Sk37E Viggen, 1/48 Special Hobby

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Sk37E Viggen, 1/48 Special Hobby

Inlägg av Janne.S »

Som jag nämnde i Jetmads tråden så hade jag tre beställnings jobb att färdigställa innan jag kunde sätta tänderna i Stor Viggen.
Jag är klar nu, tänkte presentera de tre bröderna var för sig allt eftersom jag redigerat bilderna.

Idag är det Olle 61 som flygs av SwAFHF (Swedish Air Force Historic Flight) tillsammans med en AJS37 som de enda kvarvarande flygande
Viggarna. Olle 61 avslutade sin karriär som StörViggen på F15 i Söderhamn

Det är istoppat lite grejer förstås: Masters pitotrör, Maestros ets och hjul, pilot replicas pilot figur och en CMK dito med knall pall,
CMK reverseringsklaffar och dekaler från lite varstans och med lite hjälp av Erik Gustafsson och Henrik Bergman.

Här kommer bilderna, ber om ursäkt för att redigeringen inte blev så bra, ska bättra mig till de andra Viggarna :D



Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild



Limma lugnt och tack för titten
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Sk37E Viggen, 1/48 Special Hobby

Inlägg av Anders.Edblad »

En Viggen i det där camot är alltid häftigt särskilt när de är så här fint gjorda.
Ser fram emot att se brorsorna till den här.

Anders E
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Sk37E Viggen, 1/48 Special Hobby

Inlägg av Janne.S »

Anders.Edblad skrev: 06 okt 2021, 07:43 En Viggen i det där camot är alltid häftigt särskilt när de är så här fint gjorda.
Ser fram emot att se brorsorna till den här.

Anders E
Tack Anders :D
Ska börja redigera nästa idag :)
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3654
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Sk37E Viggen, 1/48 Special Hobby

Inlägg av magnusf »

Janne! Den ser sådär skönt tung ut som en Viggen ska göra! Snyggt!

Hälsningar

Magnus
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Sk37E Viggen, 1/48 Special Hobby

Inlägg av Janne.S »

magnusf skrev: 06 okt 2021, 13:46 Janne! Den ser sådär skönt tung ut som en Viggen ska göra! Snyggt!

Hälsningar

Magnus
Tack Magnus:)
Ja visst fick den liv och pondus :)
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Sk37E Viggen, 1/48 Special Hobby

Inlägg av Niklas »

Snyggt jobbat Janne! Tycker du fått till det slitna kamouflaget riktigt bra!

Om man får komma med lite konstruktiv kritik så tycker jag personligen att dina bilder är lite för mörka för min smak. Sen ligger det viss oskärpa i vissa bilder, du kanske skulle testa en annan fokuspunkt? Alternativt en mindre bländare, så du får ett större skärpedjup. Fokus ska ligga cirka 1/3-del in i bilden, då får du bäst skärpa genom hela.
Eller är det så att du fotar med lång slutartid, så du får lite skakningsoskärpa när du trycker av? Testa isåfall att använda fjärrkontroll, alternativt fördröjd utlösning av slutaren. Min kan jag ställa in på 2 eller 10 sekunders fördröjning, då hinner kameran stabilisera sig efter att man tryckt.

På AJ-familjen hängde även de undre luftbromsarna då kärran var utan hydraultryck, det var bara på JA 37 som de var fastskruvade. Men det är en petitess i sammanhanget. ;)

Det sista jag är lite fundersam på är dina piloter. Han i framsits ser väldigt mycket mindre ut än sin kamrat i bak. Olika fabrikat, där kanske skalan skiljer lite på dem..?
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Sk37E Viggen, 1/48 Special Hobby

Inlägg av Janne.S »

Niklas skrev: 06 okt 2021, 21:46 Snyggt jobbat Janne! Tycker du fått till det slitna kamouflaget riktigt bra!

Om man får komma med lite konstruktiv kritik så tycker jag personligen att dina bilder är lite för mörka för min smak. Sen ligger det viss oskärpa i vissa bilder, du kanske skulle testa en annan fokuspunkt? Alternativt en mindre bländare, så du får ett större skärpedjup. Fokus ska ligga cirka 1/3-del in i bilden, då får du bäst skärpa genom hela.
Eller är det så att du fotar med lång slutartid, så du får lite skakningsoskärpa när du trycker av? Testa isåfall att använda fjärrkontroll, alternativt fördröjd utlösning av slutaren. Min kan jag ställa in på 2 eller 10 sekunders fördröjning, då hinner kameran stabilisera sig efter att man tryckt.

På AJ-familjen hängde även de undre luftbromsarna då kärran var utan hydraultryck, det var bara på JA 37 som de var fastskruvade. Men det är en petitess i sammanhanget. ;)

Det sista jag är lite fundersam på är dina piloter. Han i framsits ser väldigt mycket mindre ut än sin kamrat i bak. Olika fabrikat, där kanske skalan skiljer lite på dem..?
Tack Niklas :D

Jo bilderna är lite murriga....jag har tyvärr ingen annan bakgrund. Jag kör med wifi så typ fjärrutlösare. Jo jag kör med 4s slutartid och F28...brukar ta 2 eller 3 bilder på varje position och så väljer jag de bästa vid grovgallringen.... kan vara så att mina ögon brister lite plus att jag har en dålig skärm när jag sållar :)
Jag borde ha glasögonen på när jag sitter vid datorn men men :P

Angående piloterna så var jag medveten om skillnaden på CMK och pilot replicas figurer, jag påtalade det för kunden men han tyckte inte det spelade någon roll.
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Sk37E Viggen, 1/48 Special Hobby

Inlägg av Urban Gardini »

Poesi!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Sk37E Viggen, 1/48 Special Hobby

Inlägg av Janne.S »

Urban Gardini skrev: 07 okt 2021, 11:34Poesi!
HAHAHAHA Tack :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Skriv svar