J 35J Draken, 35596, Hasegawa 1/48 - Klar, bilder sid 7.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: J 35J Draken, 35596, Hasegawa 1/48

Inlägg av kallenordlund »

Läckert Björn! Jaså, ett vildsvin. Jag som trodde det var en myrslok :lol:

Landningsställen är ju bara för läckra.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: J 35J Draken, 35596, Hasegawa 1/48

Inlägg av magnusf »

Hallå! De där ställen fulpostade du en gång till bara för att knäcka mig. Och du lyckades... Nosställschaktet är också rätt anstötligt, och IR-spanaren. Ger du den en liten wash så sticker den ut lite ytterligare visuellt förresten (vilket den tjänar på tror jag).

Vildsvinet: andra stationskompaniets (heter det så?) symbol på F10. På puben Telegrafen i Helsingborg fanns ett uppstoppat vildsvin i fullskala (alla uppstoppade djur är väl i fullskala förresten?) som en kompis som jobbade på Johan Blå fick för sig skulle passa bra på mässen som trofé. De kom hela vägen till dörren med det stackars djuret men inte längre... Nu gillar jag myrslokar men det är tyvärr ingen sådan...

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: J 35J Draken, 35596, Hasegawa 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

magnusf skrev:Hallå! De där ställen fulpostade du en gång till bara för att knäcka mig. Och du lyckades... Nosställschaktet är också rätt anstötligt, och IR-spanaren. Ger du den en liten wash så sticker den ut lite ytterligare visuellt förresten (vilket den tjänar på tror jag).
Hehe! Man gör vad man kan. Helt rätt med washen! Det ser lite klent ut nu, åkte på att bättringsmåla den och glömde washeriet. Och det var i elfte timmen, i helgen åker mattlacken på. Nu får den här snart se till att vara klar. Du nämnde ju din anledning att speeda på Spitfirerna (heter det så i plural?), har samma anledning jag eftersom jag ska vara med i ett gruppbygge på Britmodeller där jag ska försöka få till en Mirage IIIB i 1/48 ur Eduards och Hellers lådor.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: J 35J Draken, 35596, Hasegawa 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Det går framåt... Men rätt långsamt. Mycket småplock på slutet. Som sånt här. Nödgenerator med lite ets, Eduards stege och Masters pitotrör.

Bild

Så över till vädringen. Först lite mer nerskitande av undersidan medelst torrpastell. Och nej, den är inte övervädrad, dessa de sista blågröna trettiofemmorna verkade aldrig vara i närheten av en tvättsvamp. Snarare har jag tagit i lite klent.

Bild

Hmm... Ser nu att ett av stagen till de yttre luckorna hamnat på sniskan. Det är bra att fota modellerna ibland. Nåja. Över till ovansidan. Här var det inte lika smutsigt, men nästan. Började med att köra med en trubbig pensel med knappt någon färg i alls. Först en liten gnutta aluminium, sedan lite mer svart. Allt gav en effekt som börjar närma sig hur originalet såg ut. Därefter kompletterades allt med lite torrpastell.

Bild

Efter detta har även hjulen satts dit, så nu återstår bara lite antenner och annat småplock på ovansidan. Plus bältena som jag av någon anledning sparat till sist.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: J 35J Draken, 35596, Hasegawa 1/48

Inlägg av magnusf »

Småbitarna på första bilden var grymma! Har du målat stegen själv eller kommer den som målad ets?

Det här kommer att bli hur snyggt som helst!

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: J 35J Draken, 35596, Hasegawa 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Tackar! Ett kul bygge är det, i högsta grad! Även om det just nu känns lite som om målsnöret flyttas fram hela tiden.

Jag har målat stege och pitotrör (och förstås även generatorn) själv. Det svarta på stegen är för övrigt penselmålat, vilket var att föredra framför att maskera. I alla fall om man heter Björn och inte Magnus. ;-)
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: J 35J Draken, 35596, Hasegawa 1/48

Inlägg av easy_company »

Den blir så snygg Björn! Mycket inspirerande :)
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: J 35J Draken, 35596, Hasegawa 1/48

Inlägg av magnusf »

Björn Fransson skrev:Tackar! Ett kul bygge är det, i högsta grad! Även om det just nu känns lite som om målsnöret flyttas fram hela tiden.

Jag har målat stege och pitotrör (och förstås även generatorn) själv. Det svarta på stegen är för övrigt penselmålat, vilket var att föredra framför att maskera. I alla fall om man heter Björn och inte Magnus. ;-)
Det här är för bra för att tillåta några halvmesyrer på slutet (själv är jag tvärt om, slarvig i början bara för att konstatera i slutet att om jag skärpt mig lite grann kunde det blivit riktigt bra :) )! Så kämpa på mot det ständigt flyttande målsnöret du, hoppas bara du når fram innan april!

Maska stegen: måste vara säkraste sättet att göra mos av den... Skickligt penslat!

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: J 35J Draken, 35596, Hasegawa 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Själv brukar jag slarva i början (ivrig att komma igång) OCH i slutet (ivrig att bli klar). Det är bland annat därför jag har så många byggen igång samtidigt, jag tvingar mig själv att inte slarva.

Nåväl. Den här ska nog bli klar senast i helgen. Nu har stolen fått lite bälten och annat jox, och huven har detaljerats på insidan genom en mix av Eduards ets och diverse PC.

Bild

Så nu återstår egentligen bara att peta dit pitotrören. Om jag inte hittar på något annat innan dess, vill säga...
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: J 35J Draken, 35596, Hasegawa 1/48

Inlägg av Stellan »

Djävulskt snygg stol! Gillar benskydden i nät.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar