Heller Classic x 12 del 4: Viggen x 2

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Heller Classic x 12 del 4: Viggen x 2

Inlägg av Björn Fransson »

Nästa utmaning i min Hellerbonanza var att ge sig i kast med den gamla Vigg som blivit lite inaktuell i och med Tarangus/Special Hobbys nya. Hade två liggandes på hyllan plus en del godis som blivit liggandes. Min första tanke vara att göra något enkelt, men så hittade jag en spaningskamera för SH 37. Insåg då att det inte fanns någon återvändo. Dags att ge mig i kast med en utmaning jag så länge ryggat för: Splinterkamouflaget!

Dock hade jag snott ryggåsen i den här lådan till mitt B3LA-bygge för ett antal år sedan. Lyckligtvis hittade jag en skrotad gammal Vigg som fick släppa till en sådan - dock i grön plast. Ristade nya panellinjer och snart var allt klart.

Bild

Hade även en del annat liggandes och lagom till allt var primat kompletterade jag med lite mer godis.

Bild

Bild

Och så splinterdags. Enklast hade förstås varit att köpa masker. Men enklast har inte alltid varit mitt honnörsord. Dessutom ville jag testa en metod inför ett kommande bygge av den FOA-kamouflerade Draken. Nämligen att skriva ut kamouflaget i rätt skala och sedan skära ut maskerna för hand:

Bild

Vän av ordning tänker då att det väl inte borde stämma, hur funkar det med kurvorna? Svaret är "förvånansvärt bra", lite fick jag kompensera med kompletterande maskering, men sedan var det bara att dra igång. Använde Mr Paint, men gjorde den ljusgröna lite gulare, i mina ögon är den lite för skrikig.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Åsså på med Flying Colors dekaler:

Bild

Wash och lite extradetaljer på ställen. Plus Maestros hjul:

Bild

Scratchade FOD-luckor, och så var den klar. Förebilden är den SH 37 som hamnade i kurvåkning med en Su-15 över Östersjön där ryssen inte hängde med utan kraschade i vattnet.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Heller Classic x 12 del 4: Viggen x 2

Inlägg av Björn Fransson »

Mot slutet av utmaningen hade jag lite tid kvar. På hyllan låg en Vigg till. Kunde man få ihop den på en vecka, tro? Tja, om man skippar alla svåra moment, kanske? Sagt och gjort, jag återvände till min första tanke med den förra Viggen, att göra något enkelt. Vad kan vara enklare än att måla den i en färg? I dekalarkivet hittade jag Hasegawas dekaler till "The Show Must Go On"-Viggen från F 10. Dessutom ett bra val om man vill slippa rista panellinjer - min känsla var att den här i sitt nymålade skick skulle vara betydligt bättre med de lite mer diskreta panellinjer som de upphöjda är. Och efteråt håller jag fast vid det, resultatet känns mer realistiskt såhär än med mörka linjer överallt. Även om motivet är lite svårfångat vad gäller nyanserna...

Bild

Bild

Bild

Hade även ytterligare en Pavlastol liggandes.

Bild

Bild

Kul att återvända till den här igen! Jag måste säga att den var bättre än jag mindes - inte minst med tanke på att den snart fyller 45.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Heller Classic x 12 del 4: Viggen x 2

Inlägg av magnusf »

Viggen i camo är något speciellt! Och som vi sagt så många gånger förr, Heller kunde sina saker på sin tid!

Hälsningar

Magnus
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Heller Classic x 12 del 4: Viggen x 2

Inlägg av MartinN »

Mycket snyggt!

/M
Skriv svar