Tamiya 1/48 Dornier Do-335. Myrsloken

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Tamiya 1/48 Dornier Do-335. Myrsloken

Inlägg av Snussugen »

Köpte faktiskt denna modellen från någon här på forumet! Minns inte vem, bara. Han var i alla fall hygglig nog att inkludera masker från Eduard, och t.o.m vakuumformade rutor, som jag inte tyckte behövdes.

Om man bortser från alla jobbiga ejector/injector pinmarks (vad de nu heter på svenska, haha) i hjulbrunnarna, mitt bland alla detaljer, som tog ungefär 391 år att skrapa och slipa bort, så var detta ett riktigt roligt bygge. Roligt att maskera, roligt att måla. Kul, kul. Visst har den några skavanker, men istället för att haka upp mig på dem (som jag brukar göra) så åtgärdade jag dem till ett "det får duga" skick istället, och jobbade vidare.

Byggd rakt ur lådan. Målad främst med Mr. Hobbys färger (tack till Max på Rebell Hobby som skickar blixtsnabbt!), fast undersidan fick jag måla med Humbrols 65, då jag inte tyckte Mr. Hobby's RLM65 såg rätt ut. Alldeles för mörk, och alldeles för grå. Tamiyas black panel liner funkade bra i cockpit, och MIG's dark wash på exteriören. Använde Model Master Chrome på de där vadikallar't som sitter på landningsställen. Tamiyas blanka klarlack i förberedelse för dekaler, washer och dylikt. Men jag litar fortfarande inte på deras matta klarlack. Använde istället Humbrols Satin Cote, en grym klarlack i glasburk som aldrig svikit mig, och som inte gulnar. Torktiderna är aningen längre, men slutresultatet talar för sig självt. Allt målat med min Badger 175 Crescendo airbrush.

Oj, skrev lite mer än väntat. Enjoy:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Live & let dry.