Heller Classic x 12, del 3: Alouette II, HKP 2, 1/48

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Heller Classic x 12, del 3: Alouette II, HKP 2, 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Nästa projekt i min Hellerbonanza var den här godingen:

Bild

Egentligen är den i 1/50, den är baserad på Hellers Lama som kom redan det gyllene året 1967. Med tanke på det är den väldigt fin, även om den på tidigt Heller-manér har inristade linjer för att man ska kunna måla dekorlinjer... På 80-talet gjordes den om med en kompletterande gjutstam med den längre stjärtbommen. Jag byggde den för rätt många år sedan:

Bild

Men nu var det alltså dags för en till. En sak som störde mig på mitt förra bygge var just den nya stjärtbommen (den gamla var nog i och för sig inte bättre den), som är på tok för grov mot det fina ramverk som kännetecknar originalet. Hur svårt kunde det egentligen vara att bygga en ny? Drog en hel massa tunna plastpinnar av uppvärmd gjutstam satte igång. Jag provade först att bygga en separat bom, men insåg när den var klar att det var omöjligt att få ihop den med kroppen. Så det fick bli ett nytt försök. Och då blev jag nöjd. Det hela innebar också att jag fick göra ett nytt tak. Originalbommen längst fram för jämförelse:

Bild

Sedan gick det geschwint att montera ihop allt. Bränsletanken fick även den en uppfräschning med nya detaljer, bland annat tanklocket.

Bild

Allt utom huven monterades ihop. Stabben fick de "plattor" i ändarna som de tidiga HKP 2 hade. Testade svart primer den här gången.

Bild

För ovanlighetens skull var det dags att bygga cockpit efter primer. :) En helt ny instrumentpanel scratchades + solskyddet, eldsläckaren, bälten och nya pedaler:

Bild

Bild

Sedan på med huven, målning i grönt och därefter började nästa utmaning: Motorn. Hellers motor är visserligen inte helt korrekt, men med några småjusteringar fick den duga. Däremot ville jag återskapa dess gytter av slangar och kablar. Nya stag på motor och rotormekanismen fixades till.

Bild

Bild

Efter dekalerna (Moose Republics överblivna från mitt förra bygge - fast Hobbycenters utgåva) detaljerades motorn lite till. Den lilla kabeltråden på stjärtbommen fixades också till.

Bild

Bild

Det sista blev att fixa till nya positionsljus. Jag hade scratchat nya sådana, men upptäckte att de tidiga svenska Alouetterna hade den franska originalvarianten. Den fanns visserligen i lådan, men så grovt tillyxad att jag scratchade egna. Lite meck var det att få bort de gamla, men det löste sig till slut. Rotorbladen fick lite "häng" och några detaljer. Sist monterades rotorn och så var allt klart:

Bild

Bild

Bild

Ett pilligt, men samtidigt otroligt roligt bygge! Jag skulle mer än gärna ge mig på en liknande utmaning igen. Det var oerhört tacksamt, Alouetten blir ändå mycket snyggare såhär än med Hellers fläskiga bommar.

Fler gamla Heller följer... ;)
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Heller Classic x 12, del 3: Alouette II, HKP 2, 1/48

Inlägg av MartinN »

Mycket elegant! Snygg stjärtbom. En tidig blå marinvariant skulle ju sitta fint förstås...

/M
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Heller Classic x 12, del 3: Alouette II, HKP 2, 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

MartinN skrev: 03 mar 2021, 08:51 Mycket elegant! Snygg stjärtbom. En tidig blå marinvariant skulle ju sitta fint förstås...

/M
Tackar! Ja, tyvärr var det dekalerna som satte stopp för att bygga den från "rätt" division den här gången. :) Hade i och för sig kunnat bygga en senare variant, men det hade inneburit ännu mer jox med slangar in i cockpit och framför allt pontoner. Så det blev lite väl mycket... Men i pipen ligger även en halvmålad tvårotorig skönhet med en vacker tvåa på stubbvingarna. ;)
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Heller Classic x 12, del 3: Alouette II, HKP 2, 1/48

Inlägg av jonaszett »

Toppenbygge vilket lyft med nya bomen!
Italeri har pontoner på sin U.S.C.G Bell som kan passa!
Bild
Z
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Heller Classic x 12, del 3: Alouette II, HKP 2, 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Tack! Ja, det kanske kan vara en idé! Fast när jag ser bilden blir jag mer sugen på att bygga den och scratcha en stjärtbom till. :D
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Heller Classic x 12, del 3: Alouette II, HKP 2, 1/48

Inlägg av magnusf »

Vilket skönt bygge! Det funkar inte att fuska med detaljerna på den här - en Alouette består ju endast av just detaljer :) ! Stod och höll i den här i en presentbutik i Briançon för 20 år sedan men avstod på grund av skalan...

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Heller Classic x 12, del 3: Alouette II, HKP 2, 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

magnusf skrev: 05 mar 2021, 17:39 Vilket skönt bygge! Det funkar inte att fuska med detaljerna på den här - en Alouette består ju endast av just detaljer :) ! Stod och höll i den här i en presentbutik i Briançon för 20 år sedan men avstod på grund av skalan...

Hälsningar

Magnus
Haha! Ja, precis! ALLT syns! :D Men det funkar också omvänt, sällan har det varit så tacksamt att lägga lite extra krut på detaljerna. Det här var det roligaste och mest tacksamma bygget på länge!
Skriv svar