Yak-28PP Brewer 1/48 (Hobby Boss)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Re: Yak-28PP Brewer 1/48 (Hobby Boss)

Inlägg av Blekinge »

Är ny i att försöka bygga modeller med lite större ansträngning, så jag försöker läsa era inlägg och det som finns på ytube, men jag håller själv på med en Mirage IIICJ och har limmat ihop planet och börjat måla. Underredet är enklare då det är aluminiumfärg samt grått och svart till hjul samt balkar. Men, hur exakt använder du blyertsen? Själv funderade jag att klippa maskeringstejpremsor för att markera kamouflagelinjerna, men det blev j*vligt drygt att klippa. Blyertsen fastnar inte på plasten!?

För övrigt gav jag ett svar på din önskan om dekaler till en Mig-23, där jag har dekaler över från en Italieri Mig-23 1:48.
EmilL
Inlägg: 13
Blev medlem: 20 jan 2019, 21:17
Namn: Emil Lindgren

Re: Yak-28PP Brewer 1/48 (Hobby Boss)

Inlägg av EmilL »

Använde enbart blyerts på min Yak-28 då jag var orolig över att måla fel. Själv anser jag att den metoden fungerar mycket bra om ska "frihanda" kamouflaget då jag inte behöver studera instruktionerna lika mycket. Jag försöker använda mig så lite av blyertsen som möjligt kvar så det inte skiner igenom färgen jag målar och om man skulle rita fel (ja, det fastnar på plasten) är det bara att sudda eller ta bort det med fingret (innan man målat dvs). Idag använder jag sällan maskeringstejp när det kommer till kamouflage och det inte kräver skarpa kanter eller ljusa färger. Annars anser jag att kamouflagekanter går mycket bra att måla med mycket förtunnad färg och mycket tålamod.

Jag såg förresten dekalerna, har tyvärr inte bestämt mig riktigt än vilken nation jag vill måla den i, men jag återkommer :)
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Yak-28PP Brewer 1/48 (Hobby Boss)

Inlägg av Urban Gardini »

Snyggt jobbat med en ful fågel!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Yak-28PP Brewer 1/48 (Hobby Boss)

Inlägg av Lennart 12 »

Riktigt läcker modell. Gillar den där Blixt Gordon looken på Yak-28 .
//Lennart
Skriv svar