Arma Hobby 1/72 Hurricane Mk II Expert set

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Hogge
Inlägg: 27
Blev medlem: 08 apr 2012, 20:32

Arma Hobby 1/72 Hurricane Mk II Expert set

Inlägg av Hogge »

:o Wow vilken liten pärla till modell ! Det här är nog en av de finaste 1/72 satserna jag satt avbitartången i. Tyvärr lyckades jag klanta till målning och vädring av cockpit (grynig silverfärg, torrborstning som gick över styr och mattlack som mest fick allt att likna tårtglasyr) :( . Som tur är syns nästan inget utifrån med huven stängd.

Cockpit med glasyr :D . Jag använde bältesdekalerna och la ovanpå de etsade, vilket inte blev så snyggt. Jag måste verkligen revidera mitt sätt att måla och vädra cockpit till nästa bygge.
Bilagor
IMG_0445web.jpg
IMG_0445web.jpg (161.21 KiB) Visad 3221 gånger
Hurricane stol.jpg
Hurricane stol.jpg (158.9 KiB) Visad 3221 gånger
Hurricane instrument panel.jpg
Hurricane instrument panel.jpg (211.53 KiB) Visad 3221 gånger
Hogge
Inlägg: 27
Blev medlem: 08 apr 2012, 20:32

Re: Arma Hobby 1/72 Hurricane Mk II Expert set

Inlägg av Hogge »

Målningen av utsidan gick lite bättre (åtminstone så här långt). Jag laddade ner masker från Arma hobby och printade ut. Jag överförde sedan dessa till Tamiya tejp. Undersidan målades med "hemkörd" Azure (Gunze H49 /30 + H15 /2 + H24 /1 + mattmedium) Ovansidan målades Gunze H72 och H71.
Gunzes Middlestone känns alldeles för gul så till nästa bygge blir det "hemkörd" Middlestone. Panellinjerna skuggades med Tamiya german grey. Lite vitt blandades sedan i alla färgerna och panelerna ljusades upp lite i mitten. Ska försöka dämpa den gula tonen när jag vädrar med oljefärg i nästa steg.
Bilagor
IMG_0451.jpg
IMG_0451.jpg (496.18 KiB) Visad 3216 gånger
IMG_0450.jpg
IMG_0450.jpg (386.46 KiB) Visad 3216 gånger
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Arma Hobby 1/72 Hurricane Mk II Expert set

Inlägg av magnusf »

Hogge! Visst är det en fantastisk modell! Jag har också byggt en men valde en Europa-variant istället för öknen. Och jag kan trösta dig med att man inget ser av inredningen ändå när allt är klart :) ! Dina kommentarer om Gunzes Mid Stone oroar mig en del med tanke på att jag har ett gäng modeller som är målade med just den. Nåja, tänker inte ge mig på något ommålningsprojekt och gul eller inte så tycker jag din målning blev skitsnygg!

Hälsningar

Magnus
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Arma Hobby 1/72 Hurricane Mk II Expert set

Inlägg av Anders.Edblad »

Håller med Magnus fint målat.
Otur med cockpit men som redan skrivits kommer inte mycket att synas.

Anders E
Hogge
Inlägg: 27
Blev medlem: 08 apr 2012, 20:32

Re: Arma Hobby 1/72 Hurricane Mk II Expert set

Inlägg av Hogge »

Hej Magnus.
Ang. Gunzes Mid-stone så tog jag och jämförde den med Iliad Designs färgprov och Ak's bok" Real Colors of WWII" och både Iliad och ak är mer orange. Tittar man på solblekta exemplar så verkar färgen förlora sin röda komponent och bli mer gula men inte alls lika mättade som Gunze. Så kan jag bara ta ner mättnaden lite så blir Gunze mid-stone perfekt till nästa projekt.

I slutändan handlar det dock bara om tycke och smak , Iliad och AK tycker att den ska vara mer orange, Gunze tycker att den ska vara mer gul. Jag vill ha den mitt i mellan.
Bilagor
IMG_0452.jpg
IMG_0452.jpg (835.42 KiB) Visad 3115 gånger
IMG_0455.jpg
IMG_0455.jpg (639.8 KiB) Visad 3115 gånger
Hogge
Inlägg: 27
Blev medlem: 08 apr 2012, 20:32

Re: Arma Hobby 1/72 Hurricane Mk II Expert set

Inlägg av Hogge »

Vädrade med oljefärg men lyckades inte dämpa den gula tonen. Blanklackade med Vallejo polyuretan lack (väldigt trevlig bekantskap) och satte sedan på dekalerna (riktigt fint dekalark!). Av någon anledning stämde inte numreringen på mitt dekalark med beskrivningen så jag fick googla fram ref. bilder för alla småtexter. Nu väntar bara lite småplock och vädring av landställ och hjul innan jag slutligen lägger på ett lager mattlack.
Bilagor
IMG_0460edit.jpg
IMG_0460edit.jpg (507.55 KiB) Visad 3049 gånger
Hogge
Inlägg: 27
Blev medlem: 08 apr 2012, 20:32

Re: Arma Hobby 1/72 Hurricane Mk II Expert set

Inlägg av Hogge »

Då var den klar! :D

Jag ser verkligen fram mot Arma's 1/48 version och ser den här lite som en övning inför den stora modellen. En annan ny trevlig bekantskap var Vallejo's polyurethan lacker. Jag blandade de med hälften Vallejo airbrush thinner och sprutade med rekommenderad 0,4 nål. Först såg det riktigt ojämnt ut men efter en stund la sig lacken och efter andra lagret blev det spegelblank. Det riktiga elddopet blev mattlacken då sprutan fick för sig att läcka luft upp i färgskålen. Mattlacken spottades ut väldigt ojämnt och jag trodde att modellen va på väg till det "runda arkivet" :shock: men efter några minuter hade mattlacken lagt sig perfekt. Polyuretanlacken har dock en nackdel, den kryper in överallt i sprutan och blir väldigt hård om den får torka. Så efter lackning är det bara skruva isär allt och göra rent med airbrush cleaner. Det tar 48 timmar innan den härdat helt. (jag väntade lite längre än så och fick göra rent med tandpetare och aceton :lol: )
Bilagor
Hurricane 03.jpg
Hurricane 03.jpg (595.67 KiB) Visad 2965 gånger
Hurricane 04.jpg
Hurricane 04.jpg (608.22 KiB) Visad 2965 gånger
Hurricane 05.jpg
Hurricane 05.jpg (772.65 KiB) Visad 2965 gånger
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Arma Hobby 1/72 Hurricane Mk II Expert set

Inlägg av magnusf »

Det där blev en väldigt snygg Hurricane, precis i min smak :) ! Gillar stilen på vädringen, den känns riktigt ökensliten!

Avvaktar du 48:an eller tänker du bygga något annat kul medan du väntar :) ?

Hälsningar

Magnus
Hogge
Inlägg: 27
Blev medlem: 08 apr 2012, 20:32

Re: Arma Hobby 1/72 Hurricane Mk II Expert set

Inlägg av Hogge »

Hej Magnus.
En I-16 från Eduard ligger just nu på byggbordet.
Skriv svar