Utan spaning" ingen aning

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Utan spaning" ingen aning

Inlägg av Lennart 12 »

Har påbörjat ett nytt lityet projekt, som skall föreställa en av Nordstats armens ballong enheter under inbördeskriget. Union army balloon Corps" Båda sidor hade ju vätgas ballonger under åren 1861-63, för spanings ändamål. Fattas mycket ännu men en början som sagt. //Lennart
Bild
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Utan spaning" ingen aning

Inlägg av Lennart 12 »

Vätgas vagnen färdig, och så har jag börjat tillverka ballongen. Det är var ju något rynkiga under uppfyllnad. Gjorde en modell av Montgolfier"s ballong under 80 talet, men då av en 100 Watts glödlampa klädd med papper och vit lim, . När man dragit alla linor och målat så blir det hyfsat.
//Lennart
Bild
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Utan spaning" ingen aning

Inlägg av Anders.Edblad »

Kul ide till ännu ett ovanligt diorama.
Följer med stort intresse det fortsatta bygget.

Anders E
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Utan spaning" ingen aning

Inlägg av Lennart 12 »

Tack och bock Anders. Har börjat fästa alla linor , och det är hyfsat många. Det nedre gör jag av tunn mässing tråd, för styvhet. Det skall ju sedan fästas i en ring, och sedan i korgen. Går att vrida det hela senare, och centrera linorna med infästningarna. Blir trevligare med färg :)
//Lennart
Bild
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Utan spaning" ingen aning

Inlägg av Plasticbattle »

Is the basket from a reference image? Was expecting a wicker pattern here. The balloon and ties are amazing. :shock: :shock:
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Utan spaning" ingen aning

Inlägg av Lennart 12 »

Yes, I should try to do that later, with tin thread, and use this one as a master. When the ballon and rigging is finished. Thank you very much Frank. //Lennart
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Utan spaning" ingen aning

Inlägg av magnusf »

Är det en lampa i den här ballongen också? Häftigt blir det i alla fall!

Alltid kul när man kan hitta något oväntat att använda i modellbygget. Min fru höll under några år på med dockskåpsminiatyrer och hon skaffade sig snabbt ett öga för saker som såg "miniatyr" ut. Vi passerade ELFA i Solna för att jag skulle plocka upp något åt en kund, Ulrika kommer älgande genom affären med en påse "rakhyvlar" i dockskåpsskala. Det var något slags kabelskor, vi har fortfarande påsen kvar med flera hundra sådana :) !

Hälsningar

Magnus
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Utan spaning" ingen aning

Inlägg av Lennart 12 »

Ha ha ha, kanske bra att ha i framtiden :) Jo det händer att man hittar precis det man söker, på helt andra ställen än där man tror. Precis vad som hände mig med korgen till ballongen. Lotta sade att vi har kvar några av jyckens remmar till bilbältet då han var valp, kolla där. Sagt och gjort, hittade en bit jag kunde klippa till för att forma korgen, med flätad struktur. Försökte styva upp den med cyanolim, (det vita) men det gick inte, så jag behåller ramen på insidan. Det kan jag leva med. Den skall ju målas trä brun i vilket fall. Jo då, lampan är kvar innanför papperet. Tack så mycket Magnus .//Lennart
Bild
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Utan spaning" ingen aning

Inlägg av Plasticbattle »

That looks the part.
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Utan spaning" ingen aning

Inlägg av Plasticbattle »

That looks much better. :shock: :shock:
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Skriv svar