Hej alla,
Jag jobbade på Trumpeters P40B 1:48 och vid ett tillfälle märkte att jag inte kan hitta spinnern. I och med att det är en äldre byggsats så trodde jag inte att det är möjligt att beställa den. Efter några dagars letande så beslöt jag att bygga en from scratch och tänkte dela processen med er.
Använt material: Styren, fillar (grov och fin), slippapper 800, 1500 och 2000, Tamya white putty (eller vilket som), Revell contacta proffesional.
Först behöver vi ta reda på dimensionerna. En har vi och det är bredden på spinnern som man mäter direkt på modellen.
För den andra finns det flera sätt att få fram. Den enklaste är om du har en bild/bluepring i samma skala. Ifall att man inte har det så kan man ladda ner en från nätet, zooma in det så att brädden på spinnern blir samma som på modellen. Screenshota sedan på mobilen eller datorn och få en bild i samma skala. Därifrån kan man mäta längden på spinnern och använda den som modell för slipning av spinnern.
Nästa steg är att skära cirklarna från styren. Första behöver vara 3 - 4 mm bredare än skälva måttet man mätte från modellen. Skäran några stycken så och sedan succesivt minska de tills du kommer till önskad läng (lite längre än spinnern). Gör hål i cirklarna (kanske halva längden av spinnern) så att propellern får plats.
Nästa steg är att limma de ihop. Var generös med limmet mellan två ringar och pressa de ihop ganska hårt tills man ser att styren kommer ut ifrån fogen. När limningen är färdig borde den se ut ungefär så här:
Nu är det slipdags. Först använde jag en grövre fil för att få bort det mesta och sedan med finare. Jämför hela tiden med modellen du fått från screenshoten så att kurvan/formen blir som det ska. Jobba långsamt så att man inte slipar bort för mycket.
Bygga en spinner from scratch
Bygga en spinner from scratch
När den fick den from jag ville så spacklade jag med Tamya white putty hela spinnern. Efter det använde ja slippapper 800, 1500 och 2000 och fick en väldigt fin yta att måla på.
That’s it. Det är lite småpyssligt för att få den rätta formen men inte så farligt heller.
That’s it. Det är lite småpyssligt för att få den rätta formen men inte så farligt heller.
-
- Namn: Lennart Alvhult
Re: Bygga en spinner from scratch
Stiligt hantverk . Har du tillgång till borr och borrchuck" kan du annars svarva fram en liten spinner i rundstav , trä eller Pc . Men det där blev riktigt snyggt . //Lennart
Jag hade samma behov att tillverka flera spinners fast i skala 1:72 till flera Siebel Si-204 och hittade en rundstav med rätt diameter 6,4 mm från Plastruct. Jag hade en modellförlaga att gå efter men kunde också fotografera spinnern på förebilden i rät vinkel och kunde då konstatera att det skiljde sig en hel del i formen. Förebildens spinner var betydligt spetsigare än modellspinnern i resin. Så jag gjorde en mall av tubplåt utgående från en printad bild av skala 1:1 spinnern. Sen var det bara att fästa upp i chucken och med filar och slutligen slipduk forma mina spinners tills de matchade mallen.
Man får inte ha för bråttom när man filar och slipar plast som snurrar i en borrmaskin då det är risk att plasten smälter.
Den stora utmaningen är att scratcha propellerbladen till rätt form och få en perfekt infästning i propellern.
På översta bilden ser ni spinners jag gjorde som test från ett rör med ilimmad rod för att få rätt diameter. Det var ingen bra lösning utan man måste utgå från en solid rod av rätt eller större diameter.
Man får inte ha för bråttom när man filar och slipar plast som snurrar i en borrmaskin då det är risk att plasten smälter.
Den stora utmaningen är att scratcha propellerbladen till rätt form och få en perfekt infästning i propellern.
På översta bilden ser ni spinners jag gjorde som test från ett rör med ilimmad rod för att få rätt diameter. Det var ingen bra lösning utan man måste utgå från en solid rod av rätt eller större diameter.
- Bilagor
-
- 20220120_220742 kompr.jpg (18.3 KiB) Visad 2939 gånger
-
- 20220125_202022 kompr.jpg (29.91 KiB) Visad 2939 gånger
-
- 20220125_202238 kompr.jpg (27.66 KiB) Visad 2939 gånger
...eller skriva ut en på en 3d skrivare. Man får nog spakla iaf men det kanske sparar en del tid
Bygger alldeles för sakta..
Jag håller med, det skulle varit snabbare med borrmaskinen men antar att man måste vara försiktigt med slipningen annars tar man bort för mycket.
Dan, har tyvärr ingen 3D skrivare men med den skulle det varit skit enkelt att fixa...
Dan, har tyvärr ingen 3D skrivare men med den skulle det varit skit enkelt att fixa...