JA37 Viggen Jetmads 1/32, färdig s.23

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Janne.S »

JA....slipandet och spacklandet fortsätter!





Efter dagens slipsession...

Bild

Bild




Efter slipandet på med mer grundfärg...det ser bättre ut men det är fortfarande hål att fylla. Och ja rejäla skador på framkanten av vingroten.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild






Ny runda med spacklande, tar Tamiya spacklett denna gången.

Bild

Bild

Bild





OK, jag åste göra något annat än att slipa och spackla annars blir jag tokig!


Hmmm...huven och vindrutan ser rätt ok ut...men de kan förbättras!

Bild

Bild





Fram med Tamiya Fine Compound

Bild




Vindrutan är polerad..jämför med huven, skillnaden är rätt påtaglig

Bild




Sedan diskade jag delarna.

Bild





Nubbe dags!
Nä, det är en mixtur av Johnson med 1/5 ajax. Ajaxen gör att det flyter ut bättre och jämnare.
Sedan doppade jag delarna tills jag var nöjd :D

Bild




SÅ här kristallklara blev de till sist :D

JAg dippar alltid mina huvar även om jag inte polerat dom, det blir ett skyddande lager som inte heller blir dimmigt av superlim.

Bild

Bild



Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Urban Gardini »

Janne.S skrev: 03 dec 2021, 13:13OK, jag åste göra något annat än att slipa och spackla annars blir jag tokig!
Jag är nog rädd för att det är på tok för sent för det! Men som tur är så tycker du ju om att slipa...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Janne.S »

Urban Gardini skrev: 03 dec 2021, 18:17
Janne.S skrev: 03 dec 2021, 13:13OK, jag åste göra något annat än att slipa och spackla annars blir jag tokig!
Jag är nog rädd för att det är på tok för sent för det! Men som tur är så tycker du ju om att slipa...
:P eller hur...
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Lennart 12 »

Gediget arbete sannerligen :)
Är det inte möjligt att fylla sprickor och glipor med pc remsor och tunn rodd, Janne? Där skador uppstått förstår jag at du får spackla upp nytt, men jag tänker övriga små hålrum och glipor ?
//Lennart
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Janne.S »

Lennart 12 skrev: 04 dec 2021, 09:24 Gediget arbete sannerligen :)
Är det inte möjligt att fylla sprickor och glipor med pc remsor och tunn rodd, Janne? Där skador uppstått förstår jag at du får spackla upp nytt, men jag tänker övriga små hålrum och glipor ?
//Lennart
Tack Lennart :D

Möjligt är de nog men har inte behövts än ärligt talat. :)
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Erik Liljegren
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 jan 2012, 13:57

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Erik Liljegren »

Imponerande jobb och modell! Den har väldigt fina detaljer men den verkar vara en modellbyggares modell mer än en modellihopsättares modell.

Hade det inte varit enklare att använda Milliput i skarvarna? Den går ju att skulptera och jämna till med vatten innan den torkar så det behöver inte bli så mycket slipande efteråt, på resingrejer är det en fördel. Milliputen bidrar lite till hållfastheten också (i alla fall på mina i 1/35).

Det här med 3D-printade grejer verkar spännande också. Jag har en del såna set med smådetaljer men jag är lite avvaktande än pga de där printlinjerna när det gäller större grejer. I 1/35 börjar det komma större modeller nu.
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Janne.S »

Erik Liljegren skrev: 05 dec 2021, 16:44 Imponerande jobb och modell! Den har väldigt fina detaljer men den verkar vara en modellbyggares modell mer än en modellihopsättares modell.

Hade det inte varit enklare att använda Milliput i skarvarna? Den går ju att skulptera och jämna till med vatten innan den torkar så det behöver inte bli så mycket slipande efteråt, på resingrejer är det en fördel. Milliputen bidrar lite till hållfastheten också (i alla fall på mina i 1/35).

Det här med 3D-printade grejer verkar spännande också. Jag har en del såna set med smådetaljer men jag är lite avvaktande än pga de där printlinjerna när det gäller större grejer. I 1/35 börjar det komma större modeller nu.
Tack Erik :D
Jo, man ska nog inte gå direkt från Airfix 1/72 till Jetmads :P
Jag har aldrig brukat milliput så jag har väldigt begränsad erfarenhet av det och det här är min första resinmodell så jag kör en hel del trial and error :P
Printlinjerna är hanterbara men det lägger ytterligare en dimension i byggandet där man måste ta hand om dom. Ligger på samma intressenivå som spacklande, slipande och röstande:/
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Erik Liljegren
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 jan 2012, 13:57

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Erik Liljegren »

Janne.S skrev: 05 dec 2021, 21:56 Tack Erik :D
Jo, man ska nog inte gå direkt från Airfix 1/72 till Jetmads :P
Jag har aldrig brukat milliput så jag har väldigt begränsad erfarenhet av det och det här är min första resinmodell så jag kör en hel del trial and error :P
Printlinjerna är hanterbara men det lägger ytterligare en dimension i byggandet där man måste ta hand om dom. Ligger på samma intressenivå som spacklande, slipande och röstande:/
Eller från Tamiya 1/35 till Jetmads… :D

Ok. Det är lite lärande med milliput, tog mig ett tag att få det att funka men det var värt det, jag tycker det förenklar mycket. Men det gäller att få mixen bra, det är ju två komponenter som ska mixas ihop i lika delar och mixas ordentligt så det stelnar. Det gör jag men ändå är de två ”korvarna”, en i blå plast och en i gul plast, som man ska mixa olika långa… och jag mixar alltid för mycket! Spackla och slipa är f-n det tråkigaste i den här hobbyn. Det och montera länk-för-länk-band…

De 3D-printade grejer jag har där syns inga linjer. Undantaget är brittiska LGB i 1/48 från Resi-nånting. Där syns de svagt men de var lätta att skrapa bort. Möjligheterna med 3D-printing verkar oändliga!
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Urban Gardini »

Janne.S skrev: 05 dec 2021, 21:56Jag har aldrig brukat milliput så jag har väldigt begränsad erfarenhet av det och det här är min första resinmodell så jag kör en hel del trial and error :P
Då tycker jag att det är hög tid att du bekantar dig med Milliput!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Janne.S »

Är det skillnad på milliput och magic sculpt?
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Skriv svar