J 35J Draken, 35596, Hasegawa 1/48 - Klar, bilder sid 7.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: J 35J Draken, 35596, Hasegawa 1/48 - Klar, bilder sid 7.

Inlägg av Henrik R »

Ett ord! Underbar! Bland de bästa jag sett av just 10/52. Väl avägt med vädring och målning. Hatten av!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: J 35J Draken, 35596, Hasegawa 1/48 - Klar, bilder sid 7.

Inlägg av magnusf »

Ser helt underbar ut, ska bli kul att se denna på Open!

Hälsningar

Magnus
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: J 35J Draken, 35596, Hasegawa 1/48 - Klar, bilder sid 7.

Inlägg av Niklas »

Det är synd och skam att jag inte kan ta mig till Open i år, för denna vill jag verkligen se! Kommer den till C4 i höst också?

Ett av de bästa målningsjobben jag sett nånsin faktiskt, riktigt snyggt gjort! Är väldigt imponerad av hur väl du fått till luftintagen på denna, blev ju verkligen hur bra som helst, väldigt realistiskt. Jag är som Stellan, mållös. Makalöst fint bygge Björn!
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: J 35J Draken, 35596, Hasegawa 1/48 - Klar, bilder sid 7.

Inlägg av Björn Fransson »

Tack, Niklas! Någon nytta ska man väl ha av att ha studerat Draken ingående i nära tio års tid. :) Fast helt ärligt, när man verkligen läst in sig på ett objekt och inte hela tiden behöver titta på referensbilder när man jobbar, är det också lättare att avbilda och resultatet blir framför allt bättre. Jag märker själv att på objekt som jag inte studerat lika noga, tenderar jag ibland att måla lite "modellbyggaraktigt", dvs förebilden är snarare en väl målad modell enligt det gängse manéret än det verkliga flygplanet. Skillnaden där är t ex att jag då har en tendens att överdriva panellinjer och pre-/postshading.

Och även detaljerna är lättare om man läst in sig på material och studerat dem nära. Luftintagen har jag t ex försökt med många gånger tidigare utan att vara särskilt nöjd. Nu körde jag en teknik som i grunden är samma som på originalet med en blank yta som målats över men där färgen slitits bort.

Hoppas kunna komma ner till C4. Inget är bestämt än, men det är en ambition. En så trevlig tävling vill man ju inte missa!
daneri
Inlägg: 88
Blev medlem: 11 feb 2015, 07:53
Namn: Dan Eriksson

Re: J 35J Draken, 35596, Hasegawa 1/48 - Klar, bilder sid 7.

Inlägg av daneri »

Detta bygge tillsammans med Jannes Viggen är det grymmaste jag sett. En glädje att få följa bygget. Kommer de till Open blir jag tvungen att åka dit i år. Det finns bara ett fel och det har inte Janne missat.
Tänk om det varit en D-kärra från F4 :-)
/Dan
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: J 35J Draken, 35596, Hasegawa 1/48 - Klar, bilder sid 7.

Inlägg av Björn Fransson »

daneri skrev:Detta bygge tillsammans med Jannes Viggen är det grymmaste jag sett. En glädje att få följa bygget. Kommer de till Open blir jag tvungen att åka dit i år. Det finns bara ett fel och det har inte Janne missat.
Tänk om det varit en D-kärra från F4 :-)
/Dan
Fast en sådan har jag ju redan byggt. :-)

Bild

Och jag är rädd att du nog behöver ta dig till Open... Min ska i alla fall dit och jag hoppas innerligt att det även gäller Jannes. Den vill jag verkligen se!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: J 35J Draken, 35596, Hasegawa 1/48 - Klar, bilder sid 7.

Inlägg av magnusf »

Hur många 35:or har du klara nu Björn?

Hälsningar Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: J 35J Draken, 35596, Hasegawa 1/48 - Klar, bilder sid 7.

Inlägg av Björn Fransson »

magnusf skrev:Hur många 35:or har du klara nu Björn?

Hälsningar Magnus
Färre än man kanske kan tro. I 1/48 är detta den femte, i 1/72 har jag byggt sju Hasegawa och ytterligare fem av andra fabrikat. Totalt alltså 17 sedan jag drog igång byggandet igen 2006. Handlandet har gått bättre, gjorde en snabbkoll i högen och hittade 20 obyggda, möjligen ligger det ytterligare någon någonstans. Dessutom har jag en påbörjad i 1/48 som dock stannat av sedan länge. Orsaken till det är en historia i sig, ska berätta den någon gång.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: J 35J Draken, 35596, Hasegawa 1/48 - Klar, bilder sid 7.

Inlägg av magnusf »

17 sedan 2006? Nä, du har ju alldeles rätt, det var inte alls speciellt många ☺...

Ett samlat Draken - inlägg hade inte gjort någon skada. Inte alls...

Hälsningar Magnus
Skriv svar