därför rätt okänd, men lite fräck är den ju ändå.
IT-1_1.jpg
IT-1_1.jpg (1.32 MiB) Visad 2505 gånger

Sist ur är en amerikansk M901, dvs en M113 med en två TOW-robotar på taket. Även här Revells gamla modell, men upphottad med en detaljeringssats och nya band. Någon som har något tips på kamoflauge till amerikanen, de fanns ju kul alternativ på 70-talet?
M901_1.jpg
M901_1.jpg (928.51 KiB) Visad 2505 gånger

På återhörande
/Tomas
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: På byggbordet: robotbandvagnar

Inlägg av Knajd »

MERDC-kamouflage i olika färger testades friskt från slutet av 70-talet och första halvan av 80-talet.

https://aw.my.games/en/news/general/his ... ican-merdc
Erik Liljegren
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 jan 2012, 13:57

Re: På byggbordet: robotbandvagnar

Inlägg av Erik Liljegren »

Snygga! Apropå Raketenjagdpanzer, lite Bundeswehr Classix.
Raketen-Jagd-Panzer, tidiga med SS-11: https://www.youtube.com/watch?v=VFtDZL3lpNk
Jaguar 1 med HOT: https://www.youtube.com/watch?v=cEqXEv8sWZ4
Jaguar 2 med TOW: https://www.youtube.com/watch?v=ekUkjZ9dil0
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: På byggbordet: robotbandvagnar

Inlägg av Stellan »

Hittade denna sida med tre klickbara bilde längre ned, ser ut som någon form av övningsmärkning https://man.fas.org/dod-101/sys/land/m901.htm
https://www.alamy.com/us-army-m901-impr ... 00050.html
Stellan Schroeder Englund
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: På byggbordet: robotbandvagnar

Inlägg av Knajd »

Stellan skrev: 11 jun 2022, 01:08 Hittade denna sida med tre klickbara bilde längre ned, ser ut som någon form av övningsmärkning https://man.fas.org/dod-101/sys/land/m901.htm
https://www.alamy.com/us-army-m901-impr ... 00050.html
Ja, jag tycker jag känner igen den blå skylten som en träningsmärkning från övningar i Västtyskland under första halvan av 80-talet. Reforgerövningar tror jag det var då man testade att mobilisera och flytta amerikanska soldater med flyg till deras fordon som redan var utplacerade i Europa. Har även sett foton på fordon med orangea oktagoner.

Det vore en kul liten detalj för NATO-fordonen. MERC-kamouflage och övningsmärken från någon av REFORGER-övningarna på 80-talet.

Bild

Bild
TomasJ
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 apr 2012, 21:18
Namn: Tomas Johansson
Ort: Hjo

Re: På byggbordet: robotbandvagnar

Inlägg av TomasJ »

Hej igen

Nu har vagnarna fått lite grundfärg.

Jaguaren får NATO-färger tänkte jag. Många kom ju i helt olivgrönt, men jag har planer på en tidigare jagdpanzer i olivgrönt, om den någon gång blir byggd...

Jaguar1_2.jpg
Jaguar1_2.jpg (907.44 KiB) Visad 2211 gånger

Ryssen blir... ryssgrön. Ingen överraskning där. På de foton jag sett har dessa vagnar inte ens fått några vita torn-siffror.

IT-1_2.jpg
IT-1_2.jpg (948.74 KiB) Visad 2211 gånger

Och amerikanen får vinter-MERDC-kamouflage. Några grälla skyltar vore ju en välkommen färgklick...

M901_2.jpg
M901_2.jpg (888.3 KiB) Visad 2211 gånger

Nu vidare till detaljmålning och nerskitning.

Trevlig midsommar på er!
TomasJ
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 apr 2012, 21:18
Namn: Tomas Johansson
Ort: Hjo

Re: På byggbordet: robotbandvagnar

Inlägg av TomasJ »

Hej

Nu är Jaguaren klar.

Raketenjagdpanzer Jaguar 1 producerades mellan 1978-1982 genom att konvertera/uppgradera äldre Raketenjagdpanzer 2 (bestyckade med äldre franska SS.11 robotar). Konverteringen bestod i huvudsak av ny beväpning i form av nya franska HOT-robotar och ett nytt skal med extrapansar.

Vagnen hade 4 mans besättning, vägde ca 25,5 ton och var bestyckad med 20st HOT-robotar, varav 8 i ett stående magasin i skydd inuti vagnen och 12 undanstuvade, samt 2st KSP för närskydd. Effektiv skottvidd var runt 4000m d.v.s. så lång som styrtråden var. Jaguar 1 ska tagits ur bruk runt 2005 vad jag förstått.

Jaguar1_3.jpg
Jaguar1_3.jpg (696.65 KiB) Visad 1997 gånger

Modellen är byggd av Revells 03088 Raketenjagdpanzer Jaguar 1 och nya 3D-printade resinband från ”A1 CAD & 3D print; nr A1005 KaJaPa Kette Diehl 828G, dessa saluförs av tyska Perfect Scale Modellbau. Antenner av ståltråd är också tillagda. Målad med Gunze/Tamiya och vädrad med oljefärger.

Banden var en positiv överraskning, väl detaljerade och ok passform. Precis som med resinband är de väldigt sköra så länkarna fick putsas till lite när de limmades ihop då jag inte vågade ”bända” ihop dem.

Jaguar1_4.jpg
Jaguar1_4.jpg (717.96 KiB) Visad 1997 gånger

Om någon är intresserad av att bygga någon av Jagdpanzervarianterna från efterkrigstiden så kan jag rekommendera Tankograds 5016 ”Kanonen/Raketen-Jagdpanzer der Bundeswer” vilken innehåller både historik och många bra foton.

Jaguar1_5.jpg
Jaguar1_5.jpg (676.56 KiB) Visad 1997 gånger

Fortsättning följer.
/Tomas
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: På byggbordet: robotbandvagnar

Inlägg av Knajd »

Den ser mycket fin ut! Ser fram mot den ryska och amerikanska vagnen.
TomasJ
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 apr 2012, 21:18
Namn: Tomas Johansson
Ort: Hjo

Re: På byggbordet: robotbandvagnar

Inlägg av TomasJ »

Nu är robotbandvagnen IT-1 klar.

IT-1_3.JPG
IT-1_3.JPG (692.13 KiB) Visad 1825 gånger

Även Sovjet hakade på trenden med robotbeväpnade pansarvagnar. Även om inte armén var övertygad om förträffligheten av robottekniken på 1950-talet så fanns ett stort politiskt intresse för tekniken med generalsekreterare Chrusjtjov i spetsen. Utvecklingen gick långsamt då tekniken var fortfarande väldigt omogen. Slutligen valdes den nya T-62-stridsvagnen som chassi till de nya robotarna och den nya vagnen döpt till IT-1 togs till slut i tjänst 1968. Totalt tillverkades 220st IT-1 vilket får sägas vara en begränsad produktion i sovjetiska termer, exempelvis tillverkades över 19 000st T-62-stridsvagnar.

IT-1_4.JPG
IT-1_4.JPG (708.15 KiB) Visad 1825 gånger

IT-1 byggdes alltså på ett T-62-chassi och vägde runt 35 ton. Beväpningen bestod av 12st 3M7 Drakon-robotar i ett magasin inuti tornet samt en KSP i tornet för närskydd. Roboten hade en räckvidd av runt 3km.

IT-1 hamnade mellan stolarna i sovjetiska militära organisationen då vagnen inte var tänkt att strida med stridsvagnar utan befinna sig som eldunderstöd bakom frontlinjen, därför placerades den i förband hos mekaniserade infanteriet eller som pansarvärnsskydd hos artilleriet, inga av dem vana vid stridsvagnar. Robotarna i sig verkar varit relativt träffsäkra för tiden men ersattes snart av andra typer av robotlösningar, bärbara/fordonsmonterade som på BMP-vagnar eller som robotar avfyrade från stridsvagnskanoner. IT-1 togs ur aktiv tjänst redan 1972/73 och vagnarna byggdes om till bärgningsbandvagnar.

IT-1_5.JPG
IT-1_5.JPG (672.11 KiB) Visad 1825 gånger

Modellen är byggd av Trumpeters 05541 IT-1 Missile tank, endast antenn av ståltråd är tillagd. Målad med Tamiya/Gunze och vädrad med oljefärger.

Avslutning följer.

/Tomas
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: På byggbordet: robotbandvagnar

Inlägg av Knajd »

Fin liten vagn Tomas! Om man har lite intresse av pansar så var Crusse kanske den mest tongivande politikern på 1900-talet. Som du skriver så var han övertygad om att robotar var framtiden för pansarfordon. Han var även med och drog i trådarna för att Sovjet skulle utveckla gasturbinmotorer och automatladdare för pansarfordon. Även att han var slut som artist (politiker) på 60-talet så levde projekten han stöttade vidare in på 80-talet. Utan Crusse hade moderna ryska stridsvagnar inte kunnat skjuta robotar via kanonröret och Ryssland hade antagligen inte haft den mängd av olika pansarvärnsrobotar som de har. T-80:n hade förmodligen inte sett dagens ljus heller.
Skriv svar