WIP Bedford flakbil 1/25
Vid en torrpassning så såg jag att stödbenens utskjut var helt manuella men det fanns inga handtag för att dra ut dem så då inser ju alla att det behövs en uppgradering!
Tillverkning av hydraul-utskjut inleddes.
Första bilden visar de delar jag använde för att simulera en hydraul: ett rör (Ø 3mm), en stav som passar i röret (Ø 1.6mm), ett par hålslag från plasticard i passande dia för ändan på rören, två smala rör för infästning mot stödben och ram, lite ståltråd att simulera hydraulledning.
Mät två av varje, limma där det passar, borra hål för ledning, testmontera, måla.
Vips, ett par mer detaljerade stödben!
WIP Bedford flakbil
WIP Bedford flakbil
- Bilagor
-
- Torrpassning med stödbenen utdragna.
- 20210215_131037.jpg (2.42 MiB) Visad 2217 gånger
-
- Torrpassning med hytt, kran och flak med stödbenen indragna.
- 20210215_130702.jpg (2.58 MiB) Visad 2217 gånger
-
- Översikt på de delar som jag använde mig av för att simulera ett hydraulutskjut. En färdig sitter monterad på stödbenet.
- 20210213_081352.jpg (2.93 MiB) Visad 2217 gånger
Mats Stråhle
Re: WIP Bedford flakbil
Får den lasta något lagligt med kranen på plats? Den ser tung ut.
Ett snyggt bygge dock.
Ett snyggt bygge dock.
Är mycket tveksam till någon form av vettig lastförmåga:)
Jag tror att chassiets grundlastförmåga är 5t, sen får man ju ta bort alla grejor som sitter monterade.
Dessutom så är ju N-värdet inte bra placerat då jag valde att inte flytta flaket bakåt på ramen (åt h-e för mycket jobb)
vilket gör att framaxeln måste avlastas betydligt, alltså hamnar N-värdet ganska lågt bak.
Italeris Effer kran är den enda som finns att få tag på så den fick duga.
Är något trött på alla amerikanska eller svenska lastbilar.
Kul med ngt annorlunda!
Dessutom är ju Bedforden väldigt charmig.
Jag tror att chassiets grundlastförmåga är 5t, sen får man ju ta bort alla grejor som sitter monterade.
Dessutom så är ju N-värdet inte bra placerat då jag valde att inte flytta flaket bakåt på ramen (åt h-e för mycket jobb)
vilket gör att framaxeln måste avlastas betydligt, alltså hamnar N-värdet ganska lågt bak.
Italeris Effer kran är den enda som finns att få tag på så den fick duga.
Är något trött på alla amerikanska eller svenska lastbilar.
Kul med ngt annorlunda!
Dessutom är ju Bedforden väldigt charmig.
Mats Stråhle
På 50-60 talet så var det mycket överlast så det är OK. Dessutom håller jag med om charmigheten.