Stridsfordon 90 1/35. Klar sidan 5.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Snoddas
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 sep 2020, 22:27
Namn: Henrik

Re: Stridsfordon 90 1/35. (Byggtråd)

Inlägg av Snoddas »

Efter en hel del tankar runt valet av färger så har bygget kommit en smula framåt, körriktningsvisarna har kommit på sina platser och målats med Tamiya X-26 och glasen till framlyktorna limmades med vit-lim och reflektorerna målades med AK:s Xtreme Metal Aluminium, fronten kommer att maskeras när det övre chassit har limmats på plats och ska målas.
Bild
Mvh Henrik
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Stridsfordon 90 1/35. (Byggtråd)

Inlägg av Knajd »

Vad blev det för färgval för kamouflaget?

Vallejo hade tre passande för svenskt trefärgs som jag tipsades om för många år sedan när jag byggde en liten strv 103C. Har glömt exakt vilka de var men det kanske rent av var något jag såg här på forumet.
Snoddas
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 sep 2020, 22:27
Namn: Henrik

Re: Stridsfordon 90 1/35. (Byggtråd)

Inlägg av Snoddas »

Knajd skrev: 18 jan 2021, 11:09 Vad blev det för färgval för kamouflaget?

Vallejo hade tre passande för svenskt trefärgs som jag tipsades om för många år sedan när jag byggde en liten strv 103C. Har glömt exakt vilka de var men det kanske rent av var något jag såg här på forumet.
Okej, det blev följande kulörer: Light Green CHRM 71 006 (Vallejo) Medium Oliv 71 092 (Vallejo) och Nato Black 799 (AK Interactive) då jag inte hade Vallejos Nato Black hemma. Jag ska testa mig fram senare när det blir dags för wash och försöka göra kulörerna mer lik förebilden.
Mvh Henrik
Snoddas
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 sep 2020, 22:27
Namn: Henrik

Re: Stridsfordon 90 1/35. (Byggtråd)

Inlägg av Snoddas »

Samtliga hjul och kugghjul är nu på sina platser, hjulens kontaktyta mot banden målades med Model Color Black (70 950) Nästa steg i bygget blir att måla banden så jag kan lägga på dom för att sedan limma på det övre chassit.
Bild
Mvh Henrik
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Stridsfordon 90 1/35. (Byggtråd)

Inlägg av Knajd »

Är den lättbyggd än så länge?
Snoddas
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 sep 2020, 22:27
Namn: Henrik

Re: Stridsfordon 90 1/35. (Byggtråd)

Inlägg av Snoddas »

Knajd skrev: 19 jan 2021, 09:45 Är den lättbyggd än så länge?
Jag måste säga att det här är en av dom bättre byggsatser jag har byggt, passformen är riktigt bra och byggbeskrivningen är mycket lätt att förstå.
Mvh Henrik
Snoddas
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 sep 2020, 22:27
Namn: Henrik

Re: Stridsfordon 90 1/35. (Byggtråd)

Inlägg av Snoddas »

Jag fick hem det här stowage setet igår och för övrigt så håller jag just nu på med lite förbättringar av splinter kamouflaget jag nu har målat på det övre chassit.
Bild
Mvh Henrik
Snoddas
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 sep 2020, 22:27
Namn: Henrik

Re: Stridsfordon 90 1/35. (Byggtråd)

Inlägg av Snoddas »

Bättringsarbetet är i princip klart och jag har börjat med målningen av dom alla halkskydd som pryder vagnen. Det krävs att man är försiktig med mängden av färg som kommer ur sprutan när man målar splinter kamouflage då det lätt blir tråkiga skarvar, det kändes motigt ett tag men nu är jag förbi det tråkiga bättringsarbetet som sagt. Sen kan jag väl nämna att jag aldrig mer kommer att grunda PE med Vallejos primer då det inte fäste, jag gjorde rent PE biten på långsidan och grundade den med Tamiyas primer white fine istället, jag kommer också att beställa hem Mr Surfacer som Urban rekommenderat i en annan tråd. Som ni ser så limmade jag inte dit det övre chassit på det undre, jag märkte ut på det övre chassit vart det undre chassits kamouflage kommer att möta det övre chassits när jag torrpassade dom delarna.
Bild
Mvh Henrik
Snoddas
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 sep 2020, 22:27
Namn: Henrik

Re: Stridsfordon 90 1/35. (Byggtråd)

Inlägg av Snoddas »

Nu har jag limmat ihop det övre chassit med det undre och prismorna är också målade och till dessa använde jag Tamiya X-25, som ni ser så har även sandalerna kommit på, nästa steg är målning av tornet.
Bild
Mvh Henrik
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Stridsfordon 90 1/35. (Byggtråd)

Inlägg av magnusf »

Den blir riktigt fin Henrik! Snyggt jobbat med kamot, maskade du med tejpremsor eller hur gjorde du?

Hälsningar

Magnus
Skriv svar