Som jag nämnt har jag helt fastnat i Britmodellers nu avslutade gruppbygge av klassiska Heller-modeller. Ett gruppbygge som för min del gick helt över styr. Det som började med att ta tag i en Lansen och en Viggen som låg och väntade i öppnade kartonger och med en del aftermarket till, fortsatte med en idé om att bygga alla Hellers fem Saab-modeller och flippade sedan ut helt när jag i stort sett tömde Hellerstashen i 1/72 och smällde ihop totalt tolv stycken under byggets fyra månader. För att inte trötta ut er helt, kommer de nu här i efterhand i omgångar. Och vi börjar med Tunnan och Lansen.
Tunnan skulle bli en Kongo-S 29C. Började med att rista nya panellinjer och testade för första gången på allvar att nita ytan.

Hade en resinstol från Pavla liggandes. Och rätt som det var, hade jag scratchat en enklare cockpit.

Bygget gick vidare, fixade till ett kamerasikte (alltså mojängen på sidan av flygkroppen):

Och plötsligt hade jag scratchat ett par luftbromsar också:

...på med ett par osynliga Aires-hjul och dekalerna (de flesta överblivna från Tarangus J 29B), och sedan var det klart!