Årets skörd 2020

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
teeo
Inlägg: 44
Blev medlem: 05 jan 2020, 20:57
Namn: Thomas Olsson

Årets skörd 2020

Inlägg av teeo »

Ovanligt många färdigställda i år för att vara mig som fortfarande har en hel hög med påbörjade projekt.(Men det har väl alla modellbyggare...). Alla modeller är i skala 1:72.
Airfix J34 Hunter in flight(med förlängd kropp). Bild
Airfix S31 SpitfireXIX in flight.Bild
Heller A32 Lansen (med BLÅ fena...??!!)Bild
Huma Sk 12 Focke-Wulf FW44,Bild
Airfix J7 Bristol Bulldog (gammal modell men placerad i nygjort diorama.)Bild
Airfix J7 Bristol Bulldog (testcamouflage ca 1937).Bild
LF Models J3 Fokker CVE,med egentillverkad kulsprute-ring i baksitsen.Bild
Airfix De Havilland Mosquito.Diorama BOAC-kurirflyg där kuriren hämtas upp av en svensk delegation.Bild
Italeri B3 Junkers Ju86. Nästan färdigt diorama, där Gösta (från TV-serien "Tre kärlekar") är på väg hem från dansbanan med Lilian bak på pakethållaren och stannar till för att prata med vakten vid krigsflygfältet där en B3:a just håller på att ställas i ordning inför nästa flyguppdrag..Bild Bild
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: Årets skörd 2020

Inlägg av Pelle F »

Njutfull överblick. Vari består testkamouflaget på bulldoggen?
Micke_MM
Inlägg: 14
Blev medlem: 23 dec 2020, 12:59
Namn: Mikael Martinsson

Re: Årets skörd 2020

Inlägg av Micke_MM »

Många tjusiga flygplan är imponerad / Micke
teeo
Inlägg: 44
Blev medlem: 05 jan 2020, 20:57
Namn: Thomas Olsson

Re: Årets skörd 2020

Inlägg av teeo »

Bulldoggens testcamouflage är gråbrungrön översida samt undersida med ränder i rött, silver och vitt på gråblå botten.
mvh Thomas
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Årets skörd 2020

Inlägg av Anders.Edblad »

Imponerande produktion, kul med flygande modeller och miljöerna runt de markbundna.

Anders E
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Årets skörd 2020

Inlägg av Henrik R »

Väl godkänt bokslut! Trevligt med i stort sett bara Svenskt. Snygga modeller!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Årets skörd 2020

Inlägg av magnusf »

Fina modeller men B 3:an i sin miljö och berättelsen kring den är något extra! Och så blir jag extra glad att få se en Lansen som den såg ut på Hellers kartonger när jag var barn.

Hälsningar

Magnus
teeo
Inlägg: 44
Blev medlem: 05 jan 2020, 20:57
Namn: Thomas Olsson

Re: Årets skörd 2020

Inlägg av teeo »

Tack Magnus ! Min Lansen är framförallt förverkligandet av en barndomsdröm, efter att, som tolvåring, ha sett den här bilden i en gammal "Ett år i luften. Jag tyckte och tycker att det är en så snygg färgsättning.//Thomas"Bild
daza
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Re: Årets skörd 2020

Inlägg av daza »

Fin produktion Thomas! Tycker speciellt att du har fångat B3:an helrätt. Är det några fler ingrepp än nya motorer (Kora)? Och vad är det för mekanikerfigurer du använder?

/Daniel
teeo
Inlägg: 44
Blev medlem: 05 jan 2020, 20:57
Namn: Thomas Olsson

Re: Årets skörd 2020

Inlägg av teeo »

Jag förbättrade inredingen (inget syns...) och borrade upp hål för runda fönster på ömse sidor strax bakom vingen samt spacklade upp vingens infästning mot kroppen - allt enligt förslag från IPMS tidning Scala nr3 1983. Motorerna är mycket riktigt från Kora. Jag gjorde också lite förbättringar av landningsstället. Mekanikerfigurerna är blandat resin från CMK och vitmetall (kommer inte ihåg tillverkaren tyvärr.Bild
en av förbättringarna var ksp-ringen i nosen.
/Thomas
Skriv svar