Heller Classic x 12 del 1: Lansen och Tunnan

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Heller Classic x 12 del 1: Lansen och Tunnan

Inlägg av Björn Fransson »

Det har varit rätt tomt från min sida här sedan oktober. Men det beror inte på byggtorka som förra året vid den här tiden, snarare precis tvärtom.

Som jag nämnt har jag helt fastnat i Britmodellers nu avslutade gruppbygge av klassiska Heller-modeller. Ett gruppbygge som för min del gick helt över styr. Det som började med att ta tag i en Lansen och en Viggen som låg och väntade i öppnade kartonger och med en del aftermarket till, fortsatte med en idé om att bygga alla Hellers fem Saab-modeller och flippade sedan ut helt när jag i stort sett tömde Hellerstashen i 1/72 och smällde ihop totalt tolv stycken under byggets fyra månader. För att inte trötta ut er helt, kommer de nu här i efterhand i omgångar. Och vi börjar med Tunnan och Lansen.

Tunnan skulle bli en Kongo-S 29C. Började med att rista nya panellinjer och testade för första gången på allvar att nita ytan.

Bild

Hade en resinstol från Pavla liggandes. Och rätt som det var, hade jag scratchat en enklare cockpit.

Bild

Bygget gick vidare, fixade till ett kamerasikte (alltså mojängen på sidan av flygkroppen):

Bild

Och plötsligt hade jag scratchat ett par luftbromsar också:

Bild

...på med ett par osynliga Aires-hjul och dekalerna (de flesta överblivna från Tarangus J 29B), och sedan var det klart!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Björn Fransson den 16 feb 2021, 14:27, redigerad totalt 4 gång.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Heller Classic x 12 del 1: Lansen och Tunnan

Inlägg av Björn Fransson »

Och så tar vi Lansen. Petade ihop kroppshalvorna, ristade nya panellinjer och scratchade en buktank:

Bild

Det blev inte så mycket extra i cockpit den här gången...

Bild

...Hellers huv döljer nämligen det mesta: :)

Bild

Här skulle chippas, så det fick bli en aluminiumgrund:

Bild

Pre-shade:

Bild

Målat och klart:

Bild

Och så dit med ett pitotrör från Maestro och Moose Republics dekaler, lack och så var det klart:

Bild

Bild

Luftbromsarna kom från Hobbyboss 1/48(!), de är grymt underdimensionerade, så det behövdes inte mycket för att få dem att passa:

Bild

Bild

Bild

Och så var även den klar! Förebilden flög som synes på F 15, där en bekant till mig var chef för 2. divisionen på sextiotalet.
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Heller Classic x 12 del 1: Lansen och Tunnan

Inlägg av MartinN »

Snyggt Björn!

/Martin
Snoddas
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 sep 2020, 22:27
Namn: Henrik

Re: Heller Classic x 12 del 1: Lansen och Tunnan

Inlägg av Snoddas »

Fantastiska kärror Björn, makalöst fina. Som den hälsing jag är så gillar jag din Lansen extra mycket, nu blev jag sugen på att bygga flygplan efter att ha vilat ögonen på dessa två kärror lääänge.
Mvh Henrik
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Heller Classic x 12 del 1: Lansen och Tunnan

Inlägg av Anders.Edblad »

Oj vilka fina byggen!
Intressant att luftbromsarna från Hobbybossen passar så bra.
Ser fram emot att se de övriga tio.

Anders E
teeo
Inlägg: 44
Blev medlem: 05 jan 2020, 20:57
Namn: Thomas Olsson

Re: Heller Classic x 12 del 1: Lansen och Tunnan

Inlägg av teeo »

Snygga byggen - jag gillar speciellt målningen av Kongo-tunnan !
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Heller Classic x 12 del 1: Lansen och Tunnan

Inlägg av Björn Fransson »

Tackar alla! :) Jadå, det kommer mera! Bland annat återvände jag till alla Hellers Saab-kärror, ett kul återseende.

Henrik: Ja, inspirationen kom dels från ett besök på det fina F 15-museet i höstas. Plus en avlägsen bekant som var divisionschef på F 15 på sextiotalet och som flög just denna kärra. Mer F 15 utlovas framåt. :)
Frasse
Inlägg: 183
Blev medlem: 12 okt 2015, 20:57
Namn: Göran Fransson
Ort: Silverdalen

Re: Heller Classic x 12 del 1: Lansen och Tunnan

Inlägg av Frasse »

Fina kärror de här två. Det är något visst med att bygga Hellers byggsatser!
Göran
Paint it black ! :twisted:
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Heller Classic x 12 del 1: Lansen och Tunnan

Inlägg av magnusf »

Håller med Göran, man blir Heller-sugen när man ser de här byggena!

Nitarna lyfter din Tunnan! Jag har också labbat med nitar på senare år och blir mer och mer förtjust i effekten. De ser misstänkt runda och fina ut på närbilderna, vad har du använt för verktyg? Målningen är också väldigt fin.

Lansen - ja vi har sett sådana förr från dig och vi vet att du kan hantverket :) ! Skitsnygg!

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Heller Classic x 12 del 1: Lansen och Tunnan

Inlägg av Björn Fransson »

Tack Magnus och Göran!

Magnus: Nitarna var som sagt ett experiment, har aldrig testat förr mer än i mindre skala. Jag använde SBS nitverktyg, tittar man noga ser man att det är lite snett och vint här och var, drog dem på fri hand. Kamouflaget är bra eftersom det döljer en del av missarna. :) Men kul var det och effekten över förväntan!
Skriv svar