Stridsfordon 90 1/35. Klar sidan 5.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Stridsfordon 90 1/35. (Byggtråd)

Inlägg av Björn B »

Bild
Det hela är ju en fråga om personlig smak. Jag fixade en bottenplatta till min Northrop Delta. Jag tycker att plattan blev ganska snygg men samtidigt känns det som om planet försvinner lite. Du kan ju testa med att skriva ut en flagga för att få en känsla för hur det kan se ut.
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Stridsfordon 90 1/35. (Byggtråd)

Inlägg av Knajd »

Något som vore lite kul är om du kunde bränna in bandspår i björken.
Snoddas
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 sep 2020, 22:27
Namn: Henrik

Re: Stridsfordon 90 1/35. (Byggtråd)

Inlägg av Snoddas »

Björn B skrev: 30 jan 2021, 03:47 Bild
Det hela är ju en fråga om personlig smak. Jag fixade en bottenplatta till min Northrop Delta. Jag tycker att plattan blev ganska snygg men samtidigt känns det som om planet försvinner lite. Du kan ju testa med att skriva ut en flagga för att få en känsla för hur det kan se ut.
Bra tips Björn, din bottenplatta blev riktigt fin men jag förstår hur du menar med att modellen försvinner lite.
Mvh Henrik
Snoddas
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 sep 2020, 22:27
Namn: Henrik

Re: Stridsfordon 90 1/35. (Byggtråd)

Inlägg av Snoddas »

Knajd skrev: 30 jan 2021, 12:37 Något som vore lite kul är om du kunde bränna in bandspår i björken.
Intressant tanke helt klart!
Mvh Henrik
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Stridsfordon 90 1/35. (Byggtråd)

Inlägg av magnusf »

Då kommer jag också och agerar smakdomare: gillar också idén med björkplattan men skulle föreslå att du sätter den svenska flaggan på en namnskylt på kanten istället för som underlag för vagnen, tror det blir väldigt dominant mot vagnen. Jag skulle gjort ett litet område runt vagnen med "mark" och sedan lämna resten av björken som den är. Eller prova Knajds förslag med inbrända larvmärken och se hur det ser ut, inte säker på att det funkar men gör det det så är det en cool idé!

Säger han som aldrig gjort en basplatta... Du får ta råden i ljuset av detta faktum :) !

Hälsningar

Magnus
Snoddas
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 sep 2020, 22:27
Namn: Henrik

Re: Stridsfordon 90 1/35. (Byggtråd)

Inlägg av Snoddas »

magnusf skrev: 01 feb 2021, 09:01 Då kommer jag också och agerar smakdomare: gillar också idén med björkplattan men skulle föreslå att du sätter den svenska flaggan på en namnskylt på kanten istället för som underlag för vagnen, tror det blir väldigt dominant mot vagnen. Jag skulle gjort ett litet område runt vagnen med "mark" och sedan lämna resten av björken som den är. Eller prova Knajds förslag med inbrända larvmärken och se hur det ser ut, inte säker på att det funkar men gör det det så är det en cool idé!

Säger han som aldrig gjort en basplatta... Du får ta råden i ljuset av detta faktum :) !

Hälsningar

Magnus
Trevligt Magnus att det kommer fler förslag :) Ditt tips med "mark" tänkte jag på fast en liten bit på den målade flaggan så att säga men jag släpper "målad flagga" tänket. Ditt förslag ligger riktigt bra till!
Mvh Henrik
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Stridsfordon 90 1/35. (Byggtråd)

Inlägg av Knajd »

Det är ju dumt att helt bygga eller måla över en fin björkskiva men en kombination av ovan nämnda förslag i någon form vore skitcoolt! Vagnen kan vara på väg att lämna en bit terräng och köra ut på björkskivan (med eller utan bandspår) som ett sorts metadiorama.
Snoddas
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 sep 2020, 22:27
Namn: Henrik

Re: Stridsfordon 90 1/35. (Byggtråd)

Inlägg av Snoddas »

Då var det dags att runda av den här byggtråden, det var länge sedan jag hade en byggtråd här och det har varit riktigt kul med så många besökare i den här tråden och sist men inte minst så är det trevligt med feedback, tips och kommentarer också som höjer byggmoralen avsevärt, så tack till er alla som följt mitt projekt. Det här var en riktigt fin byggsats från Academy med bra passform och en bra byggbeskrivning, det enda svåra för min egen del var kamouflaget men otroligt lärorikt samtidigt, jag bygger vanligtvis modeller i 1/72 men ombyte förnöjer helt klart. Jag byggde direkt ur lådan förutom packningen på tornet, sen har jag använt mig av olika människor inom försvarsmakten som gett mig information om stridsfordon 90 osv, att man hade packning på chassit förekommer sällan iaf i Sverige då den ofta blir blöt men däremot på tornet är vanligt i form av kamouflagenät, i Afghanistan är det betydligt vanligare med packning på chassit då det är ett betydligt torrare klimat där. Jag fick helt klart mersmak av att bygga svenskt och fick i fredags hem en 122:a som jag ska bygga längre fram, här kommer några foton på slutresultatet.
Bild
Bild
Bild
Mvh Henrik
Senast redigerad av Snoddas den 09 feb 2021, 11:29, redigerad totalt 1 gånger.
Snoddas
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 sep 2020, 22:27
Namn: Henrik

Re: Stridsfordon 90 1/35. (Byggtråd)

Inlägg av Snoddas »

Bild
Bild
Bild
Snoddas
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 sep 2020, 22:27
Namn: Henrik

Re: Stridsfordon 90 1/35. (Byggtråd)

Inlägg av Snoddas »

Bild
Mvh Henrik
Skriv svar