Revell Bf 109 G10 1:32

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Milan
Inlägg: 19
Blev medlem: 10 nov 2015, 10:26
Namn: Milan Djuric

Revell Bf 109 G10 1:32

Inlägg av Milan »

Hej alla,

Ett till projekt på bänken. Den här är flera års projekt. Börjad för några år sedan och vid ett tillfälle hade jag fått nog.

Satsen är helt ok med bara några dåliga lösningar. En av de är att övre delen av vingarna är delat på två. Det behövs väldigt lite kraft på vingspetsen för det att limfogen går söder. Men det går att lösa med lite lim och spackel. Den andra är spinnern. Den är gjord i två delar som ska limmas ihop i höjden med propellerbladen. Och den limmar man sist efter att första delen limmas på kroppen följd med propellerbladen. Det blir stor risk att man får propellerbladen sönder ner man spacklar och sandar. Det blir också jobbigt att maskera och måla spiralen. Hålen i landningsstallet för benen är inte gjutna rätt. När man placerar benen i de så står de inte alls i rätt vinkel och det skiljer sig mellan höger och vänster sida. Så det var lite att pilla med styren och plast för att få de rätt.

Bild

Dekalerna är inga höjdare heller. Spiralen sprack i 10-tals bitar under appliceringen och fick konstiga vita fläckar runt det första korset jag satte på. Förmodligen berodde på dekalvätskan men ville inte riskera vidare. Hade målat alla kors och spiralen i stället. Den stora nosdekalen gick efter mycket kämpandet att få att se ok ut.

Bild

När jag började bygga den hade jag en kina airbrush. Det med kombination att det var första gånger jag målar med färgsprutan ledde till att jag inte var nöjd med resultatet. Spiralen på spinern blev dålig och jag var inte nöjd med kammot på sidorna av kroppen heller.

Efter att jag insåg alla fel som skulle fixas tröttnade jag och lämnade den för att vänta när jag är på lite bättre humör.

Nu efter lite övning och med en riktig färgspruta var det dags att bygga den färdigt. Skulle varit synd att ansträngandet att bygga cockpiten är bortkastad tid.

Bild

Bild

Bild
Här kan man se den fula siktet...

Bild

Dekaler för instrumentbrädan är större än själva klockorna så var jag tvungen att skära bort det överflödiga vilket var jättejobbigt att göra. Förutom det så har klockorna varit för ytliga och jag hade fördjupat alla. Siktet är också dåligt gjutet, speciellt delar som ska inte målas. Jag har nyligen kommit på ett sett att göra om det men frågan är: Är det värt att plocka bort den i det här läget…jag får se. Men den är riktigt ful…

Bild
Kammot före "ingreppet"

Bild

Bild

Kammot på sidorna fixad. Det är kvar att fixa den här horisontella linjen. Vet inte varför gjorde jag den rakt frön första början…den var så bara på E varianterna.

Bild
Rivets gjorda på den hela...

Bild

Bild
Bälten är gjorda av filtret för kaffebryggaren och kopparvajern. Synd att jag inte hade tagit några bilder innan men försöker ta en så att de syns lite bättre.
Lurifax
Inlägg: 996
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Revell Bf 109 G10 1:32

Inlägg av Lurifax »

Tuff och modig omstart. Det är svårt att lyfta projekt som legat ett tag.

Jag tycker omstarten är bra. Mitt tips är att inte krångla sp mycket med saker som redan är färdig och som du vill bättra. Det är lätt att man förlorar energin då. I alla fall gör jag det.
holst

CU@C4
Skriv svar